Bryggertabber

Forutsatt at du har hatt et bra gjæringsforløp skulle jeg tro at en tilsats av sukker som gjæren spiser lett burde være ferdig når du er tilbake selv om du allerede har en del alkohol. Merk at dette er antagelser, jeg har ikke erfaring fra akkurat denne situasjonen selv.
Å tilsette 1.4 kg sukker (lake med 1.4L vann) til 28L øl skulle gi en økning på ~18 ochslegrader og en bonus? på tre halvlitere ekstra.

Lykke til og god tur!
 
Bryggetabbe! Skulle tappe ølet på flasker, med gjæringspannet oppe på benken og flaskene i kasser på gulvet. Brukte slange fra krana på gjæringspannet og det fungerte fint helt til nivået nådde krana. Da måtte jeg jo helle på gjæringspannet samtidig som jeg skulle flytte flaskepåfylleren fra flaske til flaske. Armene ble ikke lange nok etterhvert så jeg valgte å sette noe under spannet så det holdt seg skjevt. Visa endte med at Murphys Law slo til og gjæringsspannet ramlet i gulvet. Unngikk akkurat 2 kasser med nyfylte flasker og endte selvfølgelig opp ned. Dermed var spannet tomt for både øl og gjær. Alt dette lå nå utover gulvet og under hyller og ting. Luktet fortreffelig på bryggerommet, mens jeg fikk en fantastisk "artig" vaskejobb. Lærte jo noe, så det var ikke helt bortkastet:)
 
Virker som en klassisk tabbe å ikke bruke blow-off tube for wit. Dette var helt nytt for meg. Men kan ølet ha blitt ødelagt? Fjernet gjærlåsen, og la aluminiumsfolie over hullet på lokket så snart jeg oppdaget dette. Gjæringskaret har blitt et populært samlingssted for husholdningens bananfluer. Satser på at ingen har kommet seg nedi, men tør ikke åpne lokket for å sjekke, i fare for at noen smetter nedi...
 

Vedlegg

  • 20150722004802.jpg
    20150722004802.jpg
    84,7 KB · Sett: 175
Virker som en klassisk tabbe å ikke bruke blow-off tube for wit. Dette var helt nytt for meg. Men kan ølet ha blitt ødelagt? Fjernet gjærlåsen, og la aluminiumsfolie over hullet på lokket så snart jeg oppdaget dette. Gjæringskaret har blitt et populært samlingssted for husholdningens bananfluer. Satser på at ingen har kommet seg nedi, men tør ikke åpne lokket for å sjekke, i fare for at noen smetter nedi...
Ølet går det nok fint med. Men viktig å vaske vekk al gjær og vørter :)

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har jeg aggressiv gjær, setter jeg alltid gjæringskaret oppi en dunk.
Ved aggressiv gjær, kan man også benytte anledningen til og topphøste gjær via blow-off og inn i desinfisert beholder. Denne må i så tilfelle ha gjæringslås el. slik at du ikke kontaminerer den høstede gjæren.
 
50l pale øl gikk i vasken på bryggeriet på jobben når korken på defoameren ploppet ut og tømte en halv flaske defoamer i ølet. Advarlser om "Induce vomiting and contact physician if swallowed" er ikke stas. Fra nå av skal defoameren på teskje og så oppi gryta.
 
Lager en Paulaner-kopi i dag, og jeg husket fra oppskriften at det skulle tilsettes 2g kalsiumsulfat pr liter. Men det var selvsagt 2g pr. 10 liter... Er det krise? Og hva gjør det i så fall med ølet? Fant det ut etter å ha tilsatt 13,5 liter vann, slik at det totalt ble 27 g kalsiumsulfat.

Brygger BIAB i 36 liters kjele. Ifølge oppskriften blir det totalt ca 23 liter vørter.
 
Lager en Paulaner-kopi i dag, og jeg husket fra oppskriften at det skulle tilsettes 2g kalsiumsulfat pr liter. Men det var selvsagt 2g pr. 10 liter... Er det krise? Og hva gjør det i så fall med ølet? Fant det ut etter å ha tilsatt 13,5 liter vann, slik at det totalt ble 27 g kalsiumsulfat.

Brygger BIAB i 36 liters kjele. Ifølge oppskriften blir det totalt ca 23 liter vørter.

Stod det det i oppskriften som du fikk fra hvor? eller er det en norsk kilde du har den tilsetningen til en annen oppskrift fra?

Altså. Hvis det stod det i oppskriften så er det ikke sikkert du må følge det, spørs jo på vannet til vedkommende som brygget den.. Men hvis du har tilsatt det ihht til Gahr-tabellen kan det bli forskjellig..

Og tilsatte du cacl?

26g er iallefall veldig mye, hvis du har norsk overflatevann.
 
Okei. Uansett så er det ganske mye CaSo4. Jeg vet ikke om Hallstein, i den tråden du linket til har kopiert oppskriften som er å finne på northernbrewer-forumet originalt, har gjort om til norsk vann eller ikke, (skjønner ikke hva gm er for en benevnelse.) men det har vel lite å si nå

Jeg er fortsatt en amøbe på vannjusteringer. Men for morro skyld så tappet jeg meg en halvliter nå, og hadde oppi tilsvarende CaSo4 som det du har brukt i brygget, og det smaker ikke pyton, men det er jo null maltsmak, noe som er litt kjipt siden det ikke er nevneverdig humle i en hefe heller. Smaker en smule kritt-aktig. Calisumsulfat fremmherver bitterhet og demper maltsmaken, det gir en slags etterhengende tørrhet i munnen, og hvis ølen er bitter så kommer bitterheten veldig frem. Tilsetningen vil jo også påvirke mesken, som jeg ikke får med meg her nå siden jeg hadde det oppi en ferdig øl.

Du kan google eller spørre noen som har peiling på området hvis det er mulig å tilsette noe CaCl på dette tidspunktet for å veie opp for all sulfaten, der ville jeg startet, etter å ha smakt på det.
 
Okei, takk for svar! Har ikke noe CaCl, så jeg får vel bare vente og se om det blir bra. Og kanskje brygge en ny batch med korrekt vannjustering neste uke for å sammenligne... Smakte på vørteren før kok, og den var søt og god. Men har ikke noe å sammenligne med, forsåvidt.

Med redusert maltsmak, kanskje jeg bør slenge oppi litt ekstra humle? Er på kok nå, så har oppi 25 g humle, og skal ha 15 g humle siste 15 min. Weissbier pleier jo ikke smake særlig humle, men kanskje litt ekstra humle bidrar til litt mer smak? Skulle kanskje hatt i tråden for dumme spm, men er fortsatt veldig nybegynner...
 
Det er egentlig ikke selve smaken det går på, men bitterheten. CaSo4 fremhever den bitterheten som allerede er i ølet, ved å i seg selv gi en tørrende følese. Mer humle veier ikke opp for dette.

Det du evt kan gjøre er å bare gjære det på vanlig måte, brygge en batch til uten tilsetninger og så blende de. Evt brygge batch#2 med CaCl hvis #1 smaker for kritt/tørrende.

Du er langt fra i å helle det ut, selv om det skulle smake rart.

Hvis du ikke har ingredienser til en batch#2 for å blende så har du jo de nyoppstartede gutta på furnes, var det det, maltmons? Eller så kan du ta en tur til nannestad så kan du få. Edit: Minus hvete faktisk, er tom for hvete.
 
Skal mye til før jeg heller ut! Har lært meg at de mindre vellykkede bryggene er perfekt etter 7-8 halvlitere av god kvalitet.

Det er sikkert ikke dumt å utligne to batcher slik du skisserer. Skal vurdere det, evt lage en perfekt neste uke som er forbeholdt hverdags og vorspiel, så blir krittølet forbeholdt efterfesten...
 
Takk for tips og tilbud! Maltmons er heldigvis på plass her oppe nå, og jeg skal uansett dit til uka, så da ordner det seg!
 
Okei. Uansett så er det ganske mye CaSo4. Jeg vet ikke om Hallstein, i den tråden du linket til har kopiert oppskriften som er å finne på northernbrewer-forumet originalt, har gjort om til norsk vann eller ikke, (skjønner ikke hva gm er for en benevnelse.) men det har vel lite å si nå

27gram vil nok være litt i meste laget, og vil kunne gi en ganske rar munnfølelse og smak. Men for all del, test og se åssen det går.
Jeg har ikke endret oppskriften i forhold til nettsiden fra northernbrewer nei. Det er en direkte oversettelse/konvertering til mitt oppsett så vidt jeg husker det. Har brygget den er par ganger i etterkant med godt resultat. Har derimot begynt å bruke vannjusteringstabellene til gahr fra medlemsseksjonen. Det virker som at de tilsetningene passer ganske bra til de aller fleste sortene jeg brygger.
 
Tappet IPA på flaske i går, men glemte å ha oppi karboneringssukker... Heldigvis bare snakk om fire 0,33-flasker, da resten gikk på fat. Men er vel uproblematisk å slenge oppi litt sukker i dag?
 
Tappet IPA på flaske i går, men glemte å ha oppi karboneringssukker... Heldigvis bare snakk om fire 0,33-flasker, da resten gikk på fat. Men er vel uproblematisk å slenge oppi litt sukker i dag?

Alltid litt større infeksjonsfare, men flaskene er jo helt verdiløse om de ikke har kullsyre så den risikoen ville jeg tatt! Du kan jo koke sukkerlake og fordele med engangssprøyte for å minimere infeksjonsfare.
 
Mer en tabbe under gjæring, men dog: Kjellerboden er full av ferdige flasker - både på hyller og gulv. Da jeg skulle sette en gjæringsbøtte full av deilig nybrygget Imperial Amber til gjæring i boden, tenkte jeg at jeg kunne plassere den oppå flaskene! (Var litt seint, og hadde ikke bare drukket solobrus den kvelden). Gulvet var fullt av 0,5 flasker med lik størrelse, så det burde gå bra. Og det gikk bra. Helt til 4 dager senere, da jeg skulle øke temperaturen på STC-1000. BRAAK! Hjertet i haslen og et gutturalt hyl. Alt raste. Ved guds hjelp veltet ikke gjæringskaret og ingen flasker ble knust, men fikk meg en skikkelig støkk.

Siste gang jeg gjør det, for å si det slik.
 
Tilbake
Topp