Bryggertabber

Tror ikke starsan har skylda. Jeg har opplevd dette et par ganger. Det er nok en kombinasjon av at godset i den gjengede gjennomføringen er i tynneste laget, og litt for god tilskruing.Jeg er helt sikker på at jeg ikke har latt kranene stå uskylte etter å ha brukt starsan på dem.

Nå skrur jeg først til det jeg tror trengs, og så tester jeg alltid med vann før jeg desinfiserer og bruker karet.
 
Mener bestemt @BRYGGSELV AS blandet 0,5 kg (5 x 100 gr) med 5 kg (5 x 1 kg) hvete i min APA oppskrift. Min tabbe var at jeg ikke sjekket dette, selv om jeg reagerte på at sekken føltes tung. Et lite satan å meske 9.5 kg i en Bratberg, og når over 50 % er hvetemalt, ja da blir det stuck da! Masse banning og annet senere, så målte jeg gravity før kok til å være 1.072 mot forventet OG på 1.046.

"Løsningen" ble å kaste ut halvparten og tynne ut... Nå gjæres en amerikansk hveteøl....
 
Da har jeg smakt på lagervarianten. Har stått 5 dager for karbonering. En dag i kjøleskap. Ser at det er co2 i brygget. Men lite skum. Nesten ingenting. Men det virker som at det på en måte "bruser" fra ølet. Det legger seg et tynt lag skum rundt kanten og litt mer hvis jeg sirkulerer ølet med glasset. Så det er vel nok co2, men altså lite skum. Men smaker ganske godt. Litt mere bitter enn en vanlig pils. Lukter litt karamell og er bronsefarget, men uklart. Minner litt om Brooklyn lager. Ganske fornøyd med tanke på den rare blandingen av malt som jeg har brukt.
Gleder meg til å smake på andre batchen gjæret med Ale gjær.
 
Sist redigert:
"Bryggetabbe".. Kjøpte ticket til hjemmebryggerhelgen 2016... 14 sekunder senere kom jag på at det er jo den uken frøken har sin 30 års bursdag. Strek i regningen....
 
Prøvde oss på Voss Oregonian oppskrift i dag, regnet/gjettet oss frem til 184g Citra ved whirpool. 15 min seinere oppdager vi at det står Amarillo på den tømte 100g pakken, så ble 100g Amarillo og 84g Citra. Gikk for RDWHAHB etterpå [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ølet høres ut som at det blir dritgodt ;)

Amarillo/citra er jo en populær killer-combo, og det med god grunn :)
 
Vet ikke om et feilslått eksperiment teller som bryggetabbe, men det var så mye som gikk galt. Skulle prøve å bruke et tobøttesystem, i påvente av å få råd til en Blichmann Breweasy. Nederste bøtte hadde et vannkokerelement, og skulle helle oppi den øverste med mugge. Men dette sluttet altså å virke, så måtte bytte til en kjele på en pinglete campingkomfyr. Pluss dårlig sirkulasjon i kran. Tre timers mesking og skylling, og fikk bare 25L med SG 1050 utav 10kg malt. Koker imorgen.ImageUploadedByTapatalk1456710571.127742.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg mekket en IPA for et par uker siden.

Slik det alltid gjør, dannet det seg en hinne på toppen under kokingen. Et øyeblikk følte jeg meg smart, og tenkte at dette sikkert er stivelser og annet tull som kommer fra maltkokingen. "DET er det vel bare å få vekk? Kanskje ølet til og med blir enda bedre?!!"

Jeg fant en liten sil og fanget opp massevis av dette tilsynelatende slagget (ca halvveis i kokeprosessen). Dessverre forsvant selvgodheten da jeg skulle skylle denne materien ut i vasken, og den viste seg å være grønn (ikke brun, som den så ut som sammen med all vørteren).

Dette var selvfølgelig mye av humlen!

Jeg stakk om ølet i dag, og det ser ut til at det blir en temmelig mild IPA, hva IBU angår.
En slags Session-session-session-IPA med forholdsvis høy alkoholprosent...
 
Slappet av på sofaen under kjøling. Sovna tvert. Endte opp med å pitche lucky jack på 7C. Valgte da å ikke rehydrere for å unngå forskjellige temperatursteg for gjæren, og strødde US05 i tørt. Gjæringen var fint i gang etter 2 dager på 18C og jeg fikk normal utgjæring og en meget god Lucky Jack. Snipp snapp snute
 
Jeg mekket en IPA for et par uker siden.

Slik det alltid gjør, dannet det seg en hinne på toppen under kokingen. Et øyeblikk følte jeg meg smart, og tenkte at dette sikkert er stivelser og annet tull som kommer fra maltkokingen. "DET er det vel bare å få vekk? Kanskje ølet til og med blir enda bedre?!!"

Jeg fant en liten sil og fanget opp massevis av dette tilsynelatende slagget (ca halvveis i kokeprosessen). Dessverre forsvant selvgodheten da jeg skulle skylle denne materien ut i vasken, og den viste seg å være grønn (ikke brun, som den så ut som sammen med all vørteren).

Dette var selvfølgelig mye av humlen!

Jeg stakk om ølet i dag, og det ser ut til at det blir en temmelig mild IPA, hva IBU angår.
En slags Session-session-session-IPA med forholdsvis høy alkoholprosent...

Det blir vel mere Imperial Pale Ale

men kan du ikke bare koke en 30 min humle te da


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp