Noen oppskrifter, er de greie? Bestilling av varer!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Nå er jeg såpass heldig at jeg bor i Nord-Trøndelag og kan bestille ting fra Petit med relativt lav fraktkostnad!

Jeg tenkte jeg skulle bestille meg noe varer, og siden jeg har blitt bitt 100% av bryggebasillen, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe varer til 3 brygg når jeg først er "at it"

Så, jeg tenkte at jeg aller først skulle brygge ett påskeøl, eller mer spesifikt, en Wit ! Tok en av de prisbelønte oppskriftene og endret litt sånn at den ble slik:

"Myra Wit"
Est. OG : 1.045
Est. IBU : 12,5
Est. EBC : 7,2
Est. ABV : 4,9%

Boil Vol : 16,31 Litres
Batch Size : 11.02 Litres
Brewh. Eff : 65 % (det jeg fikk sist jeg brygga BIAB iallefall... Hvis jeg får høyere OG, så vanner jeg ut den til riktig OG.)
Metode : Enstegsmesk ved 67 Grader, 90 Minutter (litt lengre enn oppskriften sier, for bedre utbytte.), Ingen skylling.

Malt :
1,16kg - Pale Malt Maris Otter
1,28kg - Hvetemalt

Humle og annet: (Koking i 90 minutter)
60 min - 12,13g - Hallertauer Mittelfruh Pellets.
10 min - 8,5g - Hallertauer Mittelfruh Pellets
10 min - 8g - Koriander
10 min - 12g - appelsinskall

Gjæres ved ca. 20-22 grader i 2 uker med Wyeast 3944 Belgian Witbier ACTIVATOR xl 125ml rett i gjæringskaret.
Karboneres med 1 Coopers Carbonation Drop i 0,33 flasker og lagres til påske (sikkert 5-6 uker når jeg først brygger det.)

----------------------------

Den andre ølla blir en hveteøl, den blir sikkert god utpå forvåren!

Hveteøl - Insipirert av Yngve Ydersbond's prisbelønte oppskrift.
Est. OG : 1.038
Est. IBU : 13,4
Est. EBC : 6,7
Est. ABV : 4,2%

Boil Vol : 16,31 Litres
Batch Size : 11.02 Litres
Brewh. Eff : 65 % (det jeg fikk sist jeg brygga BIAB iallefall... Hvis jeg får høyere OG, så vanner jeg ut den til riktig OG.)
Metode : Enstegsmesk ved 67 Grader, 90 Minutter (litt lengre enn oppskriften sier, for bedre utbytte.), Ingen skylling.

Malt :
1,1kg - Pilsenermalt
1,1kg - Hvetemalt

Humle og annet: Koking i 90 minutter
75 min - 4g - Magnumhumle, pellets

Gjæres ved ca. 20-22 grader i 2 uker med Wyeast Weihenstephan Weizen 3068 ACTIVATOR xl 125ml rett i gjæringskaret.
Karboneres med 1 Coopers Carbonation Drop i 0,33 flasker og lagres mørkt.

----------------------------------

Den tredje ølla blir en Kölsch. Her tar jeg Gahr sin oppskrift og nedskalerer litt:


Andrimne Kölsch 11 Liter
Est. OG : 1.048
Est. IBU : 34,7
Est. EBC : 7,5
Est. ABV : 5%

Boil Vol : 16,31 Litres
Batch Size : 11.02 Litres
Brewh. Eff : 65 % (det jeg fikk sist jeg brygga BIAB iallefall... Hvis jeg får høyere OG, så vanner jeg ut den til riktig OG.)
Metode : Enstegsmesk ved 65 Grader, 90 Minutter (litt lengre enn oppskriften sier, for bedre utbytte.), Ingen skylling.

Malt :
2,28kg - Pilsenermalt
0,12kg - Hvetemalt
0,12kg - Vienna Malt

Humle og annet: Koking i 90 minutter
60 min - 26,5g - Hallertauer Mittelfruh
15 min - 9g - Hallertauer Mittelfruh

Gjæres ved ca. 12-16 grader i 2 uker med Wyeast 1007 German Ale ACTIVATOR xl 125 ml rett i gjæringskaret.
Karboneres med 1 Coopers Carbonation Drop i 0,33 flasker og lagres mørkt.

----------------

Men ja, da lurer jeg litt på hva dere synes om oppskriftene, og om de virker greie for meg?... Jeg lager ikke starter eller noe slikt, siden jeg tross alt kun har 11 liter vørter som skal gjæres. (Ja jeg vet det er lite, men jeg liker variasjon i ølet mitt, samt at jeg liker eksperimentering.
 
Flott at du vil "kopiere" vår Wit  :ilike: Vi er meget godt fornøyd med den oppskrifta og har laget den mange ganger. En liten komentar til gjærvalget ditt: Vi synes at White labs sin Wit-gjær gir en bedre Wit ann Wyeast sin. Har prøvd begge typene flere ganger, og med den samme oppskrifta. Sist nå med Wyeast sin, og konklusjonen blir den samme, White labs sin gir et bedre øl. Vanskelig å sette fingeren på hva som er forskjellig, har ikke prøvd side ved side -sammenligning, men som sagt er vi mere fornøyd med vår Wit gjæret på White labs (bestiller oftest fra Petit, så lett å ta en snarvei og bestille gjær derfra  :biersmile: )
 
Ja, men da bestiller jeg whitelabs til den, rett og slett!

edit : Petit hadde selfølgelig ikke Whitelabs Wit-Gjær inne....
 
Jeg lurer forresten på en ting. Kan jeg bruke Amarillo som bitterhumle i weissbieren, og isåfall, vil det bli veldig annerledes enn Magnum bitterhumle?

Hovedsakelig pga. jeg har 40-50g Amarillo liggende fra forrige brygg.
 
Hallstein skrev:
Jeg lurer forresten på en ting. Kan jeg bruke Amarillo som bitterhumle i weissbieren, og isåfall, vil det bli veldig annerledes enn Magnum bitterhumle?

Hovedsakelig pga. jeg har 40-50g Amarillo liggende fra forrige brygg.

Ikke helt typeriktig, men heldigvis er det hjemmebrygging og det meste er lov. Jeg tviler ikke på at amarillo med sin intense grapefrukt/citrus-aroma kunne vært godt i en weissen eller witbier. Men ville fulgt "style guidelines"; ikke mer enn ca. 18 IBU og kun bitterhumle. Del resultatet hvis du bruker amarillo!
 
Tilbake
Topp