Bryggertabber

Brygget ca 50 l ipa i går kveld/natt. Hop stand 30 min på 81 grader. Startet nedkjøling. Sjekket temp, store temp forskjeller i kjelen. Ventet, sjekket igjen-nensten samme temp. Ventet mer, sjekket igjen og så nå at volum hadde økt. det viste seg at kompis hadde teipet overgang fra slange til kjølespirallen og at det rant vann i kjelen. Forbanna og forbanna trøtt bestemte jeg meg for å gjøre det til et exbeerement. Tappet halvparten (ca 30grader) og gjæret US05. Varmet resten til 82 grader, skrudde av og la meg(Humle rester og alt i kjelen) Tappet over til gjæringskar og satte dette ut.
Så her er mye feil, får se hvor stor sjanse er for infeksjon.
Og hvor dritt smaker det å tilsette us05 v 30 rader o gjære på 19 grader romtemperatur.
Planla opprinnelig tørrhumling, men når kan jeg se/smake/lukte om det er infisert(i en slik grad at dodraugenn bør få det)?
 
Leste et sted om forskjellige temp for humleoljer og fordamping. Så har prøvd 170 F som er 76.6 for pale ale, tenkte jeg trengte ltt mer bitterhet og testet 180 f som er 82,2.

(Redigert for feil orddeling)
 
Første brygg med gjærnæring, hadde et rør stående som sønnen kjøpte en gang. Hadde ikke peiling på mengde, og teksten på røret var borte. Tømte oppi halve innholdet i røret, det er vel ca 25 gram, til ca. 28 liter i kok. Har siden funnet ut at det hadde vært nok med 2-3 gram. Kanskje derfor det gjæret så kraftig første døgnet? Det virker ikke som ølet har tatt skade, så det blir forhåpentligvis God Jul...
 
Klassisk: Skulle tappe en robust porter i dag. Gjorde utsyret klart og hentet gjæringsbøtta for å ta den over i nytt kar, åpnet lokket og da datt det en feit møll rett i porteren.
 
Glemte selvfølgelig sukker i kok idag (er ikke hver gang man bruker det)
Kom på det under nedkjøling og ifarta løste jeg det opp i kokende vann i et målebeger jeg "glemte" å desinfisere
Vet jeg kunne ventet og tenkt meg om men
Hvis noen vil komme med noen betryggende ord, vær så god


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Glemte selvfølgelig sukker i kok idag (er ikke hver gang man bruker det)
Kom på det under nedkjøling og ifarta løste jeg det opp i kokende vann i et målebeger jeg "glemte" å desinfisere
Vet jeg kunne ventet og tenkt meg om men
Hvis noen vil komme med noen betryggende ord, vær så god


Sent from my iPhone using Tapatalk


Gjorde akkurat samme tabben for en liten uke siden når jeg laget en tripel.. Eneste forskjellen var at jeg brukte litt starsan på utstyret før jeg hadde nedi oppkokte sukkeret.. Men hvis du hadde kokende vann nedi målebeger så har du forhåpentligvis sterilisert den med det kokende vannet..

Er fort gjort å glemme sukkeret når nærmer seg slutten av kok av vørter

Hadde bare tatt det helt med ro, oppdager fort om noe galt har skjedd når det nærmer seg ferdig gjæret men tror uansett oddsen er god for velykket gjæring.

Easybrew
 
Tilbake
Topp