Bryggertabber

Brygga juleøl i dag. Midt i avkjølinga kjem eg på at det luktar jo ikkje jul i rommet. Julekrydderet var utegløymt. Etter å ha kokt opp te på krydderet luktar det no herrrligt av nellik her... :D
 
Sist redigert:
Oppdager at vannet koker på GF ved 96grader. Altså 4 grader feil.. Mesking ble da utført på 70 grader isteden for 66. Burde ha sjekket dette før jeg begynte å bruke den.. FG stoppet på 1.020
 
Vær OBS! Vann koker sjelden på 100 grader. Ofte 98, og til enda lavere eller høyere enn 100 avhengig av trykket. Sjekk termostaten i GFen mot et kalibrert termometer for å få det nøyaktig!
 
Vær OBS! Vann koker sjelden på 100 grader. Ofte 98, og til enda lavere eller høyere enn 100 avhengig av trykket. Sjekk termostaten i GFen mot et kalibrert termometer for å få det nøyaktig!
Jeg bor 134 meter over havet så vannet mitt koker på 99. Har temperatur måler med tre desimaler jeg brukte for å justere, så jeg er sikker på feil kalibrering på min GF :) men det er rett det du sier. Hvis du bor høyt over havet så endrer kokepunktet seg
 
Da har du jo full kontroll! :) Er bare så vant med at folk tror på det naturfagslæreren fra barneskolen sa :p (altså at vann alltid koker ved nøyaktig 100 grader)
 
Min tur til å dele litt frustrasjon.. Sto opp tidlig for å brygge en pils. Det første jeg gjorde, før jeg slo på kaffetrakteren var å fylle speidelen og programmere inn meskingen. Nå, etter at malten er kommet i og jeg har rørt en gang etter første proteinsteg på 55gr satte jeg meg ned for å skrive litt i bryggeboka. Jeg ble usikker på om jeg satte andre meskesteg på 65 eller 66 grader, så jeg gikk ned i kjelleren for å sjekke. Der ser jeg at speidelen akkurat har kommet opp i 75 grader, som var siste meskesteg.. Helte på 6 liter kaldt vann og programmerte inn på nytt..
Noen som har gjort lignende? Har jeg berget ølet?
 
Risikoen er at du får et øl med mye ugjærbare sukkerarter, men dette beror på hvor lang tid mesken brukte på å varme seg opp fra 60-75 grader, har ikke Speidel selv men skulle trodet er 1 grad i minuttet eller mer ved stegmesking. Så kanskje du fikk 20 minutter hvor før enzymene som lager gjærbare sukkerarter ble denaturert, og det kan være nok. Selv har jeg mesket inn på 71 grader istedenfor 68 og oppdaget det etter 10 minutter hvor jeg tilsatte kaldt vann.
Da fikk jeg en FG på 1.040 istedenfor ønsket 1.030, men den situasjonen var kanskje værre enn din.

Edit: ser du brygget pils, da ble jeg litt mere bekymret på dine vegne da du nok sikter på lav FG
 
Det er nettopp at det er pils som gjør det verst.. Det som kan redde meg er at jeg kjørte 15 min på 55 grader, at jeg stoppet opp og rørte i mesken da det sto 65/66 grader og at den brukte litt tid på å komme seg opp til 75 grader.
Kan jeg få tips til om jeg bør sikte på høyrere OG pga dette? Tilsette sukker eller ekstra lys spraymalt?
 
Antar at du tenker på OG kontra de 6 literne vann du tilsatte ekstra. Jeg ville heller tilsatt tilsvarende mengde pilsnermalt enn spraymalt og mesket en time til på 63-64 grader. Da tilfører du både sukker og nye enzymer som kan konvertere ugjærbare sukkerarter til gjærbare.
 
Prøvde å brygge en IPA a'la Nøgne Ø eller deromkring.
Var usikker på beregningen av IBU......Har smakt Sierr Nevada Pale Ale som skal være ca 60 ibu.
Syns den er for bitter, men på den andre siden har den ikke den helt store kroppen...
Det hadde min''IPA'', som ikke var mere enn ca 60 ibu.
Langt fra en India Pale Ale.
Veldig langt.
Ble imidlertid en fantastisk ESB!
Litt mer frukt i humlen neste gang.
Ellers: 9/10 som en ESB!
(som en IPA: 2/10...Tabbe!)
 
Akkurat ferdig å ta ei måling med mostvekta på porteren som nærmer seg flasking, og måtte jo ta en smaksprøve i samme slengen. Glasset står klart på bordet over gjæringskaret, eg snur meg rundt for å hente vintyven og klarer på forunderligvis å dulte til noe greier på bordet som igjen dytter glasset rett i dunken. Plopp.

Om glasset står rett får eg da i det minste en ferdigtappet smaksprøve etter flaskinga.
 
Brygget en porter med sjokolade og appelsinskall. Da alt var klart til å tappes over til gjæringskaret gikk det grusomt seint, appelsinskallet hadde satt seg fast i kranen. Da tok jeg en strikkepinne og hele hånda ned i vørteren for å prøve å røske vekk skallet. Muligens ikke den reneste hånda på vestlandet. Håndtverksøl, anyone?
 
Glemte i kampens hete og tilsette 0-min humla i går kveld, fant en skikkelig rein kjel som ble enda reinere og kokte 0.5l vann slik at jeg fikk lagd en humlegrøt som jeg tilsatte under kjøling.. Jeg krysser fingra for at dette går bra. Det som derimot bekymrer meg mer er at det nesten er storm i gjærlåsen, har allerede fylt på vann igjen. Lurer på om jeg skal bytte med en duplex-lås før jeg tar helg 12 mil unna karet , der er det jo tross alt litt mer vann? Innspill? :)
 
Glemte i kampens hete og tilsette 0-min humla i går kveld, fant en skikkelig rein kjel som ble enda reinere og kokte 0.5l vann slik at jeg fikk lagd en humlegrøt som jeg tilsatte under kjøling.. Jeg krysser fingra for at dette går bra. Det som derimot bekymrer meg mer er at det nesten er storm i gjærlåsen, har allerede fylt på vann igjen. Lurer på om jeg skal bytte med en duplex-lås før jeg tar helg 12 mil unna karet , der er det jo tross alt litt mer vann? Innspill? :)

Blowoff tube
 
Skulle brygge Porter for gamlingen, ett Muntons ekstraktsett for all enkelhetsskyld. Etter ferdig gjæring så jeg tilfeldigvis oppi esken og der lå posen med tørrgjær.. Jeg hadde da hatt opp to poser tørrgjær !? Jada , fant utav at det var broderens Lallemand vingjær. Smakte på Porteren og det smakte noe syrlig. Tipper ikke den faller i smak hos en som er glad i Porter :)
 
Tilbake
Topp