Bryggertabber

Fryker jeg gikk på en bryggetabbe i dag da jeg flaska Jule Quaden..
Dårlig fordeling av sukkerlake. Står nå i dusjen med poser rundt seg
Hva gjør at du frykter det? Jeg brygger rutinemessig batcher på 11-15 liter og har aldri hatt problemer med ujevn karbonering, enten det er sukkerlake eller vørter som brukes til karboneringen. Jeg blander alltid i omstikkingskaret for flasking.
 
Hva gjør at du frykter det? Jeg brygger rutinemessig batcher på 11-15 liter og har aldri hatt problemer med ujevn karbonering, enten det er sukkerlake eller vørter som brukes til karboneringen. Jeg blander alltid i omstikkingskaret for flasking.

Tok tilfeldigvis en SG prøve av siste slanten etter flasking og den viste nærmere 1.030 når den egentlig burde ligget på 1.022 :eek:
Det syntes jeg var litt skummelt. Fikk ikke rørt om så mye, lot bare sirkuleringen under omstikk blande inn sukkerlaken.
Kan selvfølgelig bare være ekstra trub helt neders og sukkeret i resten av ølet var OK fordelt, men tok ingen sjanse
 
Sist redigert:
Tok tilfeldigvis en SG prøve av siste slanten etter flasking og den viste nærmere 1.030 når den egentlig burde ligget på 1.022 :eek:
Det syntes jeg var litt skummelt. Fikk ikke rørt om så mye, lot bare sirkuleringen under omstikk blande inn sukkerlaken.
Kan selvfølgelig bare være ekstra trub helt neders og sukkeret i resten av ølet var OK fordelt, men tok ingen sjanse

Det høres skummelt ut, ja. Ellers vil det normalt gå greit å gjøre som du sier du har gjort; jeg gjorde i alle fall sånn da jeg brukte sukkerlake, men hvis sukkerlaken må ikke være for tjukk. Hvor mye vann til hvor mye sukker brukte du?
 
Jeg blander som regel ut i 5 dl kokende vann (kjøles noe ned i tildekket beholder mens jeg saniterer flasker etc.) Jeg venter også med å tilsette dette til overføringen til flaskekaret er godt i gang (et par liter, minst), og heller det da rolig i karet uten å plaske (for mye). Enden av hevertslangen ligger i bunnen av karet på en sånn måte at ølet roterer i karet hele tiden. Siden mitt flaskingskar er en bøtte, så rører jeg også en del runder i karet med enden av hevertslangen for å sikre enda bedre blanding når jeg er ferdig med å overføre ølet.
 
Et annet alternativ jeg kan anbefale for små batcher er fordeling av sukkerlake med sprøyte direkte på flasker, har da aldri opplevd ujevn karbonering. Beregner mengde sukker:vann sånn at det alltid blir 1 ml per dl flaskestørrelse.
Bruker å gjøre det samme. Beregner 10 ml pr. 0.33 flaske.
 
Tok en smaksprøve av en flaske nå (4 dager), som etter mine beregninger skulle fått mer enn nok sukker
Der var det ikke mye kullsyre, bare ett lite puff og den var ikke overmåte søt heller så vidt jeg kan bedømme
Så senker skuldrene litt nå og nyter smaken :)
 
Tok en smaksprøve av en flaske nå (4 dager), som etter mine beregninger skulle fått mer enn nok sukker
Der var det ikke mye kullsyre, bare ett lite puff og den var ikke overmåte søt heller så vidt jeg kan bedømme
Så senker skuldrene litt nå og nyter smaken :)
La den få mer tid på seg
 
Tok en smaksprøve av en flaske nå (4 dager), som etter mine beregninger skulle fått mer enn nok sukker
Der var det ikke mye kullsyre, bare ett lite puff og den var ikke overmåte søt heller så vidt jeg kan bedømme
Så senker skuldrene litt nå og nyter smaken :)
Dette lignet jo fælt på min første Foreign Extra Stout, jeg gikk også med frykten om bomber, men også her ser det ut til at det har gått greit:)
 
Huff, Kveik spesifikk bryggertabbe i dag :( Hadde pakket gjæringsdunken inn i en sovepose og satt den på varmekablene. Exhaust temperaturen i Blow-off-tube koppen viste ca 35grd. Så bra! Stabil SG etter fire dager, så bra. Kledde av dunken og satte den opp på benken, slik at gjæren legger seg pent på bunnen igjen før omstikking. Så, etter en halv dag, hadde den slurpet i seg all Starsanen fra Blow-off-tube koppen med fluer og alt!
 
