Bryggertabber

Egentlig utrolig at det er så få innlegg om folk som skolder seg. Eller så holder gutta med utnytta tabbekvote kjeft. :p
Jaja, det blei en laaaaang bryggedag og har enda litt vasking igjen, men fikk til slutt 17 liter motorolje i karet. Bomma med 9 poeng(lite overraskende når 3 liter fant veien ut av maskinen og 12 liter skyllevann tok 5 minutter gjennom mesken) så havnet på 1.092. Det får duge for denne gang :)
IMG_20230131_175718_copy_1418x1890.jpg
 
Ikke akkurat brygging, men siden det handler om korn og gjær...

Når jeg baker brød, pleier jeg å bake dem ut på kvelden, sette dem inn i ovnen før jeg legger meg og stille timeren på ovnen så brødene er ferdige neste morgen. Så også i går kveld. Jeg var oppe en tur på natten og som vanlig når det står brød og hever seg på natten, måtte jeg ta en titt og se hvordan det sto til. "Det var da utrolig hvor lite det hadde hevet seg", tenkte jeg, så kom tvilen dryssende: Hadde jeg husket gjær? Med litt rekapitulering var konklusjonen "nei"... så da var det kl 0330 å sette litt varme på ovnen for å få ting til å gå litt kjappere, ta ut brødene, kna inn gjær og la dem stå til jeg skulle stå opp og håpe det beste...

Så langt ser det egentlig greit ut, blir spennende å se hvordan dette ender...
 
Sist redigert:
Ikke akkurat brygging, men siden det handler om korn og gjær...

Når jeg baker brød, pleier jeg å bake dem ut på kvelden, sette dem inn i ovnen før jeg legger meg og stille timeren på ovnen så brødene er ferdige neste morgen. Så også i går kveld. Jeg var oppe en tur på natten og som vanlig når det står brød og hever seg på natten, måtte jeg ta en titt og se hvordan det sto til. "Det var da utrolig hvor lite det hadde hevet seg", tenkte jeg, så kom tvilen dryssende: Hadde jeg husket gjær? Med litt rekapitulering var konklusjonen "nei"... så da var det kl 0330 å sette litt varme på ovnen for å få ting til å gå litt kjappere, ta ut brødene, kna inn gjær og la dem stå til jeg skulle stå opp og håpe det beste...

Så langt ser det egentlig greit ut, blir spennende å se hvordan dette ender...
Det ble fullstending mislykket ... :p Hiver tre brød og baker en ny runde.
 
  • Sad
Reaksjoner: Mc.
Satte 23l IPA til gjæring i går kveld. Sjekket aktiviteten når jeg våknet i dag og der var det null tegn til liv. Litt rart tenkte jeg for det pleier være litt. Sjekket at tempen var riktig og det var den ikke..... Vørten var 9 grader og jeg hadde stilt inn på 18 :oops: Viste seg at når jeg var i innstillingene til Brewblox og fiklet her en dag så klarte jeg bytte om på varme og kjøling så når Brewblox trodde den varmet, så kjølte den ned. La inn en backup jeg hadde fra januar men da konket hele greie ut. Fikk det opp å gå med litt support fra Brewblox folkene så nå er tempen på vei opp fra 9 til 18 grader:) Litt stressende start på en søndag men regner med alt ordner seg og gjæren ikke har fått frostskader:)
 
Så lenge det ikke har vært kuldegrader i vørteren har nok gjæren bare tatt det litt med ro. Den våkner opp og nyter livet når det blir litt varmere :cool:
 
Dette er vel ingen tabbe, i og for seg. Men i går skjedde noe jeg har venta litt på, nemlig at gjengene til oksygenregulatoren slutta å funke som gjenger. Så jeg fikk ikke oksygenert brygget:(.

Nå var gjæren fersk fra starter, og jeg trur ikke den hadde stått og spunnet over tida, så antakelig trengte den strengt tatt ikke oksygen. Men jeg gjorde det eneste jeg kunne komme på, nemlig å tilsette ørlite grann olivenolje. Jeg dyppa sonden til termometeret i flaska, og så fikk ølet det som hang på. (Har hørt at det skal hold med det du får til å henge på ei fyrstikke, så dette skulle bli noe lignende.)

Ølet bobler fint i vei i dag, men det er jo ikke før det går mot slutten jeg får sett om alt har gått bra.

Jo, det var en tabbe. Jeg skulle jo ha skaffa en ny regulator. De messinggjengene er dårlige greier:( . Trur jeg skaffer to nå, så jeg har en back-up.
 
Dette er vel ingen tabbe, i og for seg. Men i går skjedde noe jeg har venta litt på, nemlig at gjengene til oksygenregulatoren slutta å funke som gjenger. Så jeg fikk ikke oksygenert brygget:(.

Nå var gjæren fersk fra starter, og jeg trur ikke den hadde stått og spunnet over tida, så antakelig trengte den strengt tatt ikke oksygen. Men jeg gjorde det eneste jeg kunne komme på, nemlig å tilsette ørlite grann olivenolje. Jeg dyppa sonden til termometeret i flaska, og så fikk ølet det som hang på. (Har hørt at det skal hold med det du får til å henge på ei fyrstikke, så dette skulle bli noe lignende.)

Ølet bobler fint i vei i dag, men det er jo ikke før det går mot slutten jeg får sett om alt har gått bra.

Jo, det var en tabbe. Jeg skulle jo ha skaffa en ny regulator. De messinggjengene er dårlige greier:( . Trur jeg skaffer to nå, så jeg har en back-up.

For mye brygging?

Kunne du ikke prøvd å riste inn litt oksygen?
 
Bare tenkte at når du har skrudd i stykker gjengene så må det ha gått med mange 02 flasker :) .

Kunne jo f.eks. ha overført halvparten til et annet kar. ;-)
Det blir ikke så store beløpet pr. brygg på regulatoren, om jeg tenker sånn:).

Om jeg skulle overført halvparten til nytt kar, måtte jeg desinfisert det først, og det gadd jeg ikke:). Og dessuten ville jeg uansett ikke fått så stor effekt av det. Og så sto nå olivenoljeflaska der, og jeg tenkte at det var en anledning til å prøve. Ikke noe jeg hadde lest om det, tilsa at det ville bli noen direkte katastrofe. Muligens får jeg litt dårligere skum, men så finner jeg ut det, da.

Kanskje jeg blir en olivenkonvertitt:)?
 
I går tenkte jeg å overføre ølet fra Appoloen til Corneliusfatet i lukket system. Alt lå ann til å få overført et krystallklart øl, men glemte at trykket på Corneliusfatet var større enn trykket i Appoloen.
3 sekunder med boblelyder senere ble koblingene koblet fra og prosjektet ble utsatt på ubestemt tid ......
 
Lurer på om jeg har drete på draget.
Målte fg nå på Hellesen og den viser 1018 . OG var 1049.
3 uker på 10 grader med 5 pakker Brewly.
Deretter gradvis nedkjøling til 4 grader
Ser i loggen at temperaturen skjøt opp i da jeg skulle øke fra 55 grader til 66 grader. Helsi.... restvarmen i kokeplata.
Fikk temp fort ned til 66-67 grader, men spørs om løpet var kjørt.
Ligger ann til å bli et gressklipperøl dette .
 
Tilbake
Topp