Bryggesoftware: Brewing Day

Takk for et flott bryggeprogram!
Jeg kunne tenke meg at beholdningslista blir oppdater når man starter et brygg. Man kan jo ha flere oppskrifter liggende, og da er det dumt at lagerbeholdnigen blir redusert før man egentlig har brukt av den!

Hei, og beklager at jeg ikke har fått med meg denne meldingen før nå.

Først og fremst, så er det viktig å skille mellom oppskrifter og brygg. Du kan lage så mange oppskrifter du ønsker, uten at det påvirker beholdningen i det hele tatt. Når man oppretter et brygg, som da egentlig er en batch av en spesifikk oppskrift, så trekkes det fra beholdningen med en gang. Grunnen til dette er at hvis du f.eks. oppretter 3 brygg som du har tenkt til å starte til helgen, så vil du se utifra beholdningen (eller handlelisten som burde komme ut denne uken), hva du faktisk mangler for å få brygget de bryggene. Det vil jo være for sent når du allerede har startet brygget. Hvis du sletter et brygg, så vil det som er trekt fra beholdningen for det brygget bli tilbakeført til beholdningen igjen da programmet da går ut fra at den batchen ikke skal brygges i det hele tatt.
 
Da er handlelistefunksjonaliteten lagt ut også.
Denne viser da rett og slett hvilke ingredienser du mangler for å brygge alle bryggene du har opprettet, men ikke startet enda.

Funksjonaliteten finner du her:

upload_2019-4-14_11-47-52.png
 
Lite forslag:

Hadde det vært en ide om vi selv kunne velge hva vi skriver inn og hva som blir regnet ut her:

upload_2019-4-23_10-50-41.png

Sånn det funker nå så skriver man inn volum pre-boil (som er volum ved 100 grader antar jeg?), kettle loss og into fermenter.

For min del så er det vanskelig å anslå volumet på truben som ligger igjen i bunnen av kjelen, det vil jo også variere en viss grad fra øl til øl, da noen gir mer trub som er uønsket i dunken.

For min del hadde det vært fint om jeg kunne skrive inn Pre boil, Post boil (Hot) og Into fermenter.
 
Da er det mulighet for å skrive ut både oppskrift, og bryggestegene også:

Vis vedlegget 39006
Hei @ØyvindBråthen - lenge siden jeg har brukt appen nå, her har det jo skjedd en del - nice! Har ikke fått prøvd ut så mye ennå, må få fornyet abonnementet. Kan dette forresten gjøres på en annen måte enn gjennom paypal? Liker ikke paypal. Vipps?? Anyway, fant selvsagt en ørliten "feature" som du sikkert vil fikse ;) Når en skal skrive ut en oppskrift så er totalen på humle feil - ser det ut som du har brukt totalen på malten her også. Sjekket dette kun i preview i Chrome.
 
Lite forslag:

Hadde det vært en ide om vi selv kunne velge hva vi skriver inn og hva som blir regnet ut her:

Vis vedlegget 40385

Sånn det funker nå så skriver man inn volum pre-boil (som er volum ved 100 grader antar jeg?), kettle loss og into fermenter.

For min del så er det vanskelig å anslå volumet på truben som ligger igjen i bunnen av kjelen, det vil jo også variere en viss grad fra øl til øl, da noen gir mer trub som er uønsket i dunken.

For min del hadde det vært fint om jeg kunne skrive inn Pre boil, Post boil (Hot) og Into fermenter.

La meg se litt på dette slik at jeg kanskje kan finne en løsning som gjør det litt mer selvbestemt hvilke verdier man legger inn, og så kalkuleres bare resten når vi har nok informasjon :)
 
Hei @ØyvindBråthen - lenge siden jeg har brukt appen nå, her har det jo skjedd en del - nice! Har ikke fått prøvd ut så mye ennå, må få fornyet abonnementet. Kan dette forresten gjøres på en annen måte enn gjennom paypal? Liker ikke paypal. Vipps?? Anyway, fant selvsagt en ørliten "feature" som du sikkert vil fikse ;) Når en skal skrive ut en oppskrift så er totalen på humle feil - ser det ut som du har brukt totalen på malten her også. Sjekket dette kun i preview i Chrome.

