Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Fikk i dag 2 blodferske rør med WLP860 Munich Helles i posten, og har nettopp blitt ferdig med koken på starteren min. Skal lage en helles!

Jeg har lest at dette er en av de vanskeligste ølstilene å få til skikkelig, og jeg vil derfør prøve meg, for å se hvordan det går!

Oppskriften er som følger:

Hallstein's Helles

OG 1.048
FG 1.010
IBU 18,3
ABV 5%

Weyermann Pilsenermalt 4750g 99%
Weyermann Carapils 50g 1%

60min mesk, enstegsmesk på 66 grader.
Vannet justerer jeg med 1g CaSO4 og 2g CaCl2 pr 10L vann.

Koking i 90minutter med
60min - Hallertauer Mittelfruh - 26g - 15,4IBU
15min - Hallertauer Mittelfruh - 09g - 2,5IBU
01min - Hallertauer Mittelfruh - 17g - 0,4IBU

Gjæring i gjæringsskap ved 10 grader i 4 uker med WLP860 fra en 2L starter med 2 blodferske rør gjær (2 uker gamle)
Lagring i 2-3 måneder på corneliusfat i kjøleskap ved 2 grader.

Tror dere dette blir bra?
Noe spesielt jeg må fokusere på i bryggeprosessen av noe sånt?
 
Jeg ville økt Carapils til 250g og satset på en IBU rundt 22. Husk å lufte godt før gjæren tilsettes.
Normalt vil du ikke trenge mer enn 2 ukers gjæring ved 10C.
Når egenvekten er rundt 1020 øker jeg temperaturen til 16-18 grader i 2 dager slik at gjæren kan fjerne Diacetyl.
Vørteren når da FG på 1010 i løpet av disse 2 dagene.
 
Ja selfølgelig. Hadde helt glemt diacetylresten.

Fra 5. eller 6. dag øke med ett par grader om dagen til jeg når 16-18 grader, høres det fint ut?

Er ikke 10% carapils litt mye?
 
Vet jeg egentlig bør ha O2, men har ikke tilgang på ren O2 for øyeblikket. Blir ganske heftig risting samt bruk av sil når jeg overfører vørteren tenker jeg.
 
250 g Carapils er ca 5%. Jeg kjøler ned vørteren i korekaret. Når vørteren når 20C overfører jeg den til gjæringskaret med hevert. Jeg lar vørteren plaske ned i gjæringskaret og får på den måten mye luft inn i den.
 
German Pilsner Malt 4.350 kg 90,6 % 2.1 In Mash/Steeped
German Caramel Pils 0.450 kg 9,4 % 0.3 In Mash/Steeped

OG 1.048 med mitt oppsett.

Skal jeg kjøre med litt mindre?

Tenker å kjøle til 15-16 grader, tror ikke jeg får til mye mer med kjøleren min. Tar deretter å lar vørteren kjøles til 9 grader i gjæringsskap før jeg pitcher gjæren
 
Reinhard10 skrev:
250 g Carapils er ca 5%. Jeg kjøler ned vørteren i korekaret. Når vørteren når 20C overfører jeg den til gjæringskaret med hevert. Jeg lar vørteren plaske ned i gjæringskaret og får på den måten mye luft inn i den.

Skal du unngå diacetyl i ølet bør du ikke pitche gjæren før temperaturen er litt under gjæringstemperatur.
 
Starteren som jeg satte i går fikk en svært god start, og gjæret fint ut ved 20 grader.
Jeg la derimot merke til at gjæren hadde lagd relativt store klumper i ølet, selv mens den enda sto på magnetrøreren (dette som kalles flokkulering, right?) Når jeg tok starteren av magnetrøreren og satte den i kjøleskapet hadde jeg allerede ett ganske tykt gjærlag etter et lite minutt! Selve vørteren/ølet er også enda uklar og ganske full av gjær.

Er dette normal oppførsel?...
Jeg la merke til at gjæren jeg fikk fra bryggselv også satt SVÆRT godt fast i røret, og jeg måtte riste mye lenger og mye mer intenst for å få gjæren til å løse seg inni selve røret, så jeg tenker at dette kanskje er vanlig oppførsel for denne gjærstammen.

Gjæren det er snakk om er White Labs Platinum Series WLP860 Munich Helles.

Noen som vet noe mer enn meg her?
 
Jeg tror dette er helt normalt. Jeg har samme erfaringer og det har gått greit. Gjæren i rørene kan noen ganger være vanskelig å få ut. Hva var produksjonsdato?
 
Brygget ølet i dag, da jeg hadde litt tid til overs og starteren hadde bunnfelt så fint allerede!

Laget mer vørter enn jeg vanligvis gjør; begynte med 28L før kok, siden jeg tenkte jeg skulle la trubet bunnfelle denne gangen. Vanligvis heller jeg bare alt oppi gjæringskaret.
Endte opp med ganske mye mindre enn jeg hadde trodd, da jeg tapte ganske mye til trub, men igjen så var OG noe høyere denne gangen enn jeg hadde forventet også (1.056), så jeg vannet ut vørteren litt. Tror ikke 2 liter vann i 20L vørter skal ha så mye å si på bitterheten.

