Bryggertabber

Tabbe og tabbe... Det er ihvertfall tydelig at logistikken har sviktet litt i tørrgjærlageret mitt.

Vis vedlegget 48953
Jeg er ikke sikker på at det er sunt å lese sånt ;). Det skaper bare angst og uro.
Men det kan jo inspirere til endelig å ta tak i noe som skulle vært prøvd for lenge sida. Imperial har visst rapportert at 1 år gammel gjær i posene deres skal være brukandes, så nå får vi se:). Denne posen med Global (samme som w-34/70) kjøpte jeg til halv pris da den nettopp var utgått, men så har jeg aldri fått somla meg til å sette den i gang.
Ett år gammel gjær.jpg
 
Legger denne inn under bryggertabber, dog ikke min. Sendte følgende epost til Nøgne Ø i dag:

<email>
Hei,

Jeg er en ivrig hjemmebrygger. Jeg brygger fra tid til annen "Two Captains" aka "Humlehelvete" aka "Pliny the Elder". Sist gang både gjæret og servert i en "Fermenter King Jr." Meget vellykket om jeg får si det selv!

Kjøpte deres version på polet nylig for sammenligning. Merket Best før: 12.11.24, tappet 03.12.20, batch: 2356A

Nå er ikke jeg noen øldommer, men her det var sterke innslag av erter, kål og kanskje papp. Vet ikke hva jeg skal karakterisere det som, en blanding av oksydering (men fargen var OK) og Dimethylsulfid.

Slikt styrker jo egoet som hjemmebrygger, men irriterende å kaste bort penger på noe som er udrikkelig.

Dette kan jo vært en uheldig enkelt flaske, men jeg velger å informere om hva jeg har opplevd.



Mvh., Håkon Bugge
</email>

Noen som har smakt noe lignende?
Har jo denne tråden her også: https://forum.norbrygg.no/threads/ol-fra-butikk-vinmonopol-med-feil.35533/post-381248
 
Takk - nå jeg få rigga opp min, også - behovet for å få brent opp noe øl begynner å bli akutt. Det er bare så fortvilet kjedelig :(. Snømåking er langt å foretrekke, men det blir liksom for dumt å gå løs på å rydde hagen for snø.
For dumt å ha flere øl i kalorier tilgjengelig, jeg er rystet.
 
Tror jeg nådde et nytt bånnivå av idioti i dag. Litt sånn urven og trøtt på morran står jeg inne i maltbua og kverner dagens malt. Jeg har begynt å male to ganger - og mens jeg står og følger med på dagens nyheter på radio, heller jeg opp til andre runde

- og glemmer å sette bøtta på plass bak forhenget under kverna o_O .

Jaja - jeg oppdaga det før jeg hadde kverna alt, men jeg rakk å kverne en god del. Artig:(.
 
Det var forresten ikke dagens første tabbe, den der.

Jeg fukter maltet; sprayer det på med ei spruteflaske. I farten hadde jeg ikke skrudd toppdelen skikkelig på, så etter å ha holdt på ei stund, ramla plutselig bånndelen av, og en del vann rant utover. Ikke ideelt i ei maltbu!

Jeg burde kanskje ikke nevne det, men kvelden før hadde jeg greidd å surre med oppskrifta, også. Jeg hadde fått det for meg at jeg skulle ha 600 gram av både lyst og mørkt münchenermalt, mens jeg egentlig bare skulle ha 600 gram mørkt.

Nå gikk vel det bra. Jeg brygga bare 2 liter mer, og ølet blir sikkert ikke dårligere av den dosen med lyst münchener. Men tre tabber på ett øl; det begynner å bli bli litt vel drøy uttelling.

Så gikk til gjengjeld resten av dagen på skinner. Jeg fikk til og med litt bedre utbytte enn beregna:).
 
Dagens bryggetabbe:

Glemte at jeg brygget råøl og brukte like mye vann som om jeg skulle koke vørteren. Litt lavere OG (ca 1.044) kan jeg heldigvis leve med. Men en kombinasjon av 27l vørter i europris bøtte og hissig gjær blir veldig spennende:oops:.
 
Dagens bryggetabbe:

Glemte at jeg brygget råøl og brukte like mye vann som om jeg skulle koke vørteren. Litt lavere OG (ca 1.044) kan jeg heldigvis leve med. Men en kombinasjon av 27l vørter i europris bøtte og hissig gjær blir veldig spennende:oops:.
Tips om du har sånn foring i lokket som stikker litt inn: Snu foringa så den lange delen stikker ut. Da får krausen litt mer å gå på :)
 
Tips om du har sånn foring i lokket som stikker litt inn: Snu foringa så den lange delen stikker ut. Da får krausen litt mer å gå på :)
Takk, det var smart. Jeg skal vurdere situasjon foreløpig, men jeg tror at gjæringskaret skal til dusjkabinet. Gjæren er Jovaru - ekstra hissig litauisk verson av kveik. Sånt tuller man ikke med :).
 
Tilbake
Topp