Slike beregninger blir ikke bedre enn de tallene man legger inn. Blant annet nøyaktighet på vekta, nøyaktighet avlesning av OG. Jeg veide forresten den brukte malten. 19 kg malt var blitt til 26,4 kg når det var brukt og all vørter silt av. Veid på samme vekt.
Det jeg tror bidrar til høy effektivitet hos oss er følgende:
Fin kverning (under 1mm).
Kontinuerlig sirkulering under mesking.
Utmesking.
To ganger skylling med røring og sirkulering.
Skriver jo brygghus effektivitet..
Sånn jeg ser det så er det brygghus effektiviteten som er grei å vite,hva meske effektiviteten blir er ikke relevant for vår del da den blir det samme som brygghus effektivitet på den måten vi brygger..
Mye lettere å måle feil før kok siden sukkeret synker til bunn i gryta..skal mye røring til for å få rett måling..
Ikke sukker, nei, men vel alkohol - og det er jo det samme, og et like trist tap.
Ja, jeg har lest den artikkelen. Om jeg ikke er helt ovebevist av eksperimentene til den karen - han understreker jo også sjøl at de ikke tilfredsstiller kravene til vitenskapelige eksperimenter - så skal jeg ikke si at det han kommer fram til, er feil, heller. Men grunnen til at jeg ikke tar med trub'et, er mest det at det tar opp plass jeg heller vil ha til øl. og at jeg vil ha en reinest mulig gjær å høste (trenger nesten ikke å vaske den, faktisk). Og ølet blir klart nok, det - også uten trub. Så jeg bekymrer meg ikke så mye.
Angående eksperimentet: Om det var gjentatt mange ganger av flere, og alle kom til det samme resultatet, hadde det vært mer interessant.
I mitt tilfelle blir det 19 x 296/100 = 56,24
OG 50/56,24 = 0,889.
Utbytte = 88,9 prosent.
Ett skudd i blinde, men kan det være tallet for maks utbytte på 296 som er feil? Palmer opererer med 317 i How to brew for basemalt. Legger du det til grunn får du et utbytte her på 83 %.