De fleste byggsorter kan brukes, ikke alle gir like mye malt, men de virker. Unngå Pernille, gir viskøst øl. Hadde Saana i mange år, også etter at den gikk ut av Norsk sortiment, men måtte gi meg et år jeg fikk for mye havre i såfrø. Bare prøv.Jeg vet ikke hvilke sorter som blir tilgjengelig nå, men disse sortene har vært endel av programmet: Maskinbygg, Varde, Arve, Olsok, Domen, Saana, Barke, Marthe, Quench og Tamtam. Humlekloner er hentet inn fra hele landet pr 2014 var det i allefall hentet inn 39. Disse er testet for Alpha syre og den ligger typisk rundt 5% Biofors sitter på mye data og jeg regner med at disse blir tilgjengelig etter hvert
Hvor store batcher malter du? Og hvordan utstyr bruker du? Jeg er i tenkeboksfasen for å begyne å malte selv, og har også ett stykke land hvor jeg håper å få dyrket litt korn. I første omgang kommer jeg til å så litt domenbygg (som jeg har fått fra bruksgenbanken) i kasser på plattingen ( bor i rekkehus, har ett småbruk som hytte) for å bli litt kjent med kornet.De fleste byggsorter kan brukes, ikke alle gir like mye malt, men de virker. Unngå Pernille, gir viskøst øl. Hadde Saana i mange år, også etter at den gikk ut av Norsk sortiment, men måtte gi meg et år jeg fikk for mye havre i såfrø. Bare prøv.
Dette er en byggsort som ikke er i handelen lenger. Jeg lager mindre porsjoner som jeg gror på badet, en ikke full butt (ca 30L) brukes til bløting et døgn, burde kanskje vært nærmere 2 døgn. Tømmes over i strisekk som knytes og flates. Legges over butten og dursjes når jeg går forbi. Husk å snu og blande litt. Sjekk lengden på groa når rothårene er like lange som kornet. Har også grodd i kasse ute. Når gråa er passe lang, fra 1/4 til 1/2 av kornets lengde tørkes det. Bruker delvis en bitte liten urtetørke og ei kasse med huller over kupevarmer. Ristingen foregår i varmluftstekovn. 110 til 120 C. Deretter er det lett å gnu av rothårene å renbse det i vinden. Brukte først en gammel klesrulle til knusing, laget senere en liten valsemølle med vaskemaskinmotor. Meskingen foregår i gamle bryggerhuset i ei vedfyrt bryggepanne. Prosessen er terapi og drikkingen en nytelse. Det blir med mer smak av nyknust malt.Hvor store batcher malter du? Og hvordan utstyr bruker du? Jeg er i tenkeboksfasen for å begyne å malte selv, og har også ett stykke land hvor jeg håper å få dyrket litt korn. I første omgang kommer jeg til å så litt domenbygg (som jeg har fått fra bruksgenbanken) i kasser på plattingen ( bor i rekkehus, har ett småbruk som hytte) for å bli litt kjent med kornet.