Jeg bor 134 meter over havet så vannet mitt koker på 99. Har temperatur måler med tre desimaler jeg brukte for å justere, så jeg er sikker på feil kalibrering på min GF men det er rett det du sier. Hvis du bor høyt over havet så endrer kokepunktet segVær OBS! Vann koker sjelden på 100 grader. Ofte 98, og til enda lavere eller høyere enn 100 avhengig av trykket. Sjekk termostaten i GFen mot et kalibrert termometer for å få det nøyaktig!
Rart det at dagene er for korte men når det gjelder ølgjæringsdagene så er de altfor langeJammen fa*en, trodde de 50 literne med Old Ale hadde gjæret i 14 dager.
Det var visst bare 7.
Rart det at dagene er for korte men når det gjelder ølgjæringsdagene så er de altfor lange
Glemte i kampens hete og tilsette 0-min humla i går kveld, fant en skikkelig rein kjel som ble enda reinere og kokte 0.5l vann slik at jeg fikk lagd en humlegrøt som jeg tilsatte under kjøling.. Jeg krysser fingra for at dette går bra. Det som derimot bekymrer meg mer er at det nesten er storm i gjærlåsen, har allerede fylt på vann igjen. Lurer på om jeg skal bytte med en duplex-lås før jeg tar helg 12 mil unna karet , der er det jo tross alt litt mer vann? Innspill?