Bryggertabber

Brygga kaffe-havre porter i dag, andre gang med platekjøler, brukte humleposer og fikk minst 85% utbytte ifh til forventet 75% av malten.

Nesten 75ltr porter istedet for 60 og ellers gikk alt bra. Stakkars...
 
50 liter vørter ned i gæringtanken. Så erlenmeyerkolben med starteren og plopp/pling sa det. Der lå magneten på bunnen. Er vel ikke den første og blir vel ikke den siste.
 
Jeg vet ikke hva slags gjæringstank du har. Men om du har en sterk magnet kan du prøve å lede den i tanken med den andre magneten på utsiden?
Samtidig er det som cjohansen skriver: Forhåpentligvis er magneten innsatt med Starsan, og har allerede vært i gjæren. Så den kan vel ikke gjøre så mye av seg? Ulempen er selvsagt om du kun har den ene magneten, og derfor må vente et par uker med å sette neste starter... :rolleyes:
 
Jeg vet ikke hva slags gjæringstank du har. Men om du har en sterk magnet kan du prøve å lede den i tanken med den andre magneten på utsiden?
Samtidig er det som cjohansen skriver: Forhåpentligvis er magneten innsatt med Starsan, og har allerede vært i gjæren. Så den kan vel ikke gjøre så mye av seg? Ulempen er selvsagt om du kun har den ene magneten, og derfor må vente et par uker med å sette neste starter... :rolleyes:

Mye som kan brukes som røre-magnet. Bare det er avlangt og magnetisk. Selv har jeg vært på rommet til ungene og hentet ut ledd fra Magneto byggesett. En runde i StarSan, og du er ”good to go”.
 
Mye som kan brukes som røre-magnet. Bare det er avlangt og magnetisk. Selv har jeg vært på rommet til ungene og hentet ut ledd fra Magneto byggesett. En runde i StarSan, og du er ”good to go”.
Ah.. Og når det er sagt, så har de jo en sånn teleskopstang på Biltema (Clas?) med magnet i enden? Ville nok tatt et par runder med Starsan på den også ja, men funker sikkert like fint. Om man ikke har barn som har Magneto byggesett, så må man klare seg selv... :)
 
Det er nok uproblematisk å la den ligge i fred. Skjer meg sånn ca annenhver gang ;) Bare husk den når du skal helle gjær og trub i do etter endt gjæring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg pleier å bruke en magnet på utsiden av kolben til å holde rørepinnen på plass. Da kan du helle så aggresivt du bare vil uten at den forsvinner ned i vørteren. Da må man selvfølgelig huske å sette på magneten, men det har jeg enda til gode å glemme :)
 
Ja så lenge det er rent mel i posen så blir det godt øl/brød
om ikke det samme øllet som du hadde håpet
 
Tror jeg økte temperaturen på min belgian dark strong litt for raskt. Lot den stige fritt til 29 grader etter 2 dager på 18 grader. Så satte jeg på varmebelte for å holde den der. Nå, etter 5 dager er den nede i 1.020 og lukter løsemiddel av en annen verden. Dessuten er den i lyseste laget. Blir nok til at jeg flasker og gjømmer i kjelleren, men her må det nok brygges på nytt :)
 
Stige fritt??? Med 18gr som utgangspunkt vil vel ikke gjæraktiviteten heve temperaturen "fritt" (naturlig) til 29gr???
 
Prøver å gjære en Belle Saison i et skap uten styring. .....rommet holder 9-11 grader, så jeg gambler på at gjæren skal holde tempen oppe....
..den må det, skal sette en dunkelweissen sammen med den...
Oppsiden er at lageren kan settes til gjæring ;)
 
Fikk en liten lærepenge under første brygg, heldigvis uten andre konsekvenser enn tapt tid og en liten knekk i stoltheten...

Med nyinnkjøpt BIAB-utstyr skulle første brygg settes. Vann ble varmet opp, malt tilsatt, temperatur voktet og skylling utført. Før koking var det på sin plass å måle SG, ettersom vørteren fortsatt var ganske lys og jeg var i tvil om hvorvidt det hadde skjedd noe som helst under meskingen. Noen edle dråper ble tappet over i måleglasset, hydrometeret ploppet oppi, og jammen hadde jeg ikke bare nådd ønsket pre-boil SG, men gruset den totalt og endt opp langt over ønsket verdi. Høy på mine nyervervede evner som mesterbrygger slengte jeg oppi 3 liter ekstra vann for å ihvertfall komme ned mot ønsket SG.
Vørteren ble satt på kok, og fortsatt i lykkerus tenkte jeg at det hadde jo vært interessant å regne ut hvor høyt utbytte jeg egentlig hadde fått. Etter mye lesing på forumene hadde jeg skjønt at BIAB kunne gi noe lav effektivitet, men det hadde jeg ihvertfall motbevist ettertrykkelig. Overraskelsen var derfor stor da det viste seg at jeg hadde klart å oppnå godt over 100% utbytte fra malten! Nå begynte angsten og forvirringen å bre seg, for mirakler pleier sjelden å skje på kjøkkenet mitt, og over 108% utbytte ville definitivt ikke kunne oppnås uten guddommelig intervensjon. Uglene begynte å ule i mosen, og kjepphøyheten ble jekket ned noen hakk. Etter noen kjappe forumsøk og ny måling av SG akkurat etter at vørteren var kokt opp avslørte at jeg hadde gått i den klassiske måle-fra-bunnen-av-mesken-uten-å-røre-skikkelig-feilen. SG var nå, med 3 ekstra liter vann tilsatt av mesterbryggeren, altfor lav. Uten de tre literne hadde den vært ganske omtrent der den skulle være. Dermed ble det en times ekstra koking for å fordampe de tre literne, og en lærepenge om at når noe er for godt til å være sant så er det sannsynligvis det.

Ølet ble godt ihvertfall, så 150 minutters koking fungerer det og.
 
Tilbake
Topp