Bryggertabber

Gjorde mitt første seriøse gjærvaskforsøk for en tid tilbake. Etter å ha brukt kokende vann for å sterilisere syltetøyglass, var planen
å bruke det samme vannet til vasking senere. Jeg helte det over i en termos, og satte den i kjøleskapet over natta med korken på.
Neste dag var jeg klar til å starte vaskingen. Tok termosen ut av kjøleskapet. Den kjentes kald ut, så jeg topper opp det første
glasset med gjærkake (som også hadde stått i kjøleskapet). Når jeg så skal riste glasset kjenner jeg at vannet er forbausende varmt,
gode 40 grader vil jeg anslå. Satan, termosen var mer effektiv enn jeg trodde. Det må ha vært nok en hard påkjenning for gjæren, så det glasset måtte ekskluderes... Men heldigvis hadde jeg 3 glass til med gjærkake, og dette var tilstrekkelig til å gjære ut Maibocken min.
 
Gjorde mitt første seriøse gjærvaskforsøk for en tid tilbake. Etter å ha brukt kokende vann for å sterilisere syltetøyglass, var planen
å bruke det samme vannet til vasking senere. Jeg helte det over i en termos, og satte den i kjøleskapet over natta med korken på.
Neste dag var jeg klar til å starte vaskingen. Tok termosen ut av kjøleskapet. Den kjentes kald ut, så jeg topper opp det første
glasset med gjærkake (som også hadde stått i kjøleskapet). Når jeg så skal riste glasset kjenner jeg at vannet er forbausende varmt,
gode 40 grader vil jeg anslå. Satan, termosen var mer effektiv enn jeg trodde. Det må ha vært nok en hard påkjenning for gjæren, så det glasset måtte ekskluderes... Men heldigvis hadde jeg 3 glass til med gjærkake, og dette var tilstrekkelig til å gjære ut Maibocken min.
For å sitere Denny Conn: Gjærvask er aldri nødvendig:).

Det er jo ikke sikkert han alltid har rett, da. Det har han helt sikkert ikke. Jeg kunne tenke meg å vaske hvis jeg måtte ha tak i gjær fra et tørrhumla brygg, og ikke var spesielt interessert i å få med akkurat den humla over i det nye brygget.
 
Tabbe: Ha kun én maltmølle. I hvert fall når den har kvernet noen tonn siden 2012 (eller var det 2013..?). Så når man har planlagt brygging i morgen og får kvernet ca halvparten før mølla tar kvelden så blir det jo plutselig endring i planene.

Oppturen: man har mer enn legitim grunn til å shoppe litt
 
Tappedag fra helvete i går.
Tappet 20 liter Stigberget West coast IPA klone. Tappingen gikk greit nok, men da jeg skulle kvitte meg med trub klarte jeg å helle tilten i dass. Har vært nære før, så det måtte jo skje. Mens jeg sto med halve armen nedi porselenstelefonen på jakt etter den jævla tilten fikk jeg meg plutselig en skikkelig dusj med glykol. Hadde skrudd av glykol kjøleren, men glemt å nappe ut kontakten til pumpa. Resultatet var selvsagt at det sto en fontene ut av slangen jeg sirlig hadde plassert over en krok litt høyt oppe.

All vasking inkludert tok tappedagen 4,5 timer.
Tror jeg skal begynne med sjekklister.:rolleyes:
 
Tappedag fra helvete i går.
Tappet 20 liter Stigberget West coast IPA klone. Tappingen gikk greit nok, men da jeg skulle kvitte meg med trub klarte jeg å helle tilten i dass. Har vært nære før, så det måtte jo skje. Mens jeg sto med halve armen nedi porselenstelefonen på jakt etter den jævla tilten fikk jeg meg plutselig en skikkelig dusj med glykol. Hadde skrudd av glykol kjøleren, men glemt å nappe ut kontakten til pumpa. Resultatet var selvsagt at det sto en fontene ut av slangen jeg sirlig hadde plassert over en krok litt høyt oppe.

