Bryggertabber

Ikke en bryggetabbe, men en oppbevaringstabbe. Vi hadde -18C. Jeg tenkte jeg fikk ta inn de viktige flaskene fra uteboden, men lot noe stå. "Det går sikkert greit". Det gjorde ikke det, sto og vaska etter fire eksploderte flasker i går...
 
For noen år siden, som rimelig fersk brygger, skulle jeg prøve meg på en belgisk wit, med koriander og appelsinskall. Jeg fulgte en oppskrift, som hvis jeg husker rett sa 20 eller 25 gram koriander. Greit nok - jeg gikk i butikken og kjøpte et glass koriander. Jeg er ingen fremragende kokk, og visste ikke om noen annen type koriander enn dette, men husker at jeg stusset litt på å tømme nesten hele krydderglasset i vørteren. Konkluderte dog med at oppskriften sikkert visste best, og fortsatte.

Ved første prøve, luktet det koriander i hele rommet omtrent idet man lettet korken. Enhver annen smak enn koriander var ettertrykkelig overdøvet. Jeg tenkte at dette sikkert blir bedre med tiden... Har siden prøvd en flaske i året, og etter en 3-4 år hadde all annen smak enn koriander forsvunnet. Korianderen var still going strong...

Jeg har fortsatt 1 flaske igjen, som vel er 6 år nå. Skal se om jeg får testet den nå i julen, for moro skyld... :)
 
Tappet feil øl akkurat. Målte etter at jeg tappet og så den var ca fem poeng over der skulle være, stusset litt på at gjæren ikke hadde lagt seg mer også..

Får vel feire nye ølet med å lage en ny.
 
Ja, det er vel mange bryggere som har gått på den tabba, hel vs malt krydder
Men det blir vel heldigvis med den ene gangen ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanlig tørket korianderfrø er jo også nok så vanlig :/

Det var vel kanskje blader fra korianderplanten, og ikke frøene. For Ola Nordmann er det ikke like innlysende at «koriander» i en øloppskrift er frø, og ikke ferske blader, før man har brygget noen batcher med øl (evt. lest nok på Norbrygg) :). At korianderfrøene gjerne skulle være indiske lærte jeg også her på forumet ;).
 
Tilbake
Topp