Bryggertabber

En til i samme gate: Lot det gå godt over et døgn mellom mesk og kok. Jeg tapper den i den samme bøtta som jeg har den nykverna malten i, og denne gangen hadde jeg ikke reingjort bøtta godt nok. Det gikk ikke bra! Og på toppen av det hele var jeg så dum at jeg tenkte jeg skulle prøve å koke - "kanskje var det ikke så ille når jeg bare fikk kokt det". Så jeg satte i gang med heverten, og fikk i meg litt av svineriet. Det fikk meg til å gi opp kokeprosjektet, men det skaffet meg også en særdelels ubehagelig natt:eek:.
 
Egentlig ingen tabbe, men fikk 10 liter øl utover boden fordi en plastkran knakk på BetterBottle. Anbefaler alle å holde seg unna de som selges på Vestbrygg. Ingenting å si på service, fikk byttet tre stk før, men det var pga PBW-løsning. Nå var det tre dager ut i gjæringen. Kranen er ikke produsert av BetterBottle.ImageUploadedByTapatalk1443819136.421039.jpg Må finne et alternativ.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tror jeg har knekt 3 stykker av dem som er standard på bøttene til Bryggselv. Godset er for tynt i den gjengede delen, så hvis du tar i for hardt når du skrur fast krana, ryker den der. Jeg tester alltid bøtta med vann etter at jeg har skrudd i krana, og strammer ikke mer enn nødvendig. Så nå går det bra ----- tror jeg:).
 
På tide å få fram noen skikkelige bryggertabber som folk har gjort!

Jeg flasket en pale ale i går. Jeg kokte opp sukkerlake og lot den kjøes som vanlig. Gikk i gang med flaskinga, og etter at jeg var ferdig med flaskinga, fikk jeg se at kjelen med sukkerlaken fortsatt sto på benken. Jeg hadde glemt å ha laken oppi ølet! :klovn:

Ok, tenkte jeg, dette kan vi ordne, og relativt lett også, siden jeg brukte de nye svingtoppflaskene. Det er bare å koke opp en tilmålt mengde sukkerlake der jeg kjenner både volum og sukkermengde, og dosere med en 10 ml sprøyte. Ingen panikk, dette fikser seg. Ok, jeg regner og kontrollregner og kontrollregner igjen, koker opp lake, kjøler den og setter i gang. Opp med toppen, sprøyte 10 ml lake oppi, stenge, neste flaske. Ok, dette gikk bra.

Når jeg er nesten ferdig, går det opp for meg at jeg beregnet 10 ml per LITER! Ikke per HALVLITER, som flaskene er på. Det er med andre ord dobbelt så mye sukker i flaskene som det skal være! :confuzed:

Likevel, da, hell i uhell at det var svingtoppflasker, sånn at jeg bare kan gå og lette på trykket utover i ettergjæringa, sånn at det blir riktig mengde kullsyre. Men trøste og bære, jeg følte meg ikke særlig smart!

Joakim, fyllesjuk
Hei , spørsmål fra en helt fersking..
Hvordan lager en 120 gram sukkerlake?
Hvor mye sukker og hvor mye vann?
 
120g sukkerlake gir ingen mening da styrken til laken ikke er gitt.
120g sukker kokt i vann til sukkerlake er noe annet.
3-5dl vann til 120g sukker kan vel gå. Pass på at laken blir blandet med ølet med minst mulig innblanding av oksygen.
 
120g sukkerlake gir ingen mening da styrken til laken ikke er gitt.
120g sukker kokt i vann til sukkerlake er noe annet.
3-5dl vann til 120g sukker kan vel gå. Pass på at laken blir blandet med ølet med minst mulig innblanding av oksygen.
Står 6 gram pr liter.. har ca 21 liter. Tenkte da ca 120 gram sukkerlake. Vil det da si 120 gram sukker blandet i 2dl vann.. ?
 
Ja 6g/l x 21l blir 126g sukker. 2dl gir litt tykk lake. Går du for 3-4 minsker risikoen på at laken ikke blander seg ordeltlig med ølet.
-Flaskekarbonerer ofte med 6,5-7g/l selv om det "korrekte" er 6g/l. Kullsyren forsvinner ganske raskt ut av glasset.
 
Hadde en Indian Brown Ale på koking. Mens denne kokte begynte jeg henge opp noen hyller. Sto med slagdrill for borre opp plugger til innfesting, hadde høreklokker med radio. Sto jo der i min egen lille verden.
Så på klokka: "OJ HUMLEN", sprang bort og kasta oppi humleposen som var klargjort. Så på klokka en gang til: "Oj....om en halv time ja...."
Det ble en bitter opplevelse! :)
 
Tilbake
Topp