Bryggertabber

Ja da klarte jeg å miste gummiproppen til gjærlåsen oppi IPA'n som står nå på tredje dagen
Skal jeg prøve å fiske den opp eller bare la den ligge der?
Ser ut som den har sunket til bunn
 
Ikke tabber, men for en mildt sagt snodig dag.

Har ikke brygget siden 22 mai, og bryggeriet mitt skulle tydeligvis gi meg smekk på pungen og si fra at dette var alt for lenge siden.

Ene Sestosen startet på minus 200 og noe grader, snålt.. HLT lakk som faen, verdiene vekten jeg bruker til malt og humle sank etterhvert som den ble stående med statisk vekt på, kverna ville ikke ta med en gang, måtte spa opp igjen all malten, vekten til vannjusteringer gikk tom for batteri, selve bryggingen gikk fint helt frem til WP da noe gikk tett, noe som aldri har skjedd før, måtte stå og blåse inn i en slange. Nå skal jeg straks oksygenere, så hvis den tanken er tom blir jeg ikke overrasket.
 
Bryggetabbe! Skulle sjekke temp før kok og klarte å miste hele termometeret av typen glass og langt oppi kjelen. Håpet det ikke knakk og tappet ned halve kjelen og fant frem fiskeutstyr og etter litt knot fikk jeg det opp igjen i et stykke. Nå er termometeret kastet og nytt elektrisk er innkjøpt og dette er festet med snor i hanken så dette ikke skal gjenta seg :p
 
Under tapping av dagens brygg går humlefiltet tett.Så det ble å tømme ned i en sil.Så vis noen har dripptub med filter fra Bryggselv så ikke ha humla i kjelen uten pose.
 
Var stolt etter en flott bryggedag ute. Rakk akkurat å putte ølet i hode i det styrt regnet kom. Satte øle på glashylla nederst i mitt nye gjærinskap.

Tabbe 1: rehydrere gjær, så kommer besøk. 1 time senere gjær utover hele borde.

Satser på at det fortsatt er nokk gjær i glasset(to pakker us5 til 30 l øl). Pitcher og alt er bra.

Tabbe 2 : Er tilfeldigvis i uthuset og når jeg står der hører jeg et brak! Ser gjæringsfatet lige å spy øl ut gjennom toppen( speider dunk på 30 l) Kaster meg på kne i øldammen og redder opp dunken. Ser at 3-4 l øl gikk tapt.
Glashylla i skapet hadde gitt etter å ligger knust i kjøleskapet ovnen i bunn er bulkete.

Masse vask og rydding..... Ølet ble som før satt i boden.
Må bygge hyller av tre i kjøleskapet.

Ølet står i dag å gjærer.
 
Har brygga en weiss, og etter 10 døgn karbonering eksploderte den ene flaska inatt. Tok heldigvis ingen andre med seg.
Med skjelvende hender fikk jeg stabla resterende flasker inn i kjøleskapet. Vil disse flaskene fortsatt være skumle, etter avkjøling fra 20*C til omtrent 5*C?
 
Jeg åpnet første flaske av ny batch her forleden. Flaska var ikke helt full; det var den siste som ble tappa. Som vanlig var jeg full av forventning, men forventet allikevel ikke dette: Den smalt som et pistolskudd, og lufttrykket løfta luggen. Heldigvis ble jeg ikke truffet av av korken, som var kraftig bøyd etterpå, og satte merke i taket.
Det er ganske ufattelig hvilket trykk flaskene, og korken, kan tåle. Jeg fryktet det verste med resten av flaskene, og tok forsiktig med meg ei ny flaske, ut denne gang, og åpna med strake armer og igjenklemte øyne. Men der var det ikke trykk i det hele tatt. Så da skyldtes det heldigvis dårlig blanding av sukkerlake.

Det ble to-tre flere av pistolskudd-åpninger med dertilhørende korkeklirr lengre borti gata noen sekunder senere. Og ølen, en hvete, smakte utmerket når den først hadde skummet fra seg. Nesten litt champagneaktig.
Jeg lærte meg at det gikk an å se på korken hvis det var høyt trykk. Den buler litt.
 
Haha ja, noen av korkene mine buler en smule. Korken fra den kjølte flaska smalt av, noe røyk men ingen brusing. Mye skum og god smak, dog noe smak av alkohol. Litt høy OG og god utgjæring.
 
Jeg brygget ett forsøk på en trippel her om dagen, etter at alt var på plass på gjæringstanken så oppdager jeg at jeg har glemt å få med meg demara sukkeret i koken... jeg stusset først på at OG ble 1.072 men pga mye ungemas husket jeg ikke hva det skulle ha vært så da tenkte jeg ikke mere over det. Spørsmålet er jo da hvordan blir dette brygget på 28 liter uten 1400 gr sukker ?

Dette skal flaskes i morgen.
 
Hadde du postet denne tabben litt tidligere hadde du fått til svar at det går helt fint å koke dette sukkeret i litt vann og helle det i gjæringsdunken dagen(e) etter, feilen fikset.

Det virker nå som ølet har stått en fjorten dagers tid til gjæring (du skal flaske) så dette er litt sent men personlig ville jeg fremdeles tilsatt kokt og avkjølt sukkerlake og ventet til denne var gjæret ut.

Uten sukkeret vil du få sånn ca. 2.5% lavere ABV enn forventet og smak/kropp på ølet blir noe annerledes, men ølet smaker sikkert også fint uten dette sukkeret.
 
Aha. Takker. Hvis jeg tilsetter dette i dag, hvor lang tid tror du det tar før det har gjæret ut ? Reiser bort i en uke i morgen.
 
Tilbake
Topp