All vasking inkludert tok tappedagen 4,5 timer.
Tror jeg skal begynne med sjekklister.:rolleyes:
Fikk du tak i tilten i det minste?
 
Krisedårlig effektivitet...

preboil på 1.039 mot estimert 1.051. Mesket på 67, skylte med 79°, ingen utmesking.

Har det noe for seg å kjøle ned å meske videre på samme mask?
 
Hvordan skyller du? Som regel ligger problemet der. Det skal noe til at du bare har fått dårlig konversjon.
Jeg skyller med en slange tilkoblet vannvarmeren og lar det renne over risten som ligger på mesken, prøver å holde meg rundt en liter i minuttet, men går nok ofte litt raskere.

Oppskriften i Brewfather ville at jeg skulle ha 16 liter meskevann og 19 liter skyllevann. I Robobrewen min er 16 liter såpass lite at det såvidt dekker bunnen i maltrøret, jeg gikk derfor opp til 25 liter meskevann og fikk en forholdsvis tykk mask, og skylte med 10 liter.
Nå er uansett toget gått siden jeg har hatt 60 min humlene i.
Jeg tømte i det jeg hadde av DME og fikk den opp til 1.045.
 
Jeg skyller med en slange tilkoblet vannvarmeren og lar det renne over risten som ligger på mesken, prøver å holde meg rundt en liter i minuttet, men går nok ofte litt raskere.

Oppskriften i Brewfather ville at jeg skulle ha 16 liter meskevann og 19 liter skyllevann. I Robobrewen min er 16 liter såpass lite at det såvidt dekker bunnen i maltrøret, jeg gikk derfor opp til 25 liter meskevann og fikk en forholdsvis tykk mask, og skylte med 10 liter.
Nå er uansett toget gått siden jeg har hatt 60 min humlene i.
Jeg tømte i det jeg hadde av DME og fikk den opp til 1.045.
Jeg trur uansett ikke det ville vært mulig å gjøre noe.

Beklager seint svar. Det er litt hektisk her, også;). Brygging pågår.
 
Testet tørrhumling uten filter i trykksak allrounder - satte inn bouncer filter i slangeoverføring, men var ikke nok trykk. Filteret tettet seg hele tida og jeg måtte bare til slutt åpne og pumpe med hevert manuelt for å få reddet noe av dette.
 

Vedlegg

  • 5D8D3D60-570F-4253-8421-E9DAD1A79BF8.jpeg
    5D8D3D60-570F-4253-8421-E9DAD1A79BF8.jpeg
    429,9 KB · Sett: 40
Gjorde mitt første seriøse gjærvaskforsøk for en tid tilbake. Etter å ha brukt kokende vann for å sterilisere syltetøyglass, var planen
å bruke det samme vannet til vasking senere. Jeg helte det over i en termos, og satte den i kjøleskapet over natta med korken på.
Neste dag var jeg klar til å starte vaskingen. Tok termosen ut av kjøleskapet. Den kjentes kald ut, så jeg topper opp det første
glasset med gjærkake (som også hadde stått i kjøleskapet). Når jeg så skal riste glasset kjenner jeg at vannet er forbausende varmt,
gode 40 grader vil jeg anslå. Satan, termosen var mer effektiv enn jeg trodde. Det må ha vært nok en hard påkjenning for gjæren, så det glasset måtte ekskluderes... Men heldigvis hadde jeg 3 glass til med gjærkake, og dette var tilstrekkelig til å gjære ut Maibocken min.
Benyttet du denne:
og ble det grandis? Dersom ikke er jeg ikke helt sikker på at du gjorde et seriøst-nok forsøk!
 
Flasket Saison in the sun i dag. Lager som vanlig sukkerlake som jeg heller i en gjæringstank og stikker om til den, da får jeg blandet inn sukkeret godt og slipper å krangle med bunnfall i flaskefylleren. Mens ølet rant pent over drev jeg og ordnet med andre ting og satt i forbifarten flaskevaskeren oppå lokket til tanken jeg stakk om til. I og med at jeg poster i denne tråden, kan vel alle gjette hva som selvfølgelig skjedde...

Plutselig var lokket litt mer skjevt og flaskevaskeren lå og fløt i ølet. Og før jeg rakk å tenke meg noe mer om, hadde jeg hånda nedi og plukket den opp... :-/ Tror det kan være greit at jeg kokte inn litt mer enn beregnet og gjæren hadde jobbet godt så ølet holder ca 8.5%... Men kommer til å ha litt angst til alt er drukket opp...
 
Mine tabber er forholdsvis begrenset til overkoking (ille nok det) og den gangen jeg skulle fikse et termometer. Det var et termometer fylt med rød alkohol hvorav en del hadde splittet seg av og befant seg høyere opp i skalaen.
Godt det ikke var et gammelt kvikksølvtermometer.
 
En bryggertabbe i to ledd her.
Det starta da jeg brygga @Holmentoppen sin wiener her på søndag. Brygginga gikk fint, men så pitcha jeg noen dugelige øser med godt flokkulert L17 fra forrige brygg rett i den avkjølte vørteren. Jeg syns jo egentlig ikke det burde være noen bryggertabbe, men ikke f... om det ville starte. Ikke spor til gjæring. Null.
Da slo det meg. Kanskje gjæra var for flokkulert, at jeg burde fått bryti det opp litt. Jeg lempa jo bare klumpene oppi vørteren. Dét kan være problemet. Alle problem har en løsning, så etter et par timer med marsjtrening med juniorkorps i horisontalt snødrev fant jeg ut at jeg skulle smette nedom kjelleren og riste den opp litt før jeg fikk av meg goretexen.
Som sagt, så gjort. Jeg løfta fatet ut av kjøleskapet, satte det på det strategisk plasserte stellebordet, spraya lokket med starsan, tok ut gjærlåsen og la en uvaska tommel over hullet (der blei det en tabbe i tre ledd, gitt). Så rista jeg det jeg var god for. Rista og rista og rista og ... så spratt lokket opp. Det er rart, det var jo ikke all verdens vørter som forsvant fra karet, men det var minst tjue ganger så mye som havna utover vegger, hyller, pappesker og det tidligere nevnte stellebordet. Nå mangler bare at brygget blir infisert, så er alt komplett.
 
En bryggertabbe i to ledd her.
Det starta da jeg brygga @Holmentoppen sin wiener her på søndag. Brygginga gikk fint, men så pitcha jeg noen dugelige øser med godt flokkulert L17 fra forrige brygg rett i den avkjølte vørteren. Jeg syns jo egentlig ikke det burde være noen bryggertabbe, men ikke f... om det ville starte. Ikke spor til gjæring. Null.
Da slo det meg. Kanskje gjæra var for flokkulert, at jeg burde fått bryti det opp litt. Jeg lempa jo bare klumpene oppi vørteren. Dét kan være problemet. Alle problem har en løsning, så etter et par timer med marsjtrening med juniorkorps i horisontalt snødrev fant jeg ut at jeg skulle smette nedom kjelleren og riste den opp litt før jeg fikk av meg goretexen.
Som sagt, så gjort. Jeg løfta fatet ut av kjøleskapet, satte det på det strategisk plasserte stellebordet, spraya lokket med starsan, tok ut gjærlåsen og la en uvaska tommel over hullet (der blei det en tabbe i tre ledd, gitt). Så rista jeg det jeg var god for. Rista og rista og rista og ... så spratt lokket opp. Det er rart, det var jo ikke all verdens vørter som forsvant fra karet, men det var minst tjue ganger så mye som havna utover vegger, hyller, pappesker og det tidligere nevnte stellebordet. Nå mangler bare at brygget blir infisert, så er alt komplett.
Godt å høre at også erfarne bryggere kan "drite seg ut" :oops: ;)
 
Tilbake
Topp