Norsk humle og malt fra Bioforsk deles ut

Lista er blitt veeeeldig lang, men håper det kan dryppe litt på noen som er litt sent ute også! Vi ønsker veldig å være med!
 
Melder meg også på, til tross for lang liste og kanskje små sjanser til å komme i betraktning.
 
Dette var spennende, selv har jeg maltet eget bygg i mange år. Hadde også en sort som skal være spesielt egnet. De fleste byggsorter kan imidlertid maltes. Oppfordrer flere til å prøve, veldig spennende og du kan lage lyst, mørkt, ale eller pilsnermalt etter eget ønske. Lykke til.
 
Jeg vet ikke hvilke sorter som blir tilgjengelig nå, men disse sortene har vært endel av programmet: Maskinbygg, Varde, Arve, Olsok, Domen, Saana, Barke, Marthe, Quench og Tamtam. Humlekloner er hentet inn fra hele landet pr 2014 var det i allefall hentet inn 39. Disse er testet for Alpha syre og den ligger typisk rundt 5% Biofors sitter på mye data og jeg regner med at disse blir tilgjengelig etter hvert
De fleste byggsorter kan brukes, ikke alle gir like mye malt, men de virker. Unngå Pernille, gir viskøst øl. Hadde Saana i mange år, også etter at den gikk ut av Norsk sortiment, men måtte gi meg et år jeg fikk for mye havre i såfrø. Bare prøv.
 
De fleste byggsorter kan brukes, ikke alle gir like mye malt, men de virker. Unngå Pernille, gir viskøst øl. Hadde Saana i mange år, også etter at den gikk ut av Norsk sortiment, men måtte gi meg et år jeg fikk for mye havre i såfrø. Bare prøv.
Hvor store batcher malter du? Og hvordan utstyr bruker du? Jeg er i tenkeboksfasen for å begyne å malte selv, og har også ett stykke land hvor jeg håper å få dyrket litt korn. I første omgang kommer jeg til å så litt domenbygg (som jeg har fått fra bruksgenbanken) i kasser på plattingen ( bor i rekkehus, har ett småbruk som hytte) for å bli litt kjent med kornet.
 
Jeg melter 200 kilo i gangen. Jeg har laget en tråd her inne som beskriver utstyret jeg bruker. Søk på såinnhus så finner du den nok. Jeg har meltet av Domen selv og brygget med Saana. Begge er utmerket
 
Hvor store batcher malter du? Og hvordan utstyr bruker du? Jeg er i tenkeboksfasen for å begyne å malte selv, og har også ett stykke land hvor jeg håper å få dyrket litt korn. I første omgang kommer jeg til å så litt domenbygg (som jeg har fått fra bruksgenbanken) i kasser på plattingen ( bor i rekkehus, har ett småbruk som hytte) for å bli litt kjent med kornet.
Dette er en byggsort som ikke er i handelen lenger. Jeg lager mindre porsjoner som jeg gror på badet, en ikke full butt (ca 30L) brukes til bløting et døgn, burde kanskje vært nærmere 2 døgn. Tømmes over i strisekk som knytes og flates. Legges over butten og dursjes når jeg går forbi. Husk å snu og blande litt. Sjekk lengden på groa når rothårene er like lange som kornet. Har også grodd i kasse ute. Når gråa er passe lang, fra 1/4 til 1/2 av kornets lengde tørkes det. Bruker delvis en bitte liten urtetørke og ei kasse med huller over kupevarmer. Ristingen foregår i varmluftstekovn. 110 til 120 C. Deretter er det lett å gnu av rothårene å renbse det i vinden. Brukte først en gammel klesrulle til knusing, laget senere en liten valsemølle med vaskemaskinmotor. Meskingen foregår i gamle bryggerhuset i ei vedfyrt bryggepanne. Prosessen er terapi og drikkingen en nytelse. Det blir med mer smak av nyknust malt.
 
Jeg har humle fra bioforsk som det ser ut til å gi kanskje noen hundre gram. Gir bort blomstene til interessert person som vil bruke den i øl.
 
Tilbake
Topp