Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!

Tenkte å prøve meg på det samme snart, tror jeg... Lager starter nå iallefall. Men om det blir helles eller vanslig tysk pils er jeg usikker på enda.

Ut i fra maltanalysen så har maltet mitt en Postcoloration-verdi på 5.5 EBC, og vørter-EBC på 3.5 EBC. Jeg antar at dette utgangspunktet er akkurat lyst nok?

Etter å ha gjort min første kaldfermentering med en doppelbock for en tid siden må jeg si at det var utrolig artig, av alle ting. Lærte også at skikkelig kaldfermentering (og som vanlig "uten" oksygenopptak) er for å si det mildt, latterlig viktig for å ivareta maltsmaken.
Ser for typen at EBC ligger fra 7-14,mens tysk pils ligger fra 5-10. Men har ikke vært borti eller hørt om kaldfermentering før,hvordan gjøres det?? ble interessert her nå.,.,
 
Kul side,du hadde mange oppskrifter.ivrig brygger. Har du prøvd oppskrifta som jeg har beskrevet i toppen også! en 10 år gammel oppskrift.
Har nok ikke testet den. Føler at kun pilsnermalt kan bli litt snaut. I min oppskrifter bruker jeg et knep for å simulere dekoksjon (som tar altfor lang tid) – nemlig å kombinere litt aromamalt (melanoidin) med dekstriner (flaket bygg). Det gir den litt fyldigere smaken som er viktig i Helles. Mer malt, mindre humle og litt lavere karbonering er hovedforskjellene fra Pilsner. Lykke til, en god Helles er noe av det beste jeg vet.
 
Down for maintenance, får jeg opp. Har du skjermbilde eller tekst? Kaldgjæret du?
Tror den er oppe igjen nå.

Har kaldgjæret flere lagere, og det står vel beskrevet i denne oppskriften også. Men jeg har ikke spundet – bruker vanlig fatkarbonering fra flaske.

For å være helt ærlig har det ikke utgjort den store forskjellen i mitt oppsett. Fatgjæring derimot, har jeg veldig tro på. Testet en Vienna i vinter – den gikk i et lukket system fra pitching til flasking – og ble virkelig uvanlig god. Mulig det bare var flaks, selvsagt ;)
 
Tror den er oppe igjen nå.

Har kaldgjæret flere lagere, og det står vel beskrevet i denne oppskriften også. Men jeg har ikke spundet – bruker vanlig fatkarbonering fra flaske.

For å være helt ærlig har det ikke utgjort den store forskjellen i mitt oppsett. Fatgjæring derimot, har jeg veldig tro på. Testet en Vienna i vinter – den gikk i et lukket system fra pitching til flasking – og ble virkelig uvanlig god. Mulig det bare var flaks, selvsagt ;)

Lukket system hele veien hever kvaliteten på alt øl med mange hakk, synes jeg. Og å ha det kaldt hele veien fra pitch til servering ga ytterligere en dimensjon ref doppebocken. Maltsmaken var fantastisk, selv om den var veldig ung, nå er den gone... Og så slipper man den sukkersmaken, fra flaskekarbonering jeg synes ikke bidrar med noe positivt. Da vil jeg tro det er bedre å krause eller speise, noe jeg ikke har prøvd.
 
Augustiner er i alle fall et fryktelig godt øl. Første gangen jeg drakk det var det bare et øl jeg hadde plukket med meg til hotellet fra en kiosk uten å se så nøye på det. Men det gjorde jeg etter at jeg hadde tatt den første slurken! Det jeg særlig la merke til, var malten i ettersmaken. Best ever.
 
Jeg kjenner at jeg skal gå hardt all inn på å brygge tyske øl nå. Har i alle årene for det meste brygget teknisk sett "lette" øl, kan være "lette" fordi jeg egentlig ikke har hatt mer kunnskap. Men i det siste så har jeg følt at jeg vil heve terskelen og gå mer i sømmene på mer teknisk krevende øl. Artig artig, føler det er en ny vår for meg. Har jo et weizen prosjekt gående og siste var nedslående, så må også uppe gjær-gamet mitt.
 
Jeg kjenner at jeg skal gå hardt all inn på å brygge tyske øl nå. Har i alle årene for det meste brygget teknisk sett "lette" øl, kan være "lette" fordi jeg egentlig ikke har hatt mer kunnskap. Men i det siste så har jeg følt at jeg vil heve terskelen og gå mer i sømmene på mer teknisk krevende øl. Artig artig, føler det er en ny vår for meg. Har jo et weizen prosjekt gående og siste var nedslående, så må også uppe gjær-gamet mitt.
Bestilte forresten denne, i tro på at det var helles, men der er weisse hell, som betyr lys. Kloster sin doppelbock er så god at jeg stoler blindt på dem.
https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Tyskland/Kloster-Scheyern-Weisse-Hell/p/3799302
 
Har nok ikke testet den. Føler at kun pilsnermalt kan bli litt snaut. I min oppskrifter bruker jeg et knep for å simulere dekoksjon (som tar altfor lang tid) – nemlig å kombinere litt aromamalt (melanoidin) med dekstriner (flaket bygg). Det gir den litt fyldigere smaken som er viktig i Helles. Mer malt, mindre humle og litt lavere karbonering er hovedforskjellene fra Pilsner. Lykke til, en god Helles er noe av det beste jeg vet.
Hva kunne vært godt å blande sammen med pilsnermalt i hells og hvor mye evt til 50 liter og bør humlen justeres også?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp