Gjærstarter mm

Hei!
Jeg er totalt nybegynner, så jeg har egentlig mange spm.
Brygget en batch med IPA i pinsen. Jeg synes aldri det har "klukket" i gjærlåsen. Så spm nr en er når skal jeg måle FG og OG. Jeg målte aldri disse. (Ja da amatør. Litt for ivrig også. Ville bare komme igang)
Har tenkt å brygge en ny batch i morgen. Har et "glass" med British Ale Yeast wlp 005 og tenkte lage en forkultur. Hvordan gjør jeg det? Kan jeg bruke vanlig sukker i en eller annen blanding. Har tenkt på å brygge ca 20 l. Noen tips?
Bobbe
 
Mitt beste tips er å ta 200 kroner fra feriepengene og melde deg inn i Norbrygg, da får du tilgang til et forum kun for medlemmer, hvor rutinerte bryggere har skrevet utførlige artikler om bl.a. å lage gjærstarter (og mye mer), denne seksjonen er en kilde til kunnskap verdt sin vekt i gull.

Dernest å bruke søkefunksjonen til forumet: det er absurde mengder med kunnskap fra erfarne bryggere gjemt i gamle såvel som nye threads her på forumet, og det aller aller meste man lurer på er allerede besvart på et tidspunkt. Med litt "lete-erfaring" finner man omtrent alt man leter etter! Da finner du også svar på det som virker som alle spørsmåls Mor: klukking i gjærlåsen ;)

Her er litt drahjelp for å komme i gang: OG måles når du er ferdig med å koke, f.eks. når du tapper til gjæringskar. FG måles når det er ferdig gjæret. Det er essensielt å måle disse for å vite gjæringsgrad, da vet du alkoholinnhold, om gjæren er ferdig, osv osv. Hva gjelder å lage en "forkultur", eller en "starter" som det gjerne kalles, så er det i grunn for sent hvis du skal brygge i morgen, du må regne noen dager på å lage en starter.
 
Til neste gang er de tipsene fra sjakkt gode, men her og nå - ta en måling av gravity i dag/kveld, og legg ut resultatet her i tråden, så får du nok litt feedback på om det ser lovende ut eller ikke. Så tar du en ny måling på søndag morgen, er det samme verdi da kan du regne med at det er ferdig utgjæra og klart til flasking :)
 
FG på 10 er lovende, da kan du fort være i mål allerede. Som Torstein sa: sjekk den igjen om 2-3 dager, viser den det samme er det på tide å innkassere gevinsten fra bryggedagen ;)
 
Kan jeg bruke vanlig sukker i en eller annen blanding?

Tenkte å svare på akkurat dette spørsmålet. Nei, du må bruke en eller annen form for vørter. Om du lar kun lar gjær jobbe med vanlig sukker evt. andre enkle sukkerarter, mister den etter kort tid evnen til å konvertere maltose.
 
Jeg har brygget 40 brygg hvor jeg har brukt tørrgjær som er rørt ut i lunkent, destillert vann 10 minutter før jeg heller det i vørteren, og resultatet er strålende. Jeg leste en blogg (http://www.lachris.no/sholbryggeriet/?paged=2) hvor de laget starteren slik:

Sette starter 3 dager før bryggedagen og la den surre på magnetrøreren i 2 døgn, sette den i kjøleskapet i 1 døgn, ved start av bryggedagen ta den ut og helle ut mesteparten av vørteren, la den stå i romtemperatur inntil den skal brukes.

Hva oppnår man ved å gjøre det slik?
 
Dersom du skal bruke flytende gjær slik som trådstarter spør om, så bør du enten bruke mange rør, eller lage starter for å få nok gjærceller. Ved bruk av tørrgjær så er det vanligvis bare å bruke en pakke eller to til 25 l, og det blir nok.
 
Jeg har brygget 40 brygg hvor jeg har brukt tørrgjær som er rørt ut i lunkent, destillert vann 10 minutter før jeg heller det i vørteren, og resultatet er strålende. Jeg leste en blogg (http://www.lachris.no/sholbryggeriet/?paged=2) hvor de laget starteren slik:

Sette starter 3 dager før bryggedagen og la den surre på magnetrøreren i 2 døgn, sette den i kjøleskapet i 1 døgn, ved start av bryggedagen ta den ut og helle ut mesteparten av vørteren, la den stå i romtemperatur inntil den skal brukes.

Hva oppnår man ved å gjøre det slik?

Flere gjærceller til en lavere pris.
Raskere start på gjæringen.
 