Justerte meskevannet med litt CaSO4. Jeg fant ut at jeg hadde KCl og ikke CaCl, og kuttet derfor den tilsetningen. pH i mesken var passe under hele meskingen.
Kokte vørteren etter alle kunstens regler (90 min, rullende kok), men reagerte på at jeg fikk en helt SINNSYK hot break i dag. Aldri opplevd noe liknende! Tilsatte protafloc tablett og gjærnæring ved 15minuter sammen med vørterkjøleren.

Kjølte vørteren til 14 grader før jeg lot den falle ned til 9 grader i kjøleskapet over 4-5 timer før jeg dekanterte og pitcha starteren min.

Nå skal dette ølet strengt tatt ha alle muligheter til å bli godt (tror aldri jeg har vært så nazi med brygginga noen gang som i dag)
Så da får vi bare håpe gjæren får gjort jobben sin, og jeg sitter igjen med godt øl etterpå!
 
Nok ett innlegg ikveld....beklager!

Vestbrygg anbefalte 2 av de (whitelabs gjær) til en 25l brygg, og 5l!!!! med starter! Jeg kjøpte dog 2 for å være på den sikre siden (utløpsdato 27 juni). Jeg pleier å bruke brewers friend recipe til oppskrifter, men er mange år siden jeg brukte 'liquid yeast'/whitelabs eller tilsvarende.

Målet er bare en helles-lignende brygg, trenger ikke være helt nøyaktig, OG circa 1045-1050, delvis infusion mash og resten extract. Har bare 14l kjele. Men 5l? med starter virket veldig mye. Siste årene har jeg kun brukt tørr gjaer med circa 50 cl vørter til starter/pitching (beklager dårlig norsk! ikke morsmålet)...

Hele 5l med starter! Herregud! Hvordan skal jeg finne ut hvordan det funker i en 25l oppskrift? Har ikke mikroskop eller mulighet til å måle antall gjær/ Pitch Rate: (million cells / ml / ° P) osv!! Og hvordan jeg finner ut av OG etter det der har jeg ikke peiling...

Noen forslag der? Har faktiskt en del 5l plast-dunker med gjærlokk til disposisjon...

Forresten..hvor lenge skal man la starter med liquid yeast kjøre? Må vel være en balansegang (der de er mest aktive og før de 'sovner' pga av sult, osv?).

OK takker nok en gang for evt råd osv til newbien...:)
 
Det er meir enn eit svar på dette. Det vanlegaste er å bruke ein kalkulator som Mr. Malty for å rekne ut mengda gjær ein treng. Viss du har høve til å riste dunkane dine ganske ofte, kjem eg fram til at du slepp unna med 2,84 liter i eit eksempel eg har laga. Skjermbilde (10).png Etter at gjærstartaren er ferdig set du den i kjøleskap, slik at gjæren fell til botnen, og så tømmer du av nesten all vørteren. Då påvirkar den ikkje OG noko særleg.

Elles er denne tråden litt interessant. Ølakademiet anbefalar å bruke omtrent halvparten av gjæren som det er vanleg å bruke. Tilsette gjæren på 20 grader Celsius, og så sette den kaldt.

Wyest anbefalar noko liknande. Tilsetje ei activator-pakke med gjær ved 20 grader, vente på livsteikn frå gjæren og sette den kaldt.

Eg har ikkje prøvd dette sjølv, men det hadde vore interessant å prøve
 
Ok takker for svar! Lurte på hvordan det skulle funke (hele 5l med starter i 25l dunk? osv). Blir ikke den store bryggekvelden ikveld, men lurer på hva OG jeg burde bruke (vørter) som starter? Har fortsatt bare Charlie Papazian boken og internett...spesialbrygg bøkene ligger i Syd...kommer man seg unna med OG av f.eks. 1020 e.l. til starter-vørter? Målet er (som fattig student) ikke bare godt øl men billigere og.... (ikke nevn lånekassen!)...kan f.eks. bruke 0,5 kg liquid malt extract til starter...men til 5l starter vørter, regnte ut at 1,5kg med lys liquid pale extract bare kom til 1025 noe i OG...og selvsagt koster boksen en 125 eller noe i den dur (bare for å få til starter!)...

Uansett...takker for alle svar fra newb'en....ellers kjent som 'han som brygger den der sterk bakterie ølet!'....yummy smaker penicillin!
 
Ah I like mr Malty! Skulle bare være metrisk dog! Never mind funnet det...må bare finne ut av optimal 'growth medium'/vørter for mine babies...O.G. og pitching temp osv...de har allerede ligget ut i 20grader i circa 6 timer...skal jeg kjøle de ned eller prøve en starter vørter og pitche de bad boys inni?
 
Sist redigert:
Denne kalkulatoren er også fin. Den har ein kalkulator for kor mykje tørr maltekstrakt/spraymalt du skal bruke (DME calculator) 500 g for 5 liter på 1.037, som er ein bra styrke. Rundt 1.040 er vanleg. Spraymalt kostar 55 kr for 500 g.

Er du på skikkeleg tynt budsjett, kan du lage startar med sukker. Her er ein tråd om det.

For ein startar er piching-temperatur på 20 grader fint. Bruk samme temperatur på gjær og starter ved pitching.
 
Tilbake
Topp