Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!

Takker for svar Kjhetinho, tenkte det samme...men blitt såpass sent at selv om de satt ute i 6 timer, måtte sette de tilbake i kjøleskapet...håper de overlever! Litt for sent å begynne med brygge-prosessen (og nå noen hjemmebrygg/bakteria-øl) innabords...desverre...(måtte komme in the mood eller som Charlie Papazian sier..don't worry have a homebrew!)...;) Og så var det 5 etasjer ned til uteboden med mine 5l dunker, rengjøring osv...ikke minst en skoletidsfrist...må bli en annen gang!

Takker uansett...'don't worry have a homebrew'!
 
Bruker "småbryggeriet" mitt for å meske malt til starter for "det store". Fungerer veldig bra, og er billig. Begynte ikke med det for å spare penger, hadde ikke DME, så måtte finne på noe.
 
Sist brukte 350g "lys restemalt" for å lage gjærstarter i en vanlig kjele på løs kokeplate med PID'en. Silte av i en stor trakt med gardinstoff fra IKEA som jeg av og til bruker som humlefilter. Ga 2L på 1040. Mest for moro skyld men en god ting er at denne vørteren ikke har samme tendens til å stormkoke og brenne seg fast i erlenmeyerkolben slik som DME.
 
Takker for svar dere...la inn en kanskje unødvendig tråd, beklager det...hadde vært greit om BBS-systemet la oss søke etter 'mine tråd/innlegg' eller tilsvarende!
 
Har forstått det slik at norsk 'Bayer' er en Münchener Dunkel.
(Frydenlund sier den er brygget på bayermalt......?)

Münchener Helles er noe annet enn tysk lager; har jeg rett når jeg antar at det er en mellomting mellom
lager og Münchener Dunkel.

Noen som har smakt eller brygget en Dunkel som kan gi meg et hint?

50/50 pils/münchener malt som utgangspunkt?

mvh Hans
 
Ser Frydenlund har kommet med en ''Lys Bayer'' - kanskje den er nærmere det jeg er ute etter?

Skal prøve meg på en lager med 50/50 pils/münchenermalt.
...men det blir nok en lys lager og en altbier først.... :)
 
Har en münchener helles som skal til gjæring om halvannen times tid. Pleier å få et sted mellom 25-27 liter, så gikk det opp for meg at jeg kun har én pakke wlp830, som er ment for 20L. Er det smart å legge ved en w34/70 her? Er det eneste jeg har i bakhånd :/

På forhånd, takk for svar!
 
Munchener er en mild utgave av pils. Består kun av pilsnermalt og humle brukes kun 10g saaz og 30g northern brewer, Noen som har prøvd? Eller forslag til forbedringer, Dansk lagergjær skal brukes (slurry 2042).
 
Tenkte å prøve meg på det samme snart, tror jeg... Lager starter nå iallefall. Men om det blir helles eller vanslig tysk pils er jeg usikker på enda.

Ut i fra maltanalysen så har maltet mitt en Postcoloration-verdi på 5.5 EBC, og vørter-EBC på 3.5 EBC. Jeg antar at dette utgangspunktet er akkurat lyst nok?

Etter å ha gjort min første kaldfermentering med en doppelbock for en tid siden må jeg si at det var utrolig artig, av alle ting. Lærte også at skikkelig kaldfermentering (og som vanlig "uten" oksygenopptak) er for å si det mildt, latterlig viktig for å ivareta maltsmaken.
 
Ser for typen at EBC ligger fra 7-14,mens tysk pils ligger fra 5-10. Men har ikke vært borti eller hørt om kaldfermentering før,hvordan gjøres det?? ble interessert her nå.,.,
 
Tilbake
Topp