Hei Robin. Det ser absolutt ut som det viser totalmengde malt på oppskriften istedenfor humle. Dette skal jeg sørge for å få fikset og lagt ut senere i dag. Takk for at du sa ifra :)

Er ikke kjempeglad i Paypal jeg heller, så skal se på noen alternativer. Jeg satt kontoen din til å vare litt frem i tid til jeg fikser er alternativ til deg :)
 
Endring i modell pluss fiks av bug
For å gjøre det litt mer fair for de som brygger lite, eller bruker BrewingDay lite så har jeg endret litt på modellen slik at man med gratiskontoen fortsatt har mulighet til å bruke programmet med full funksjonalitet, bortsett fra at man er begrenset til 5 brygg og 5 oppskrifter. Ellers er alt som det har vært før.

Har også fikset en bug som gjorde at total humlemengde på utskrift av oppskrift isteden viste total maltmengde. Takk til @Robin Schive som gjorde meg oppmerksom på denne feilen.
 
Hei @ØyvindBråthen

SSL sertifikatet på brewingday.net er gått ut på tredje dagen nå.
Må si jeg opplever det litt som om det ikke skjer mer på dette produktet.

Nå venter jeg mest på at export av oppskrifter til BeerXML format skal bli implementert.
Og gjerne en måte å få skrevet ut Notes og Summary sidene fra bryggene.
 
Hei @ØyvindBråthen

SSL sertifikatet på brewingday.net er gått ut på tredje dagen nå.
Må si jeg opplever det litt som om det ikke skjer mer på dette produktet.

Nå venter jeg mest på at export av oppskrifter til BeerXML format skal bli implementert.
Og gjerne en måte å få skrevet ut Notes og Summary sidene fra bryggene.

Hei Lars, jeg har vært bortreist på ferie denne uken, så har ikke fått dette med meg :eek:
Jeg kommer hjem i morgen formiddag, så skal undersøke hvorfor dette har skjedd da. SSL sertifikatet skal fornye seg selv hver 90 dag, så det er veldig merkelig at dette har skjedd synes jeg. Forhåpentligvis er det en lett sak å fikse opp i!

Skjønner også godt at du synes det har skjedd lite utvikling for tiden. Saken er rett og slett at jeg jobber i en startup nå som har hatt alt for mye å gjøre for å prøve å komme oss på bena det siste året, så det har vært veldig lite overskudd til å jobbe dette ved siden av en 150% jobb. Men jeg har absolutt intensjoner om å lage mer funksjonalitet og videreutvikle siden, så håper du har litt tålmodighet med meg :)

Jeg sier ifra med en gang jeg har fått stell på SSL sertifikatet, og takk for at du sa ifra!

PS! Skal få prøvd å sett på både export til BeerXML og utskrift av Notes og Summary i nærmeste fremtid.
 
@LarsUlv : Da er første versjon av Export til BeerXML på plass. Det har fungert fint på de oppskrifene jeg har prøvd, men formatet er grusomt, så det kan være noen corner cases som ikke fungerer som tenkt. Si ifra så fikser jeg eventuelle bugs her underveis.

upload_2019-9-2_20-44-34.png
 
Er det noen mulighet til å skrive inn f.eks appelsinskall i oppskriften? Må jeg legge det inn som en ingrediens jeg har først?
 
Er det noen mulighet til å skrive inn f.eks appelsinskall i oppskriften? Må jeg legge det inn som en ingrediens jeg har først?

Hei, ja dette må du da legge inn som en ingrediens først.

Dette legger du da inn under typen Other. Det riktige for denne blir da å legge den inn som Fruit som type, og Boil som usage hvis du har tenkt til å ha det i i løpet av koketiden, eller Primary/Secondary. Hvis planen er å ha det i gjæringsdunken. Da vil den også dukke opp under korrekt steg mens du brygger.
 
Tilbake
Topp