Bryggesoftware: Brewing Day

Hei,

En oppdatering fra meg her nå (lenge siden sist...)

Det har rett og slett skjedd alt for mye for meg de siste to årene. Med tanke på jobb så har jeg og noen tidligere kolleger startet opp en startup som er veldig spennende, men også utrolig mye jobb den første perioden. Nesten sånn på nivå at jobbe og sove var det eneste man rakk. I tillegg så har det skjedd mye på hjemmebane både på godt og vondt, men som har tatt det som var igjen av tiden min. Brewing Day er jo hobbyprosjektet mitt, og det var rett og slett ingen mulighet for å prioritere dette i starten av denne perioden. Når jeg begynte å få litt mer fritid igjen, så kjente jeg rett og slett at jeg verken hadde ork eller lyst til å "jobbe" med dette på fritiden. Jeg tror rett og slett at jeg ble litt utbrent en periode. Jeg fikk gjort det jeg skulle i forbindelse med jobb, men utover det orket jeg ikke tanken engang.

Men nå som jeg har fått hodet godt over vannet igjen over en litt lengre periode så ser ting litt mer forutsigbart fremover med tanke på arbeidsmengde, jeg har begynt å brygge øl igjen, og jeg har begynt å jobbe på Brewing Day igjen. Det er endel tekniske ting jeg lenge har tenkt at jeg skulle ta tak i som jeg nå har begynt å skrive på for ca. en måneds tid siden. Motivasjonen er tilbake, og det er deilig å være ordentlig igang igjen :) Det er ganske mye som skal endres, og gjøres om, men sånn det ser ut nå så tror jeg at jeg kommer meg i mål med endringene ca. til slutten av året, eller iallefall i løpet av januar. Det er snakk om en total omskriving av både kode og utseende, men jeg kan jo gjenbruke mye av logikken som uansett vil være lik.

Det som ble upraktisk i denne sammenhengen er da at pga. endringer gjort i Azure (skyløsningen hvor applikasjonen hostes) som gjør at den gamle versjonen plutselig ikke fungerer lenger. Det er jo ganske upraktisk da jeg allerede har skrevet om mye av koden, men ikke er i nærheten av å være ferdig med det, så jeg kan sånn sett ikke dytte ut den nye løsningen enda, da det er så mye som mangler fremdeles der.

Men hvis det er interesse, så skal jeg bruke litt tid på å få den gamle versjonen til å fungere i Azure igjen slik at man kan bruke den gamle versjonen frem til den nye går live. Skal se om jeg klarer å få sett på det i helgen, selv om det er 2 barnebursdager og en voksenbursdag som står for tur ;)

Skal begynne å poste litt på fremgangen her inne også, slik at de som er interessert i dette kan følge med :)

Øyvind
 
Hei,

En oppdatering fra meg her nå (lenge siden sist...)

Det har rett og slett skjedd alt for mye for meg de siste to årene. Med tanke på jobb så har jeg og noen tidligere kolleger startet opp en startup som er veldig spennende, men også utrolig mye jobb den første perioden. Nesten sånn på nivå at jobbe og sove var det eneste man rakk. I tillegg så har det skjedd mye på hjemmebane både på godt og vondt, men som har tatt det som var igjen av tiden min. Brewing Day er jo hobbyprosjektet mitt, og det var rett og slett ingen mulighet for å prioritere dette i starten av denne perioden. Når jeg begynte å få litt mer fritid igjen, så kjente jeg rett og slett at jeg verken hadde ork eller lyst til å "jobbe" med dette på fritiden. Jeg tror rett og slett at jeg ble litt utbrent en periode. Jeg fikk gjort det jeg skulle i forbindelse med jobb, men utover det orket jeg ikke tanken engang.

Men nå som jeg har fått hodet godt over vannet igjen over en litt lengre periode så ser ting litt mer forutsigbart fremover med tanke på arbeidsmengde, jeg har begynt å brygge øl igjen, og jeg har begynt å jobbe på Brewing Day igjen. Det er endel tekniske ting jeg lenge har tenkt at jeg skulle ta tak i som jeg nå har begynt å skrive på for ca. en måneds tid siden. Motivasjonen er tilbake, og det er deilig å være ordentlig igang igjen :) Det er ganske mye som skal endres, og gjøres om, men sånn det ser ut nå så tror jeg at jeg kommer meg i mål med endringene ca. til slutten av året, eller iallefall i løpet av januar. Det er snakk om en total omskriving av både kode og utseende, men jeg kan jo gjenbruke mye av logikken som uansett vil være lik.

Det som ble upraktisk i denne sammenhengen er da at pga. endringer gjort i Azure (skyløsningen hvor applikasjonen hostes) som gjør at den gamle versjonen plutselig ikke fungerer lenger. Det er jo ganske upraktisk da jeg allerede har skrevet om mye av koden, men ikke er i nærheten av å være ferdig med det, så jeg kan sånn sett ikke dytte ut den nye løsningen enda, da det er så mye som mangler fremdeles der.

Men hvis det er interesse, så skal jeg bruke litt tid på å få den gamle versjonen til å fungere i Azure igjen slik at man kan bruke den gamle versjonen frem til den nye går live. Skal se om jeg klarer å få sett på det i helgen, selv om det er 2 barnebursdager og en voksenbursdag som står for tur ;)

Skal begynne å poste litt på fremgangen her inne også, slik at de som er interessert i dette kan følge med :)

Øyvind
Joda, interresant å følge med.
Gitt de forutsetningene som listes opp her så tviler jeg på at jeg kommer å betale for dette videre.

