Bryggertabber

Gjorde min første skikkelige bryggeblunder i dag.. Skulle sette en starter til en kølsch. Kokte vørter og desinfiserte beholder, storkoste meg egentlig. Helt til jeg begynte å spekulere på hva jeg skulle ha starteren i.. Dette blir første brygg med fersk gjær, så mangler erlenmeyer kolbe. Fikk på nød låne et stort norges glass av kona, med streng beskjed om å levere det tilbake like helt! Idioten meg tok nykokt vørter og helte rett oppi norgesglasset....poff sa det! Vørter utover kjøkkenbenken, inni underskapene og utover gulvet. Men det var bare peanuts i forhold til reaksjon på kona[emoji23] Snakk om å være lite fremtenkt.
Ny vørter står nå til kjøling i egnet karaffel, brygges skal det lell [emoji4] Satser på at kølschn blir godkjent av fruen da i det minste..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygget en 'Miss Saison' fra Austmann for 9 mnd siden. Ved flasking var smaken av Lemongrass 'helt' borte, så jeg kjørte på med rikelige mengder Lemongrass Thé.
Etter 9 mnd smaker den fremdeles helt pyton. Ekstremt parfymert....
ImageUploadedByTapatalk1454624885.512938.jpg
 
Sist redigert:
En tabbe å lære av:

I dag smalt det i det hjørnet av stua der jeg har ølet stående til karbonering under et laken. Så smalt det igjen.
Mye søl, og mye styr, og plaster på fingeren, men vi fikk da rydda opp.
Årsak: Jeg blandet ikke sukkerlaken ordentlig da jeg skulle flaske. Vanlig prosedyre er å ha sukkerlaken i bunnen av tappekaret, og så tappe ølet over fra gjæringskaret oppå sukkerlaken. I tillegg pleier jeg å røre forsiktig med meskespaden for å være sikker på å få blandet det ordentlig. Denne gangen droppet jeg røringen, og i tillegg var kanskje sukkerlaken litt tjukk.
Nå har ølet - en frisk APA - stått i 14 dager på flaske, og jeg har undret meg over at karboneringen har gått så langsomt. Forklaringen var altså at det var lite sukker i de aller fleste flaskene - og tilsvarende alt for mye i de seks-sju siste .

Nå har jeg jekket opp alle flaskene for å sjekke, og trykket korken på plass igjen. Jeg fant et par som nok ville smelt snart, men de som er igjen, er underkarbonert. Så jeg får vel måle forsiktig opp litt ekstra sukker, og ha oppi - og håpe at sukkeret er reint.
 
Det er en tanke:).

Jeg tror ellers det ville gått bra om jeg ikke hadde vært så kjip å prøve å tynne ut ølet minst mulig:p. En litt tynnere lake ville nok blandet seg bedre.
 
Er redd det blir drøyt. Flaskene er jo delvis karbonert allerede. Og jeg er ikke glad i mye kullsyre, heller, jeg beregnet 5 gr. pr. liter.

Jeg vet ikke hvor mye dropsene gir - kan kanskje deles?

Takk for tipset:).
 
Shit! Glemte nederste rist i speidelen! Er alt håp ute for at pumpa holder malten unna , eller er den dømt til å gå tett? Står nå å kjører, også får jeg sile gjennom den gamle meskeposen etter mesking er ferdig. Noen andre som har gjort samme tabbe? :(
 
Pumpa gikk tett ved første pumpepause. Bra jeg hadde spart på den gamle meskeposen. [emoji28] Ble langt 55-graderssteg på pilsen min. [emoji6]
 
Ikke noen kjempetabbe, men litt pinlig: under flaskingen i dag gikk det stadig saktere. Jeg har opplevd dette tidligere i batcher med en del humlegrums, og det hjelper som regel å få renset flaskepinnen nå og da. Her gikk det tregere og tregere uansett hva jeg gjorde. Til slutt tok jeg av flaskepinnen og fylte de siste flaskene direkte fra krana. Det burde begynt å ringe noen bjeller da dette innimellom også gikk ganske tregt.

Da jeg var ferdig, og skulle ta med flasketanken for vask fikk jeg øye på plastfolien jeg hadde lagt over det lille hullet i lokket for å hindre støv i å komme inn før starten av flaskingen. Undertrykk, ja...
 
Skulle tappe en hveteøl i går, og ved vask av flaskekar så jeg det lakk litt rundt krana. Kjente på den og den virket litt løs så jeg skrudde godt til for hånd for å klemme tett mot pakningen. Litt starsan og ristet litt, ut med starsan klar for overføring av hveteølet fra gjæringskar med hevert. Etterhvert begynte det å flyte øl utover gulvet og gode råd var ikke å oppdrive. Tok et rent gjæringskar og tømte ølet over. Sjekket krana og det viste seg den var sprukket. Satte i en ny og tømte ølet tilbake. Ble nok rimelig oksygenert, får drikke det fort opp, og gi bort litt.
 

Vedlegg

  • 20160222_162926.jpg
    20160222_162926.jpg
    100,5 KB · Sett: 141
Fikk lyst til å eksperimentere litt på egen hånd så jeg gikk på nett og bestilte 5 forskjellige malttyper og litt forskjellig gjær samt humle. Meeen, jeg hadde glemt å si ifra om at malttypene skulle pakkes separat! Så da kom en pose med malt av salig blanding. Munich, Maris Otter, Pilsner, Melano light og Wheat Crystal. Akk ja. Jeg delte det i 2 og satte en batch med lagergjær,samt en med ale som jeg brygger nå. Øl blir det helt sikkert.
 
Det der blir sikkert godt:).

Skummelt å handle på nett. Jeg fikk en liten pose med termostrips i postkassa i dag - med bare fahrenheitgrader:confused:.

Men OK, så blir jeg vel nødt til endelig å lære meg dem ordentlig
 
Skulle tappe en hveteøl i går, og ved vask av flaskekar så jeg det lakk litt rundt krana. Kjente på den og den virket litt løs så jeg skrudde godt til for hånd for å klemme tett mot pakningen. Litt starsan og ristet litt, ut med starsan klar for overføring av hveteølet fra gjæringskar med hevert. Etterhvert begynte det å flyte øl utover gulvet og gode råd var ikke å oppdrive. Tok et rent gjæringskar og tømte ølet over. Sjekket krana og det viste seg den var sprukket. Satte i en ny og tømte ølet tilbake. Ble nok rimelig oksygenert, får drikke det fort opp, og gi bort litt.
Eg trur grunnen til at desse kranene sprekk på denne måten er at dei vert utsatt for starsan som ikkje vert skylt av. Har sett samme problem på kraner me har brukt på flaske karet vårt. Og der veit me at delene har havna i starsa og so vorte lagt vekk. Er ein teori [emoji48]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp