Bryggertabber

Coldcrash, jommen sa jeg smør!
Oppdaget i går kveld at proben på den ene STC-1000'en hadde hengt seg opp. Den viste +7,5 grader og har vel holdt fryseren i gang i ca 1 døgn. Resultat: 50 kilo APA-is.

Byttet ut STC med en annen, og koblet til 20W varmebelte som allerede var teipet fast i karet. I formiddag hadde temperaturen steget til hele -1,8 grader. Håper det kan tappes til fat før desember..
 
Exhibit A:
Åpner kranen ned til gjæringsbøtta etter kok, går inn og gjør noe annet en stund. Går ut igjen og ser det flyter øl over terrassehellene. Viser seg at man må huske å sjekke om kranen på selve gjæringsbøtta er lukket.

Exhibit B:
Det viser seg at nytt kjøleskap på maks innstilling går til -3,5C.
 
Oppdager at vannet koker på GF ved 96grader. Altså 4 grader feil.. Mesking ble da utført på 70 grader isteden for 66. Burde ha sjekket dette før jeg begynte å bruke den.. FG stoppet på 1.020
Husk at hvis din GrainFather viser feil temperatur, så kan du kalibrere den igjen.
Ville varmet opp vann i den til mesketemp som er viktigst, og sjekket tempen opp mot et termometer du stoler på.
Når du vet hvor mange grader avvik GrainFather viser, holder du inne "Set"+"^" i noen sekunder.
Da er du i servicemenyen, og du blar til F5 og justerer inn antall grader i avvik.
 
Et generelt tips til kalibrering av temperaturprober er å bruke et febertermometer som kontroll. Rimelig og nøyaktig. En skal ha utstyr til flere tusen kroner for å få samme nøyaktighet.
 
Den blir nok krystallklar :)
Joda, den ble ikke så verst.
Tappet for 5 minutter siden, ristet inn CO2 etter "alkismetoden".
afcb9d6b1c915e99d998f559187fa434.jpg


Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Så... hva vil det si å kjøre FWH på en pils når den tilsetningen egentlig skal på 60min og jeg skal koke i 90? Det får man finne ut av!
 
Min bryggertabbe i dag kunne endt ganske katastrofalt. Vi brygger i garasjen så det er relativt kaldt. Vannet i slangen hadde fryst når jeg skulle sette i kjøleren etter kok og det ble ganske hardt trykk. Såklart eksploderte det glovarme vannet rett i trynet mitt når jeg skulle bort og løsne på trykket. Heldigvis var det såpass kaldt at jeg ikke fikk noe mèn av det, men fortsatt utrolig vondt. :p
 
Brygget 55ltr ingefærøl forrige helg på lørdag, og alt var fryd og gammen, kjøling og o2 inline rett utfra platekjøler og oppi dunken.

4min etter startet kjøling kom det jo ikke skummet vørter/ingefærølvørter stråle oppi dunken, men en ikke oksygenert vørterstråle. Gikk såklart tom for o2 og ble litt unødvendig stress med kaffenerver der jeg og bryggedeltakeren sto og glodde.

Sendte kompisen på Jula, og den satanisten han møtte der påsto at o2 flaskene var ute av sortimentet.
#dat-feeling - de har altså o2 enda, og hadde beholdning den skjebnesvangre lørdagen forrige helg :p:eek: jula ansatt som hadde en kjip dag eller noe.. type altså.

Amberen som ble brygga samme dag på 28ltr ble rista på filleriste metoden. :rolleyes:
 
Tilbake
Topp