Brygging med Norsk malt fra Bioforsk

Da jeg var en av de heldige som fikk med meg 5kg Bioforsk-malt fra Hjemmebryggerhelgen 2015 synes jeg det ville være fint om vi kan dele litt erfaringer med de brygg vi lager på dette maltet.

Jeg fikk med meg malt laget av byggtypen Domen. Etter litt loddrett lesing av Bioforsk rapporter, ser det ut til at proteininnhold i Bioforsk-malten er ganske likt den referansemalten jeg vil bruke, Thomas Fawcett Maris Otter Pale Ale Malt.

Jeg har derfor valgt å lage to batcher denne helgen av engelsk ordinary bitter (Gahr sin oppskrift sånn ca.). Dette er et brygg jeg har laget før, med gode resultater. Tanken er å bruke like ingredienser og lik fremgangsmåte slik at bryggene skal ha de samme forutsetninger. De vil gjæres i samme skap med lik temperatur. Tappes likt (50/50 flasker/fat). Modnes likt men halve batchen av hver type vil karboneres naturlig på flasker mens den andre halvdelen tvangskarboneres på 9l fat.

Basemalten, som vil være forskjellen, utgjør ca. 90,1% av totalen.

Synes dette er kjempespennende, og håper flere vil være med og dele erfaringer!!

Beklager sen tilbakemelding, men jobb/reise og en sen bryggekveld i dag får bli unnskyldningene;)

Ikke den info jeg fikk Einar da jeg fikk utdelt malten!

Sier ikke at du tar feil, men om det var målet så burde man informere om dette.

For meg, som kun fikk malt, var det viktig å brygge med malten jeg fikk og kunne gi tilbake resultater både til medbryggere på dette forum og til BioForsk. Synes det var litt knapt med info når malten ble utdelt, og tok meg friheten til å kontakte BioForsk via e-post.

Fikk hyggelig tilbakemelding, og vedlagt et revidert tilbakemeldingsskjema i Excel som jeg dessverre ikke finner en mulighet til å legge ved dette innlegg.

Sitat start\
Fint å sjå at maltprøvene er kome ut, og vi ser fram til å høre om erfaringane med maltet.
Sender over eit revidert noteringsskjema for brygging. Dette kan tilpassast den enkelte bryggar, men fint om vi får flest mogleg opplysingar om brygginga og ikkje minst resultatet.
Fint om dykk kan formidle dette vidare til dykkar medlemmer.
Lykke til!
Sitat slutt\

Uansett; Jeg har nå brygget en batch, 20l, av maltet jeg fikk og en referansebatch som nevnt tidligere i tråden. Her er resultater foreløpig, mens begge brygg koser seg i gjæringsskapet :)

OG: Målet var 1.039. Treffer ganske nøyaktig der med denne oppskriften og min vanlige mesketid.
Referansebrygg med basemalt fra TF Maris otter: 1.040
Lik oppskrift med malt fra Bioforsk, Domen malt: 1.036,5

Dette var som skrevet et brygg hvor basemalten, som vil være forskjellen, utgjør ca. 90,1% av totalen.

Farge på vørter: Domen til venstre. TF til høyre. Relativt likt etter min vurdering.Farge_bioforsk.jpg

PS Einar, du viser til tråden https://forum.norbrygg.no/threads/norsk-humle-og-malt-fra-bioforsk-deles-ut.27524/page-4

Jeg siterer johanj:
Sitat start\
Jeg foreslår at alle som har fått (og kommer at få) disse prøvene til uttesting, bruker sunt fornuft, isteden for å følge malen slavisk. Brygg det dere har lyst på, etter foretrukne metoder! Noter ned den informasjon som etterspørres, samt deres egen vurdering av det ferdige resultatet. Som påpekt tidligere i tråden; velg en øl-stil som egner seg til å vurdere den ingrediensen som skal testes. En tips er å brygge en øl som dere liker, og har brygget tidligere, slik at det blir lettere å fange opp eventuelle forskjeller. Det er ingen krav til innsending av annet enn registreringsskjemaet.
Sitat slutt\

PS2 Einar, Takk for hyggelig prat og samvær på hjemmebryggerhelgen!

Sist redigert:
Her brygga vi med Domen på fredag etter metoden på det vedlagte skjemaet. Det ble en mildt sagt lang bryggedag hehe. Så har vi da 2 batcher igjen å brygge på akkurat identisk måte. En med Marthe malten og en med Maris Otter.

Brygget selv en batch med Arve igår, men fulgte ikke skjemaet så nøye. Brukte ca 5% caramel og resten Arve.. Mesket 70 min på 65/66 og utmesk på 78. Skylte som vanlig og kokte i 70 min. Det ble humlet med lokal norsk villhumle, ca 600g i våt/fersk tilstand. Gjæres nå med US-05, så blir spennende å smake etterhvert. Utbyttet ble omtrent samme som jeg pleier å ha.

Tilbake
Topp