Gjærstarter mm

Hei!
Jeg er totalt nybegynner, så jeg har egentlig mange spm.
Brygget en batch med IPA i pinsen. Jeg synes aldri det har "klukket" i gjærlåsen. Så spm nr en er når skal jeg måle FG og OG. Jeg målte aldri disse. (Ja da amatør. Litt for ivrig også. Ville bare komme igang)
Har tenkt å brygge en ny batch i morgen. Har et "glass" med British Ale Yeast wlp 005 og tenkte lage en forkultur. Hvordan gjør jeg det? Kan jeg bruke vanlig sukker i en eller annen blanding. Har tenkt på å brygge ca 20 l. Noen tips?
Bobbe
 
Mitt beste tips er å ta 200 kroner fra feriepengene og melde deg inn i Norbrygg, da får du tilgang til et forum kun for medlemmer, hvor rutinerte bryggere har skrevet utførlige artikler om bl.a. å lage gjærstarter (og mye mer), denne seksjonen er en kilde til kunnskap verdt sin vekt i gull.

Dernest å bruke søkefunksjonen til forumet: det er absurde mengder med kunnskap fra erfarne bryggere gjemt i gamle såvel som nye threads her på forumet, og det aller aller meste man lurer på er allerede besvart på et tidspunkt. Med litt "lete-erfaring" finner man omtrent alt man leter etter! Da finner du også svar på det som virker som alle spørsmåls Mor: klukking i gjærlåsen ;)

Her er litt drahjelp for å komme i gang: OG måles når du er ferdig med å koke, f.eks. når du tapper til gjæringskar. FG måles når det er ferdig gjæret. Det er essensielt å måle disse for å vite gjæringsgrad, da vet du alkoholinnhold, om gjæren er ferdig, osv osv. Hva gjelder å lage en "forkultur", eller en "starter" som det gjerne kalles, så er det i grunn for sent hvis du skal brygge i morgen, du må regne noen dager på å lage en starter.
 
Til neste gang er de tipsene fra sjakkt gode, men her og nå - ta en måling av gravity i dag/kveld, og legg ut resultatet her i tråden, så får du nok litt feedback på om det ser lovende ut eller ikke. Så tar du en ny måling på søndag morgen, er det samme verdi da kan du regne med at det er ferdig utgjæra og klart til flasking :)