Hei,
jeg har nå fått følgende beskrivelse av malttypene som ble delt ut på Hjemmebryggerhelgen i Bergen:
"Det er vanlig pilsnermalt (basismalt). Arve: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1990. Domen: norsk halvtidlig 2-radssort godkjent 1952. Olsok: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1994. Varde: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1941 (var hovedsort på 60tallet). Marthe: tysk halvsein 2-radssort". Dere finner vedlagt prosedyren fra malt-produksjon.
Disse prøvene er det som ble igjen etter at de bryggerier som er med i BioForsk-prosjektet har fått sin del til uttesting.
Jeg legger ut registrerings-arket som fulgte med maltprøvene, og har registrert det samme som nevnt ovenfor. Jeg foreslår at alle som har fått (og kommer at få) disse prøvene til uttesting, bruker sunt fornuft, isteden for å følge malen slavisk. Brygg det dere har lyst på, etter foretrukne metoder! Noter ned den informasjon som etterspørres, samt deres egen vurdering av det ferdige resultatet. Som påpekt tidligere i tråden; velg en øl-stil som egner seg til å vurdere den ingrediensen som skal testes. En tips er å brygge en øl som dere liker, og har brygget tidligere, slik at det blir lettere å fange opp eventuelle forskjeller. Det er ingen krav til innsending av annet enn registreringsskjemaet. På andre siden kan jeg ikke utelukke at det senere kan bli aktuelt å spørre om innsending av noen flasker til vurdering.
Videre finner dere en artikkel, som beskriver noen av resultatene fra de første prøverundene med malt, humle og urter. Mer info følger så snart det er tilgjengelig - men det er bare å
smøre seg med tålmodighet, siden det tar litt tid fra malting til rapportering....
Som lovet på Hjemmebryggerhelgen vil det bli gjort tilgjengelig prøver av norske humleblomster, men jeg har foreløpig ikke informasjon om menger/typer. Alt dette vil selvsagt bli postet på forumet. For de som venter på maltprøver så vet jeg ikke når og hvor mye som blir gjort tilgjengelig i neste runde, følg med på forumet!
Når det begynner å dukke opp tilbakemeldinger fra disse testene kan det være aktuelt å presentere disse i egne underforum.