Man tar det man har...angående gjærstarter og vanlig sukker. Hadde lyst til å prøve dette da jeg hadde et rør med WLP002 som var utgått på dato. Tenkte at om det fungerte så skulle jeg rote sammen et "skrapbrygg" basert på noen maltrester og omtrent enden opp med en engelsk Pale Ale. Droppet DME i starteren men brukte hvit Farin, gjærnæring og en liten dråpe olivenolje (for eksperimentets skyld siden jeg har lest at noen mener det muligens kan ha en positiv effekt). Satte først en liter med SG 1.035. Lot den stå å gå i 30 timer. WLP002 bunnfeller raskt så jeg kunne dekantere etter en 3-4 timer i kjøleskapet. La så på to liter med farin og gjærnæring (tuppen av en smørkniv) og samme SG. 30 timer til og bunnfelling etterfulgt av dekantering. Basert på Mr. Malty ville jeg trenge minimum 2 rør, men i og med at jeg ikke hadde mer enn ett valgte jeg å steppe opp starteren en gang. Brygget er 8 liter med OG 1.051. Jeg var nede i kjelleren 4 timer etter pitching for å sjekke temperaturen på brygget, og hadde ikke forventet noen bobling, med der var det i full gang, og nå 14 timer senere har jeg nå krausen opp til gjærlåsen. Vil påstå at jeg har mer aktivitet enn jeg pleier å ha. Temperaturen i rommet er 18,5, men det gjenstår å se på utgjæring og smak. Brygget er kun humlet med East Kent Goldings ved start på kok slik at brygget ikke skal bli for kompleks siden det er et eksperiment mer enn noe annet. Jeg ønsker å se om gjæren smaker annerledes siden den fikk rent sukker som "morsmelkerstatning". Uansett resultat blir det ikke slik jeg kommer til å sette startere (farin), men gitt at jeg ikke skulle hatt en annen mulighet så tror jeg at jeg hadde gjentatt dette.
 
Hadde vært interessant å høre hvordan dette går. Ut i fra det jeg har hørt burde gjærcellene du har fostra på ren sukker ikke være interessert i å spise maltosen i vørtern, men det er jo mange "vedtatte" sannheter i ølbrygging som ikke nødvendigvis er 100% sanne. Kult om du sier fra hvor mye den klarer å gjære ned!
 
En liten oppdatering sånn ca halvveis før flasking. Det gjærer fortsatt, men nå er det bare plopp hvert 15 sekund ca. Ikke noe uventet det. Det så veldig rotete ut etter stormgjæringen, men det var en ganske heftig stormgjæring. Mangler kran på bøtta, og vintyven må noen ha stjålet. Jeg kommer ikke til å måle SG før flasking, men at dette gjærer brukbart ut tror jeg ut i fra forløpet på gjæringen. Om jeg får en FG på under 1.014 vil jeg si meg fornøyd all den tid WLP002 tidligere har stoppet for meg der. Det jeg har lest litt om i helgen er enkle sukkerarters innvirkning på gjæren. Dersom skjer er tydeligvis to ting. På kort sikt vil gjæren produsere mindre av de enzymene som skal til. For å bryte ned lange og kompliserte sukkerkjeder. På lengre sikt vil naturlig seleksjon kunne favorisere gjær med færre av disse enzymene og mulighet for å produsere disse. Selv om et gjæringsforløp er lang tid i en gjærcelle sitt liv vil det neppe kunne skapes et seleksjonpress som gir dette resultatet på denne tiden. Uansett, gjæringsforløpet ser normalt ut. Om fire-fem dager flasker jeg, og om to uker smakes det.
 
Hvor sterk den kortsiktige virkningen blir, vil være avgjørende, så vidt jeg forstår - så lenge man ikke driver dyrking av gjær over flere generasjoner. Jeg er spent på hva slags FG du får, for det er vel det som forteller hvor redusert evnen til å takle de kompliserte sukkerartene er blitt. Kanskje du får litt ekstra "tjukk og god" smak:)?
 
Resultatet ble 1.012 sånn ca. Er vel "on pair" med det jeg har fått ut av denne gjæren tidligere. Ingen annen konklusjon enn at dette fungerte tilsynelatende greit i dette tilfellet. Og ølen smakte greit, men er jo fortsatt grønn og ukarbonert.

IMG_0950.JPG
 
hmm - det virker jo ikke som om den gjæren kan ha blitt særlig miljøskadet:). Så nå tror jeg nok at jeg i et knipetak hadde laget starter på sukker. Det er greit å vite at det går an å gjøre det.
 
Nok en oppdatering. Jeg hadde et rør til med wlp002 som var utgått i mars. Dette har jeg delt i to, men siden jeg ikke har to magnetrørere så har jeg brukt tomme 1,5 liters Olden flasker. Begge startet jeg med 1 liter med vann og mat for gjæren. Den ene med DME, den andre med sukker og omtrent samme SG. Litt mindre sukker enn DME for å havne likt virker det som. Planen er å la dette gjære ut og så steppe opp med en ny liter DME og en ny liter med sukker. Deretter gjenta en siste gang, men nå med DME på begge. Om gjæren har kvittet seg med enzymene for å gjære ut maltose så vil vel neppe den som har levd på sukker ha noe særlig å gi. Det har tatt lang tid å få gjæren i gang. Sikkert på grunn av alderen og at den ikke har ligget i kjøleskap hele tiden, men nå er det aktivitet i begge flasker. Jeg rister godt 5-6 ganger i døgnet. Om begge skulle gjære ut på siste stepping, så blir det split batch 2x10 liter som finale. Tipper jeg vet det til helgen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det fungerte, men det var så vidt jeg husker forskjell. Det tok mye lengre tid (et lie døgn kanskje), før gjæringen visuelt var over på "sukkergjæren". WLP002 er ganske tydelig fordi når den er ferdig så blir øllet klart. De fikk helt identisk fg.
 
Tilbake
Topp