Bryggertabber

I ferd med å starte kjøling av 50 liter vestkyst, kobler til gardenakoblingene til dyppkjøleren, og ser at vannet lekker/freser litt på både inn og utkobling, hvorpå eksosslangen forlater kjøleren med et smell, og varmt vann spruter over hele meg.

Smarte meg hadde koblet på en eksosslange med en stoppkobling i andre enden. Det lille vannet som da gikk i kjøleren kokte da liflig, helt til den nødvendige eksplosjonen lettet på trykket.

Ble heldigvis ikke særlig brent, og dette foregikk i HMS rommet (garasjen). Det ble utførlig bannet, men jeg tror at øllen likevel blir fin.
 
Var nede i kjelleren for å måle SG på en Bayer som har står på tredje uken.........
Og HVA ser jeg: Hvorfor i h¤%#ete har jeg tørrhumlet denne?????

Og - viktigere: Når gjorde jeg det - og hvilken humle ble brukt...........
...var nok Northern Brewer.
Eneste blomstene jeg har.
Kan ikke helt se at det hjelper :)

Men - prøven smakte helt vidunderlig. :) :)
 
Sist redigert:
Ja, ja folk har vel tørrhumlet pils før
og det snakkes jo mye om IPL og Session IPA for tiden

Går nok bra det her, Northern B. var isåfall kanskje ikke det dummeste
 
Skulle brygge gahr's amber øl til en kompis sitt bryllup i våres.

I og med at jeg kjøler ned vørter med hjelp av koblingen i dusjen, så måtte jeg inn på badet for å kjøle ned vørteren. Der har man som vanlig ett dusjhode i toppen av dusjen, og ett i bunnen, for de "vanskelige områder". Når jeg vred om kranen, som jeg trodde var koblet mot vørterkjølen (koblingen i bunnen) så kom det en kraftig dusj i hodet på meg, der jeg satt i dusjen, og i vørteren. Siden jeg ikke følte meg helt trygg på det vannet som kom ut av dusjen, og som kanskje rant fra mitt eget hår også, så måtte jeg tilbake til kjøkkenet og gjennomføre ett nytt oppkok for sikkerhets skyld.

Etter nedkjøling, denne gang uten å sprute dusj vann i vørteren, så skulle gjæren pitches. Her hadde jeg brukt ett ganske dyrt og flott kaffikrus som lå og badet i starsan for å desinfiseres. Det jeg ikke tenkte på, var at starsan etser , og kaffikruset mitt av keramikk mitt tålte ikke det. Så i stedet for å pitche bare gjær så forsvant hele kruset oppi gjæringskaret, minus hanka, som jeg stod igjen med.

Ble selvsagt litt desperat og måtte "fiske" opp dette kaffikruset av gjæringskaret med en lang øse.

Som dere skjønner ble ikke dette ølet med på bryllupet, men det havnet i utdrikningslaget hvor folk ikke er like opptatt av hva de drikker...
 
Skylle brygge 25-30 liter "golden sour". 3kg maltet hvete og 3kg pils i Speidel 20. 1kg flaket hvete og 300g havre tok jeg på siden i en kjele. Ideen var å bruke dette som skyllevann. Det ble jo grøt. Når jeg helte det over maltpipa til Speidelen låste hele greia seg fast. Lot det stå i 30 minutter uten at noe som helst rant igjennom. Et nydelig bevis på at en kan få en fullstendig stuck mash på speidel også.

Endte med å spa den slimete guffa over i meskepose og klemme så mye jeg kunne ut av den. Utbyttet ble som forventet begredelig. OG endte med å være 1.045 så det blir øl av det uansett.

Trenger visst å jobbe mer med å finne en måte å få flaket hvete og havre inn i ølet på.
 
Humla pakket tett i original alupakke med stram strikk rundt
Rakfisken var pakket i plastpose
Fra en skala fra 1 -10? 5, kanskje
 
Lukter det fisk av humla er du fucked. Lukter det humle, så gikk det bra. Tøm litt humle i en bolle eller noe - å lukte rett fra posen kan ofte være villedende fordi posens ytterside kan lukte annet enn humle.
 
Det lukter litt fisk i fryseren
Fisken lukter fisk
Humla lukter humle rett fra posen
Tror det gikk bra
Har separert dem nå ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det lå en pakke krone-is imellom så jeg er mer bekymret for den
Selv om iskrem ikke bryr meg så mye i desember


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det lå en pakke krone-is imellom så jeg er mer bekymret for den
Selv om iskrem ikke bryr meg så mye i desember


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jobber selv i dagligvarebutikk, lo godt her om dagen da tre separate kunder på rad handlet seg is som de åpna og kosa seg med på tur ut døra i rundt 0 grader :p
 
Det sjarmerende med ikeas slikkepotter er at de ikke henger sammen, i sann ikeatradisjon! Ser ikke bort fra at han mistet slikkerbladet i mesken. o_O
 
Tilbake
Topp