Bryggertabber

I dag klarte jeg for første gang å tørrkoke varme-elementene på Speidelen. Jeg hadde latt den stå og rengjøre seg med PBW på ca. 80 grader. Da jeg skulle helle ut og skylle, stoppet jeg pumpa men glemte å skru av varmen. Jeg helte ut vaskevannet. Så ringte det på døra, jeg satte Speidelen fra meg, og da jeg kom tilbake 2-3 minutter senere luktet det svidd. Elementene freste bra da de fikk vann på seg da, gitt!

Så da var det bare å fylle med PBW-blanding igjen, og denne gangen tenker jeg å koke opp, og satser på at det gjør dem rene igjen. Denne bryggedagen tar aldri slutt! :p

Sist redigert:
Dagens tabbe - det ser ut til å være obligatorisk med en eller annen form for idioti når jeg brygger - var å skru til krana til kjelen (SSBrewtech) for hardt, sånn at pakningen på utsida blei skvisa ut. Jeg oppdaga det heldigvis temmelig raskt, så det skjedde ikke så mye mer enn at jeg måtte tømme kjelen for å fikse krana. Men det tok jo sin tid:(.
Jeg sliter veldig med å få den pakningen tett.
Ender nesten alltid med at pakningen skvises ut, og mer eller mindre havner rundt krana og ikke mellom kran og kjele.

Har du tips, triks eller bilder på hvordan man får tighta den muttern uten at man ender opp med pakning uten tettefunksjon. :) ?

Jeg sliter veldig med å få den pakningen tett.
Ender nesten alltid med at pakningen skvises ut, og mer eller mindre havner rundt krana og ikke mellom kran og kjele.

Har du tips, triks eller bilder på hvordan man får tighta den muttern uten at man ender opp med pakning uten tettefunksjon. :) ?
Nei, ikke annet enn å stole på at den bare skal skrus ganske løst til. Det kan være litt vanskelig, men det er det som skal til. Når pakningen blir skvisa ut, er det for tight.

Det kan kanskje hjelpe å sikre at alt er tørt når du skrur?

Nei, ikke annet enn å stole på at den bare skal skrus ganske løst til. Det kan være litt vanskelig, men det er det som skal til. Når pakningen blir skvisa ut, er det for tight.

Det kan kanskje hjelpe å sikre at alt er tørt når du skrur?
Skal gi det noen forsøk ved neste dypvask av krana. For øyeblikket står det en skive og en stor flat pakning som opprinnelig stod i hullet over ti termometeret (som nå er erstattet av en plugg).

Takker. Har nok alltid skrudd for hardt til!

Dagens tabbe - det ser ut til å være obligatorisk med en eller annen form for idioti når jeg brygger - var å skru til krana til kjelen (SSBrewtech) for hardt, sånn at pakningen på utsida blei skvisa ut. Jeg oppdaga det heldigvis temmelig raskt, så det skjedde ikke så mye mer enn at jeg måtte tømme kjelen for å fikse krana. Men det tok jo sin tid:(.
Er det ikke typisk at noe må skje nu og da på bryggedag.Her kommer ofte fagord fra nord da

Er det ikke typisk at noe må skje nu og da på bryggedag.Her kommer ofte fagord fra nord da
Så lenge konsekvensene ikke er verre enn at de koster deg litt tid og ergrelse, er det til å leve med. Pilsbryggene mine tar riktignok nok tid som de gjør, så jeg trengte ikke det der, men jeg har gjort større og styggere tabber:).

Men det kom et par velvalgte gloser, ja. Sjøl om jeg er innbarka søring -hvis man kan være det? - har jeg et greit utvalg sånne;).

Skal gi det noen forsøk ved neste dypvask av krana. For øyeblikket står det en skive og en stor flat pakning som opprinnelig stod i hullet over ti termometeret (som nå er erstattet av en plugg).

Takker. Har nok alltid skrudd for hardt til!
Jeg tar alltid ut krana og vasker den, og så koker jeg den før bruk. Men jeg har ikke plukka den fra hverandre på år og dag. Det ser ut til at kokinga gjør jobben greit.

Jeg synes det er en stor fordel med disse kjelene at det der er så enkelt. Og i og med at jeg gjør det hver gang, har jeg grei rutine på tilskruinga. Derfor var det jo også så sløvt å gjøre den tabben. Det er litt vrient å se ordentlig, fordi jeg har surra et liggeunderlag godt til rundt krana - og så regna jeg bare med at det som vanlig var gått greit.

Vel, jeg lærer vel - kanskje. Av skade blir man noen ganger klok, men det eneste som er sikkert, er at man blir skadet:).

Brygget en dobbelbatch med pils (type norsk) for sommeren, gjæret den i min Chronical 55l. Blow-off’en på lokket, (konkavt), slik den kommer fra produsent, er ganske ubrukelig, (skrue med fjær, og o-ring), så jeg hadde plugga hullet. Med en stålskrue+mutter, og to pakninger.
Batchen ble stor og effektiviteten høy, så jeg måtte tynne ut med kokt (nedkjølt) vann, og fylle Chronicalen helt full.
Heeeelt full.
Og så var det dette med bunn-fermenterende gjær, da. 34/70. Krausen krøp seg helt opp til stålskruen. Som nok ikke var rustfri.
Så nå er det ett snev av jernsmak av begge alle tre fatene, (19+19+9). Flavor treshhold for jern er 50-100 ppb :rolleyes:

Tilbake
Topp