Bryggeutstyr - Trondheim

Trygve skrev:
Hadde jeg skulle laget ny spiralkjøler i dag, så hadde jeg laget en dobbeltspiral.  Den ytterste så vid at den gikk nesten ut til kjeleveggen, og den innerste betydelig mindre. Iht egenprodusert teori  :idea: skulle en da få såpass ujevn temperatur mellom periferi og sentrum i kjelen at vørteren burde komme i en viss sirkulasjon av seg selv.  :attevar:

Det er ganske nøyaktig det jeg har, 2x5 meter 12 mm. kjølevann inn i begge ender og ut på midten, det tok ca. 150 minutter å kjøle 70 liter, etter omrøring tar det > 15 minutter
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er ganske nøyaktig det jeg har, 2x5 meter 12 mm. kjølevann inn i begge ender og ut på midten, det tok ca. 150 minutter å kjøle 70 liter, etter omrøring tar det > 15 minutter

Nå begynner vi å snakke her! :skitbra:
 
Lars skrev:
Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent  på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.

Ei støttehylse for 12 mm klemringskoblinger passer utenpå 8 mm-røret. Lodd på denne, så kan du bruke 10 mm klemringskobling utenpå denne støttehylsa.
 
gustavf skrev:
Ei støttehylse for 12 mm klemringskoblinger passer utenpå 8 mm-røret. Lodd på denne, så kan du bruke 10 mm klemringskobling utenpå denne støttehylsa.

Fant støttehylse (86-644). Er klemringskobling det samme som slangeklemme?
 
Nei. Det er et system der man kan skjøte kobber-rør uten lodding. Viss du ser på en krane du har, er den festet til vannrøret med en slik kobling. :)
 
Lars skrev:
Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent  på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.

Med 10 meter 8 mm vil kjølevannet ha tilnermet samme temperatur som vørten (det hadde det når jeg brukte 7,6 meter)
da har de siste meterne ingen kjøleeffekt, du bør da kjøre kjølevann inn fra endene og ta det ut på midten i et T-rør.
Med 8 mm. som ikke er standard vannrør må det brukes litt spesielle metoder, 10 mm. støttehylse er foreslått, du kan da lodde på 12 mm. rør utenpå 10 mm. støttehylsa, deretter en 12 mm. T og du får et 12 mm. utløp, det blir circa passelig for 2x8 mm. innløp.

edit:
10 mm. støttehulse går inn i 10 mm. rør så da må det 10 mm. rør utenpå der igjen og så 12 mm. rør
 
Erlendso skrev:
Ellers får du 40 liters kokekar på Båtsenteret i Fjordgata til 600 kroner.

Dette var interessant. Hvordan er bunnen på denne kjelen, er den svært tynn? Har du (eller noen andre) selv brukt denne kjelen til å brygge i?
 
Mye bra tips på gang her nå! :)
Forsto hva klemringskobling var, skal prøve å huke tak i en rørleggerbekjent og se hva som kan fikses av kjøleroppgradering.
 
Lars skrev:
Mye bra tips på gang her nå! :)
Forsto hva klemringskobling var, skal prøve å huke tak i en rørleggerbekjent og se hva som kan fikses av kjøleroppgradering.

Som du ser på tegninge så blir det mye deler/kapp som må brukes, hvis du ikke ligger inne med slikt selv er det godt å ha rørleggerkompis, du slipper å kjøpe 2 meter 12 mm. rør for å få 5 biter på 2 cm.  :)
I tillegg finnes det loddenipler som passer til Gardena, disse finner jeg ikke på CO eller BT
 

Vedlegg

  • 8-12 mm kjøler.jpg
    8-12 mm kjøler.jpg
    17,4 KB · Sett: 373
Jeg får mail fra http://www.kegkits.com/ ukentlig, mye tips and hints derfra (reklame)
De skriver om kjøling:
IMMERSION CHILLERS



9" Diameter Immersion Chiller

We have used immersion chillers, plate chillers and counter flow chillers. We always come back to the good old standard immersion chillers because you really can't beat them. Immersion chillers are easy to sanitize - you just drop it into the last 5 minutes of your boil.

We played with several design ideas before coming up with these chillers. We looked at chillers with coils at the top, we looked at chillers made of harder copper tubing and we looked at coils made of 50' of tubing instead of 25' of tubing. We even looked at stainless steel, but abandoned that idea right away because of cost. But at the end of the day, you really can't beat basics.

Our chillers are made from soft copper tubing. They ship as the picture shows - with the coil wrapped close together. Before using the chiller, I recommend spreading out the coils so that some of them are in the top part of your wort for better cooling. Then you need to bend the ends over about 90 degrees so that they rest on the edge of your brew pot. We don't pre-bend the ends because we don't know what size or style pot you brew in.

Our immersion chillers feature:

    Made from 25' of 3/8" soft copper tubing.
    Garden hose in with 4' of 5/16" BIB tubing.
    20' of 5/16" BIB tubing attached to the output - more than long enough to reach most kitchen sinks or to run the discharge line away from your brew area.
    Completely pre-assembled & ships as shown.
    All hose end connections secured with Stainless Steel 17.0 mm Oetiker clamps.

Note: Some coil distortion may occur in shipping. But these are made of soft copper and are easily straightened out.
 
Tilbake
Topp