Men det hadde vært kjekt å få tilgang til data'ene mine.
Ligger jo en del av både oppskrifter og batch-logging inni løsningen.
 
Joda, interresant å følge med.
Gitt de forutsetningene som listes opp her så tviler jeg på at jeg kommer å betale for dette videre.

Men det hadde vært kjekt å få tilgang til data'ene mine.
Ligger jo en del av både oppskrifter og batch-logging inni løsningen.

Hei, det har jeg full forståelse for, og en av endringene jeg gjør nå også er å gjøre applikasjonen gratis, for det gir også mindre press på meg.

Men bra at det fortsatt er interessant å følge med :)
 
Kunne det vært interessant å legge ut applikasjonen på GitHub i forhold til å kanskje få hjelp?
 
BrewingDay oppe å går igjen!

Da har jeg fått den gamle versjonen til å snurre igjen. Jeg fant ut at det var to problemer som gjorde at siden var nede og ikke bare ett slik jeg trodde først. En konsekvens kan være at noen få ikoner ser litt rare ut, men det kan vi sikkert leve med en liten stund. Ellers skal alt være som før. Som nevnt som kommer jeg også til å gå bort fra betalt løsning i den nye versjonen som kommer, så jeg har da nå også gjort slik at alle har full tilgang til hele den gamle applikasjonen også i mellomtiden.

Status på ny versjon er at mesteparten av byggeklossene i bunn er ferdig. Restrukturering av all ingredienssidene er ferdig, og jeg holder på inne på utstyrsprofilsiden. Etter dette. så er det oppskrift, og deretter brygg som står for tur. Her er det jo endel mer kompleksitet, men jeg blir iallefall kvitt endel unødvendig kompleksitet i koden nå som gjør endringer fremover mye lettere for meg. Så ting går fremover, og jeg gleder meg til jeg kommer dit at jeg kan legge ut den nye versjonen med tilsvarende funksjonalitet som finnes i dag, og begynne å jobbe på nye kule features :)
 
Hei!
Jeg har akkurat begynt å teste brewingday, og liker den godt. Om jeg forstår siste post riktig, jobber du med en ny versjon, mens jeg da bruker den gamle? Da er kanskje ikke bugs så interessant i akkurat denne fasen, men nevner det likevel:
Jeg får ikke slettet ingredienser fra oppskrifter? La oss si at jeg la til feil humle i en oppskrift, da får jeg ikke til å slette denne igjen?
 
Hei!
Jeg har akkurat begynt å teste brewingday, og liker den godt. Om jeg forstår siste post riktig, jobber du med en ny versjon, mens jeg da bruker den gamle? Da er kanskje ikke bugs så interessant i akkurat denne fasen, men nevner det likevel:
Jeg får ikke slettet ingredienser fra oppskrifter? La oss si at jeg la til feil humle i en oppskrift, da får jeg ikke til å slette denne igjen?

Hei, og hyggelig at du liker det :)
Du har forstått riktig, men akkurat den bugen der er jo litt krise. Det ser ut som ikonet med X'en ikke vises av en eller annen grunn. Burde være lett å fikse, så jeg tar en litt på det litt senere i dag jeg :)
 
@Armas - Da er slette ingredienser tilbake igjen. Merk at det også var mange andre knapper som var borte. Den ene ikonpakken jeg benyttet fungerer ikke lengre, så ikonene ble derfor ikke rendret for de andre funksjonene heller. Så de som nå også er på plass igjen er følgende:

upload_2020-11-10_11-31-38.png
1. Mulighet for å sette maltinnhold utifra prosent istedenfor mengde.
2. Sortering av ingrediensene utifra forskjellige kriterier.

upload_2020-11-10_11-32-34.png
Endre batch size mellom flasker/fat, gjæringskar eller post-boil, samt å endre størrelsen på oppskriften i antall liter med reskalering av ingrediensene.

upload_2020-11-10_11-33-58.png

Bytte av utstyrsprofil, og valg med å endre oppskriften slik at parameterne blir like med den nye utstyrsprofilen.

Så mye funksjonalitet som lå der tidligere som da ikke var synlig mer, så takk for at du sa ifra :)
 
Må bare si tusen takk for rask og god respons!
Nytt innspill:
Hva med ett eget felt i meskesteget for å skrive inn ph? mange måler dette. Jeg fører det i notatene nå, og det fungerer også fint, men ett eget felt for ph hadde vært enda bedre :)
 
Må bare si tusen takk for rask og god respons!
Nytt innspill:
Hva med ett eget felt i meskesteget for å skrive inn ph? mange måler dette. Jeg fører det i notatene nå, og det fungerer også fint, men ett eget felt for ph hadde vært enda bedre :)
Har notert dette med sin ønske nå, og et en god idé. Det kommer ikke til å bli lagt til den gamle versjonen, men skal få det inn i versjon 2, dog kanskje ikke fra dag 1. Men det burde ikke være alt for mye jobb å få det på plass.

Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
 
Siden er nede nå, er den avsluttet? Skulle gjerne ha hatt oppskrifter og utstyrsprofilene mine, hvis det er tilfellet og lar seg gjøre.
 
Tilbake
Topp