Norsk humle og malt fra Bioforsk deles ut

Jeg melder også min interesse for norsk humle og malt, den norske gjæren fra Muri gård har jeg allerede klar.

Må forresten få det tilsendt.
 
Flott å se så mange interesserte. Alt maltet vi fikk i denne omgangen ble delt ut på hjemmebryggerhelgen. Vi har ikke mer akkurat nå, men har blitt lover mer av Bioforsk og kommer tilbake når vi får mer.

Humle skal komme om ikke alt for lenge. Vi har tenkt på å utlyse en konkurranse hvor norsk malt og/eller humle er i fokus, men det betinger at vi har nok til at alle som er interessert kan delta.
 
Hei Jens,

Det var et ganske omfattende skjema som fulgte med malten. For eksempel mesk i 2 timer, med jevn økning i temp fra 60-69, resirkulering i 1 time, humle tilsatt på 60 min, 40 min og 2 min, osv.

Er det meningen at vi helst skal følge denne framgangsmåten, eller er det ok om man følger sin egen vanlige prosedyre?
 
Flott å se så mange interesserte. Alt maltet vi fikk i denne omgangen ble delt ut på hjemmebryggerhelgen. Vi har ikke mer akkurat nå, men har blitt lover mer av Bioforsk og kommer tilbake når vi får mer.

Humle skal komme om ikke alt for lenge. Vi har tenkt på å utlyse en konkurranse hvor norsk malt og/eller humle er i fokus, men det betinger at vi har nok til at alle som er interessert kan delta.

Tar dere kontakt med de som har meldt sin interesse (i denne tråden) til neste utsendelse?
 
Hei Jens,
Er det meningen at vi helst skal følge denne framgangsmåten, eller er det ok om man følger sin egen vanlige prosedyre?

Hei Petter,

Jeg spurte om dette når jeg fikk malten, og man kunne egentlig brygge hva man ville. Det var imidlertid ønskelig at man ikke brygget de voldsomste ølene IBU messig da litt av poenget er å få frem forskjeller fra "normal" malt.

Jeg kommer til å brygge to like batcher med engelsk ordinary bitter, hvor eneste forskjell blir base malt. Justerer slik at mesketiden blir som ønsket fra Bioforsk, med de temperaturstegene jeg vanligvis bruker. (øker tiden litt m.a.o.). Jeg brygger på Speidel, så jeg sirkulerer under hele mesketiden.

Når det gjelder når humlen skal i, ser jeg ikke at det skal være veldig relevant, så her benytter jeg tider jeg vanligvis bruker.

Det blir en spennende lørdag, og enda mer spennende når ønsket modningstid (Bioforsk) er over! :)

PS Var visst ønske om at vi sendte inn et par øl, adresse kommer sikkert etter hvert...
 
Siden det fulgte med detaljert beskrivelse så regner jeg med at det er ønskelig at de følges så langt det er praktisk mulig.

Det er ikke verdens mest ryddige liste, men vi skal ta utgangspunkt i de som har meldt interesse i tråden i neste runde. Satser på "førstemann til mølla"-prinsippet.
 
Hm, javel, listeføring etter tråden kunne godt vært annonsert før påmeldinger skjedde, men greit nok. Jeg melder interesse for humle ( og malt, om det blir tilgjengelig) fra bioforsk.

Red.: Regner med at dette tilbudet kun er for faktiske Norbryggmedlemmer?
 
Sist redigert:
Hei,
jeg har nå fått følgende beskrivelse av malttypene som ble delt ut på Hjemmebryggerhelgen i Bergen:
"Det er vanlig pilsnermalt (basismalt). Arve: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1990. Domen: norsk halvtidlig 2-radssort godkjent 1952. Olsok: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1994. Varde: norsk tidlig 6-radssort godkjent 1941 (var hovedsort på 60tallet). Marthe: tysk halvsein 2-radssort". Dere finner vedlagt prosedyren fra malt-produksjon.

Disse prøvene er det som ble igjen etter at de bryggerier som er med i BioForsk-prosjektet har fått sin del til uttesting.

Jeg legger ut registrerings-arket som fulgte med maltprøvene, og har registrert det samme som nevnt ovenfor. Jeg foreslår at alle som har fått (og kommer at få) disse prøvene til uttesting, bruker sunt fornuft, isteden for å følge malen slavisk. Brygg det dere har lyst på, etter foretrukne metoder! Noter ned den informasjon som etterspørres, samt deres egen vurdering av det ferdige resultatet. Som påpekt tidligere i tråden; velg en øl-stil som egner seg til å vurdere den ingrediensen som skal testes. En tips er å brygge en øl som dere liker, og har brygget tidligere, slik at det blir lettere å fange opp eventuelle forskjeller. Det er ingen krav til innsending av annet enn registreringsskjemaet. På andre siden kan jeg ikke utelukke at det senere kan bli aktuelt å spørre om innsending av noen flasker til vurdering.

Videre finner dere en artikkel, som beskriver noen av resultatene fra de første prøverundene med malt, humle og urter. Mer info følger så snart det er tilgjengelig - men det er bare å smøre seg med tålmodighet, siden det tar litt tid fra malting til rapportering.... ;)

Som lovet på Hjemmebryggerhelgen vil det bli gjort tilgjengelig prøver av norske humleblomster, men jeg har foreløpig ikke informasjon om menger/typer. Alt dette vil selvsagt bli postet på forumet. For de som venter på maltprøver så vet jeg ikke når og hvor mye som blir gjort tilgjengelig i neste runde, følg med på forumet!

Når det begynner å dukke opp tilbakemeldinger fra disse testene kan det være aktuelt å presentere disse i egne underforum.
 

Vedlegg

  • Rutiner for maltingsprosessen.pdf
    172,4 KB · Sett: 26
  • Norsk malt humle og urter - smaken av norsk øl.pdf
    2,2 MB · Sett: 31
  • Bryggskjema prosjekt Norsk malt, humle og urter.pdf
    228 KB · Sett: 21
Hm, javel, listeføring etter tråden kunne godt vært annonsert før påmeldinger skjedde, men greit nok. Jeg melder interesse for humle fra bioforsk.

Red.: Regner med at dette tilbudet kun er for faktiske Norbryggmedlemmer?

Kan ikke tenke meg at noen ikke ønsker å være medlem :D

Slike forskningsprosjekter har en tendens til å bevege seg laaaangsomt, og så plutselig skjer det en hel masse - slik som dagene før Hjemmebryggerhelgen - to år ut i prosjektet.

Vi har ingen garantier for hva som vil gjøres tilgjengelig for medlemmene, det avhenger av størrelsen av produksjon og hvor mye som blir igjen når bryggeriene som er med i prosjektet har forsynt seg. Jeg regner med at det blir å drysse mer på oss jo lenger ut i prosjektet vi kommer.
 
Tilbake
Topp