Huff, Kveik spesifikk bryggertabbe i dag :( Hadde pakket gjæringsdunken inn i en sovepose og satt den på varmekablene. Exhaust temperaturen i Blow-off-tube koppen viste ca 35grd. Så bra! Stabil SG etter fire dager, så bra. Kledde av dunken og satte den opp på benken, slik at gjæren legger seg pent på bunnen igjen før omstikking. Så, etter en halv dag, hadde den slurpet i seg all Starsanen fra Blow-off-tube koppen med fluer og alt!

Autentisk heimeøl [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dagens bryggetabbe :p

Brygger en mosaic/pale ale smash, og brewfather sier at jeg skal ha 12L vann til mesk og 12L vann til skylling. Totalt forbruk av vann, 24 L.
Skal ende opp med rundt 20,5 til 21L til kok med PB OG på 1.037.
Ut fra dette skal jeg sitte igjen med ~16L ferdig øl.

I hodet mitt har jeg fått det til at jeg skal opp på 24L etter skylling :p
Nå sitter jeg med 24L på 1.035 i PB OG o_O så effektiviteten er iallfall høyere enn hva jeg har lagt inn i brewfather tidligere..
Jeg får heller se hva OG blir etter kok, så får det heller bli litt mer øl.
 
Dagens bryggetabbe :p

Brygger en mosaic/pale ale smash, og brewfather sier at jeg skal ha 12L vann til mesk og 12L vann til skylling. Totalt forbruk av vann, 24 L.
Skal ende opp med rundt 20,5 til 21L til kok med PB OG på 1.037.
Ut fra dette skal jeg sitte igjen med ~16L ferdig øl.

I hodet mitt har jeg fått det til at jeg skal opp på 24L etter skylling :p
Nå sitter jeg med 24L på 1.035 i PB OG o_O så effektiviteten er iallfall høyere enn hva jeg har lagt inn i brewfather tidligere..
Jeg får heller se hva OG blir etter kok, så får det heller bli litt mer øl.
Du kan jo bare koke litt lenger også.
Må bare vente litt med humletilsetningene
 
Du kan jo bare koke litt lenger også.
Må bare vente litt med humletilsetningene

Ja, det er sant. Jeg valgte å kjøre samme koketid som var satt (60 min).
Men så var vi over på bryggetabbe del 2 :rolleyes:

Har 2 forskjellige kokere, den ene har noe bedre boil-off.
Jeg brukte den med minst avkok pr time, så jeg har ikke nådd avkok heller.
Glemte helt å sjekke hvor langt ned jeg hadde komt før jeg begynte å tilsette humla.

Men det blir øl av dette og, og det er uansett for å lære meg hva humla smaker, så om den blir 0.3% lavere abv når den er ferdig så går det greit det og :)
 
Pleier å måle opp ca. en halv teskje med gjærnæring i hånden over kokekjelen. Mistet i dag et nyåpnet rør med gjærnæring i en klone av Oscar Blues’ «Death by Coconut».

Batchen fikk dermed ca. 25-30 ganger så mye gjærnæring som anbefalt. I mitt naive sinn håper jeg gjæren blir så fornøyd at jeg kan flaske på tirsdag.
 
Pleier å måle opp ca. en halv teskje med gjærnæring i hånden over kokekjelen. Mistet i dag et nyåpnet rør med gjærnæring i en klone av Oscar Blues’ «Death by Coconut».

Batchen fikk dermed ca. 25-30 ganger så mye gjærnæring som anbefalt. I mitt naive sinn håper jeg gjæren blir så fornøyd at jeg kan flaske på tirsdag.

Litt interessant det der. Spørs om ikke ølet må omdøpes til "Death by Yeast Nutrients":(. Teorien sier at du skal få en del fusel, i alle fall - og kraftig med estere. Og om du har brukt Wyeasts gjærnæring, inneholder den sink, som du ikke skal ha alt for mye av: "High zink additions tend to produce goaty off-flavours" (Palmer, How to Brew, s.186). Med gjærnæringa til Whitelabs slipper du geitesmaken, siden den så vidt jeg veit ikke inneholder sink.

Vi kan se på dette som et exbeeriment. Stemmer teorien med virkeligheta? Det er jeg spent på:).
 
Litt interessant det der. Spørs om ikke ølet må omdøpes til "Death by Yeast Nutrients":(. Teorien sier at du skal få en del fusel, i alle fall - og kraftig med estere. Og om du har brukt Wyeasts gjærnæring, inneholder den sink, som du ikke skal ha alt for mye av: "High zink additions tend to produce goaty off-flavours" (Palmer, How to Brew, s.186). Med gjærnæringa til Whitelabs slipper du geitesmaken, siden den så vidt jeg veit ikke inneholder sink.

Vi kan se på dette som et exbeeriment. Stemmer teorien med virkeligheta? Det er jeg spent på:).
Det blir nok et bukkøl. :p
 
Tilbake
Topp