Bryggertabber

Det er en ganske stor forskjell på hvor farlig 70C og 100C er. 70C er kjipt. 100C kan fort være livsfarlig, (avhengig av hvor stor del av kroppen som blir forbrent).
 
Det er en ganske stor forskjell på hvor farlig 70C og 100C er. 70C er kjipt. 100C kan fort være livsfarlig, (avhengig av hvor stor del av kroppen som blir forbrent).
Ja, kokende er jo livsfarlig. Men bommer man på festa på maltrøret, eller kolver bryggekjelen så et titalls liter 70C+ sukkerlake går nedover veslekaren og beina så er nok ikke det noe behagelig.
 
Ikke akkurat en tabbe, men en close call: Jeg måtte ut fra bryggeriet en snartur mens jeg varmet opp vørteren til kok. Jeg tenkte at jeg kunne like gjerne sette på dampkondensatoren og gjøre klart før jeg gikk ut. Tilbake noen minutter senere. Rett etter at jeg kommer inn begynner det å koke over - en viktig bit av få i gang kok er jo å skru ned effekten på plata fra 3500 til 2300W ... Ikke noe søl å snakke om, bare lokket som løftet seg litt og koken gikk ned på noe fornuftig med en gang jeg fikk av lokket og ned effekten.

(Så klarte jeg noe liknende under kjølingen: Jeg samler opp det første kjølevannet i et gjæringskar for å vaske med, gadd jo ikke å stå og se på at det ordnet seg, så ut en tur og fikse annet - og tilbake til lett oversvømmet gulv... Heldigvis våtrom og et gulv som måtte vaskes i alle fall....)

Har jeg noe å lære av dette?? :-D
 
Skulle sette en liten start-starter og fant fram et norgesglass. Løste opp spraymalt og gjærnæring i kokende vann. Tenkte at det ville være greit å få ned temperaturen litt kjappere og puttet glasset i kaldt vann.. jeg visste jo egentlig at det var en dårlig ide, men litt for lang tid siden sist det skar seg skikkelig... det sa 'knepp' null glasskår og alt i glasset rett i vasken... teit men udramatisk.PXL_20230425_174349942.jpg
 
Skulle sette en liten start-starter og fant fram et norgesglass. Løste opp spraymalt og gjærnæring i kokende vann. Tenkte at det ville være greit å få ned temperaturen litt kjappere og puttet glasset i kaldt vann.. jeg visste jo egentlig at det var en dårlig ide, men litt for lang tid siden sist det skar seg skikkelig... det sa 'knepp' null glasskår og alt i glasset rett i vasken... teit men udramatisk.Vis vedlegget 61946
Been there, done that. Kjøpte syltetøyglass på Clas Ohlson for å «konservere» vørter til startere. Antok at de ville holde varmen, siden man ofte lager hjemmelagd syltetøy nettopp på denne måten. Samt at det står beskrevet denne fremgangsmetodet under «Mer informasjon» om produktet. Men det viste seg å ikke stemme, sprakk på akkurat samme viset.
Så styr unna.
Lokkene rusta ohså, (da jeg brukte dem til gjærhøst)…..:rolleyes:
 
50 liter pils i sluket. :( Satte varmekilden i feil inngang på inkbirden rett etter pitching av gjær. Dermed ble det varmt i kjøleskapet. 28 grader da jeg oppdaget det. Hadde håpet det skulle gå bra siden vørteren neppe var i nærheten av en så høy temperatur, men nei. WLP830 er veldig lite tolerant når det gjelder varme. Etylacetat (løsemiddelaktig ester) er en usmak det ikke går an å leve med. Dobbelt surt at dette skulle konsumeres i et bursdagsselskap i neste måned – og jeg rekker ikke en ny batch.
 
50 liter pils i sluket. :( Satte varmekilden i feil inngang på inkbirden rett etter pitching av gjær. Dermed ble det varmt i kjøleskapet. 28 grader da jeg oppdaget det. Hadde håpet det skulle gå bra siden vørteren neppe var i nærheten av en så høy temperatur, men nei. WLP830 er veldig lite tolerant når det gjelder varme. Etylacetat (løsemiddelaktig ester) er en usmak det ikke går an å leve med. Dobbelt surt at dette skulle konsumeres i et bursdagsselskap i neste måned – og jeg rekker ikke en ny batch.
Prøv en golden ale med Fuller's gjær. Det går utrolig fort - og blir et øl som fyller samme rolle.
 
F... skulle gått til specsavers. Handla litt forskjellig malt idag, siste 3 poser var 2x5 kg M.Otter og 6 kg Munich. Har nå 2 ulike blandinger på boks: ca. 7 kg med 80/20 ish pale/munich og 4 kg med 90/10 ish munich/pale. Pluss 5 kg M.Otter som skal få stå uåpnet til jeg er i vater. Tar imot forslag til oppskrifter dette kan brukes i.....
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
F... skulle gått til specsavers. Handla litt forskjellig malt idag, siste 3 poser var 2x5 kg M.Otter og 6 kg Munich. Har nå 2 ulike blandinger på boks: ca. 7 kg med 80/20 ish pale/munich og 4 kg med 90/10 ish munich/pale. Pluss 5 kg M.Otter som skal få stå uåpnet til jeg er i vater. Tar imot forslag til oppskrifter dette kan brukes i.....
Jeg tror det der kan bli godt i mye forskjellig jeg. Pale med litt münchen er da vel ganske brukervennlig, og münchen med litt pale kan sikkert bli et bra utgangspunkt for en slags wiener.
 
F... skulle gått til specsavers. Handla litt forskjellig malt idag, siste 3 poser var 2x5 kg M.Otter og 6 kg Munich. Har nå 2 ulike blandinger på boks: ca. 7 kg med 80/20 ish pale/munich og 4 kg med 90/10 ish munich/pale. Pluss 5 kg M.Otter som skal få stå uåpnet til jeg er i vater. Tar imot forslag til oppskrifter dette kan brukes i.....
Hadde jeg hatt disse to posene ville jeg brygget en IPA med 80/20 pale/munich og en Munchener Dunkel av 90/10 munich/pale og tilsatt en dash carafa for å få riktig farge.

Men det er sikkert flere muligheter her...
 
Tilbake
Topp