Bryggertabber

Jeg må slutte å gjøre ting i maltbua kl.6 på morran :(.

I dag skulle jeg veie opp 6,3 kilo wienermalt til dagens brygg, en 100% wienermalt wiener. I stedet veide jeg opp 6,3 kilo gulvmalta bøhmisk. Det kom jeg ikke på før et godt stykke ut i meskinga, så dagens brygg blir ikke lys wiener, det blir lys pils. Veldig lys pils!

Sikkert greit det; jeg skulle uansett ha brygga mer pils, også. Så det blir bare litt omkast på rekkefølgen.
 
Jeg må slutte å gjøre ting i maltbua kl.6 på morran :(.

I dag skulle jeg veie opp 6,3 kilo wienermalt til dagens brygg, en 100% wienermalt wiener. I stedet veide jeg opp 6,3 kilo gulvmalta bøhmisk. Det kom jeg ikke på før et godt stykke ut i meskinga, så dagens brygg blir ikke lys wiener, det blir lys pils. Veldig lys pils!

Sikkert greit det; jeg skulle uansett ha brygga mer pils, også. Så det blir bare litt omkast på rekkefølgen.

Du kan vel justere med litt mørk munich for å gjøre den litt mørkere?
 
Sist redigert:
Jeg må slutte å gjøre ting i maltbua kl.6 på morran :(.

I dag skulle jeg veie opp 6,3 kilo wienermalt til dagens brygg, en 100% wienermalt wiener. I stedet veide jeg opp 6,3 kilo gulvmalta bøhmisk. Det kom jeg ikke på før et godt stykke ut i meskinga, så dagens brygg blir ikke lys wiener, det blir lys pils. Veldig lys pils!

Sikkert greit det; jeg skulle uansett ha brygga mer pils, også. Så det blir bare litt omkast på rekkefølgen.
Det blir godt det, da. :)
 
Kanskje ikke noen egentlig tabbe, men da jeg skulle oksygenere dagens brygg - 25 liter wienerøl - var tanken tom.

Litt interessant; jeg hadde gjær fra en 3 liters starter som var to dager gammel, og som jeg tror var ganske optimal. Så nå får jeg ufrivillig testa om oksygen er overflødig (på samme måten som når du bruker tørrgjær) når gjæren har fått bygge opp lagrene av cellememebranråstoff i en starter. Et lagerøl på 10 grader må vel være en god test?
 
Kanskje ikke noen egentlig tabbe, men da jeg skulle oksygenere dagens brygg - 25 liter wienerøl - var tanken tom.

Litt interessant; jeg hadde gjær fra en 3 liters starter som var to dager gammel, og som jeg tror var ganske optimal. Så nå får jeg ufrivillig testa om oksygen er overflødig (på samme måten som når du bruker tørrgjær) når gjæren har fått bygge opp lagrene av cellememebranråstoff i en starter. Et lagerøl på 10 grader må vel være en god test?
Det blir spennende. Går det fint burde jo det meste av ales gå fint. Nå brygger jo ikke du annet enn lettøl, men likevel. :)
 
Hvor lenge varer en sånn flaske egentlig?
Tenkte jeg skulle kjøpe en ny, men 399 kr fikk fram grådighet genet hos meg.
Jeg har sikkert passert 10 batcher med den flasken jeg har. Så det er kanskje ikke så lenge til den er tom?
 
Jeg liker ingefær...'øl' - det strekker seg helt tilbake til første gang jeg som kid smakte (alkoholfritt) ingefærøl, på sydentur, (mener å huske at dette ikke solgtes i Norge på 70-tallet).
Så jeg gjorde ett forsøk allerede på mitt 4 brygg (sett). Tenkte, "nå skal jeg lage skikkelig ingefærøl, og brukte et Mutons mexican lager sett som base, og koke ut ca 1/2 kg skivet ingefær, (mandolin). Ikke fornøyd med resultatet, (smakte som Ægir sitt). Svakt preg av søle, ingen 'spiss'. Dumper. Andre forsøk, med kun 1/2 kilo DME, og revet ingefær, (trukket i vamt vann). Ikke fornøyd. Dumper. Tredje forsøk, eple- og (litt) sitronjuice. "Kanskje trikset er fersk ingefærjuice, for å få 'spissen' og smaken?". Nyinnkjøpt juicer & 1 kg ingefær. Campden&sorbistat, søtet med sukker&sukrin gold, (som funker bra for cider). Spissen var der, men smaken var stram og rar. Laaaang og noe ubehagelig ettersmak. "Jeg for lagre den litt da, og se om det hjelper". Setter den i garasjen, for at den skal stå kjølig, (periode da tempen lå rett over 0). Plutselig kom kulda, fikk fatet inn. Rister på fatet, "neida, den er ikke frosset". "Får teste den da!".
Og her kommer den virkelige tabben!
Putter den i Keezer'n. Letter på trykket i fatet før jeg skal koble på ball lock'en. Fin "PFFFFSSssss..s..s..."-lyd. Registrerer at de 5 andre ball-lock'ene er koblet fra sine respektive fat, fordi jeg tidligere hadde drevet med litt rengjøring. Kobler til (på 'gass'-posten), skal smake før jeg 'etter'-karbonerer. Det kommer en kraftig "PFFSS"-lyd, og 'øl' skyter opp slangen. Inn i CO2-manifolden, (hvor jeg ikke hadde stengt av bryterne). Jeg napper ut ball locken så fort jeg kan, og inspiserer skaden. Legger nå merke til lysebrun veske i CO2slangen som fortsatt er koblet til min nybryggede IPA! Som jeg hadde oversett, og trodde var koblet fra, (i likhet med de andre).
Får blåst ut veske fra CO2 slangene, koblet til IPA'en på nytt, (etter å ha koblet fra ingefærøl'en selvsagt), og skjenker meg ett glass IPA. Det smaker ingefær! And not in a good way :mad:.Veldig vagt, men smaken er der, og den sitter lenge i munnen. Det kom neppe mer enn 10-20 ml over, men det var nok. Dumpa ingefærøl'en umiddelbart, og sverget på at dette var siste (mislykka) forsøk. Stor sjanse for at IPA'en går samme veien. 2 uker senere er jeg faktisk usikker få om det er noe preg av ingefær på den, men jeg har en ubehagelig følelse av at det er. Usikker på om der er 'confirmation bias', men jeg får meg ikke til å nyte IPA'en nå. Heldigvis har jeg mye annet godt øl.

Min teori er at det ble blåst opp litt 'sludge', (iskrystaller/sørpe) i blow-off valven da jeg tok av overtrykket, som stoppet den til, og fikk meg til å tro at trykket var greit. Konklusjon: kjøpe tilbakeslagsventil, (i hvert fall på karboneringslinja mi), ikke flere overfylle fat, og keezer'n min skal ikke se snurten av en ingefærøl i fremtiden. Blir nok lenge til neste forsøk på å brygge ingefærøl. Holder meg heller til Moscow Mule fremover.
 
Tilbake
Topp