Brygging med tidsklemma

Hei,

Har sett i diverse diskusjoner at det er mulig å dele opp "bryggedagen" over 2 dager, det kan være en grei løsning for småbarnsforeldre :)

Noen erfaringer med dette? Jeg har aldri gjort det før, men tenker å prøve fra i dag.

Dag 1:
Mesking
Skylling

Lar så vørteren stå til dagen etterpå.

Dag2:
Koking
Nedkjølig, tilsette gjær
Videre prosess ..


Kan dette gjøres med alle slags malttyper?
 
Gjør det stadig vekk, senest i går (mesk & skylling) og i dag. Liker at jeg får to kortere økter vs å stå opp ukomfortabelt tidlig på en søndag. Sørger dog for å varme opp vørteren til 90ish grader for å jage bort bassilusker før jeg setter på lokket og lar den stå.
 
Her er mitt "triks": kvelden i forveien veier jeg opp malt og setter klar kjele, gjæringskar osv. Regner også ut hvor mye vann jeg skal bruke. Jeg når mesketemp ved å beregne striketemp (formel i Palmer sin bok), og deretter beregne hvordan jeg får denne temperaturen ved å kombinere X liter kokende vann med Y liter av det kaldeste vannet jeg får fra krana.

Når jeg kommer hjem fra jobb på bryggedagen setter jeg umiddelbart på vann til kok. Fortsetter så med middag. Når vannet koker kombineres det med kaldt vann i bryggekjelen, jeg verifiserer striketemp, og tilsetter malt og eventuelle vanntilsetninger. På denne måten er mesken stort sett ferdig når ungene er i sengs, uten at jeg har brukt masse tid på bryggingen. Utmesk/skylling (fort og gæernt i mitt BIAB-oppsett), kok, kjøl, pitch og opprydding er ferdig i god tid før leggetid for meg :)
 
Tidsklemmebrygger av og til selv her, så noen ting jeg har gjort for å spare tid er:

1. Brygge minibatcher på eksempelvis 5 eller 10 liter, sparer tid på oppvarming og kjøling og faktisk rengjøring også dersom det passer i oppvaskmaskina. Mye mer tid enn man skulle tro.
2. Gjøre klar ingrediensene, utstyret og også riktig vannmengde kvelden/dagen i forveien
3. Trubschmub - ikke bry deg med å vente på at truben skal falle til bunnen, bare hell alt i gjæringskaret.
4. Kort ned mesketiden med 10-30 min evt også koketiden med det samme (og justert humle for IBU utbytte selvfølgelig), dersom du tør.
5. Bruke en overdimensjonert spiralkjøler evt bygge en ekstra en som passer inni/utapå den du vanligvis bruker og roter det forsiktig mens du kjøler.

Likte den med å blande kokende vann og kaldt vann for å treffe strikevanntemperaturen, blir ofte litt knot der. Den skal jeg prøve neste gang!
 
Ja, må si meg enig i forrige poster: drit i trub. Jeg hiver alt i gjæringskaret, det legger seg som et kompakt teppe i bunnen av bøtta uansett. Jeg rører også IVRIG med kjøleren. På den måten får jeg 25 liter ned til 19C på 10 minutter. "Hot side aeration" er en myte på hjemmebryggeskala. Det er uansett mulig å bevege kjøleren ganske mye uten å piske inn mye luft.
 
jeg fyller riktig vannmengde dagen før eller på morgenen. setter så Hermsen på en timer. det samme har jeg på en PID som er koblet til ei kervelplate som skyllevannet står på.
har da klart vann med rett temp når arbeidsdagen er ferdig. hiv oppi malt, rør rundt og spis middag. etter middag er det kok og skyll..
 
Tidsklemmebrygger av og til selv her, så noen ting jeg har gjort for å spare tid er:

1. Brygge minibatcher på eksempelvis 5 eller 10 liter, sparer tid på oppvarming og kjøling og faktisk rengjøring også dersom det passer i oppvaskmaskina. Mye mer tid enn man skulle tro.

Jepp. Den som påstår at det tar like mye tid osv å brygge 10 liter som 30 liter trenger å få kalibrert klokken sin en smule...

En partial mash-batch på rundt 15l til gjæring går på under tre timer inkludert oppvask. Kan lage mye godt øl på en relativt enkel måte med denne teknikken. Om man har det ekstra travelt kan man også koke redusert volum og så bare tilsette kaldt vann fra springen (evt kokt opp dagen før og nedkjølt om man er litt paranoid), da er mye av nedkjølingen unnagjort også.

Jeg pleier forresten å brygge to batcher i slengen når jeg først er i gang og skal bruke kvelden. Brygger som regel en "stor" (type litter over 20 liter til gjæring) og en "liten" (type 10-12l til gjæring). Da har jeg konkludert med at den lille omtrent ikke tar noe tid ekstra siden jeg som regel starter på den sist, men den er i gjæringsbøtta først. Det er da en fordel at maks en av batchene har et omfattende humleskjema, samt at de skal gjære på noenlunde samme temperatur. Nå har jeg enebolig og særlig i den kalde årstiden kan jeg mekke en del ulike temperaturer i kjelleren, men ellers pleier jeg å brygge 2x lager eller 2x ales med ca samme OG og ca samme gjærtype, da pleier det å gå greit.

As we speak har jeg forresten 4 batcher til gjæring: Ganske sterk pils + maibock i gjæringsskapet og kölsch + weissbier i et kjølig rom i kjelleren hvor jeg greit holder 17 grader med STC og en liten varmeovn.
 
Er det noe vits å varme opp til 90c på dag1 (mesk+skyll) når jeg likevel dag2 skal koke uansett?
Du kan unngå at evt uhumskheter får slått seg til og ødelagt vørteren før du kommer så langt som til dag 2. Kan gå fint uten, men hvorfor ikke, tenker nå jeg.
 
En annen småbarnsfar sine bekjennelser; Jeg liker å gjøre selve bryggingen på en dag, så jeg koker opp meskevannet kvelden i forveien. Med grei nok isolering er jeg omtrent på mesketemp når jeg står opp tidlig neste morgen (jeg brygger utendørs året rundt). Da er det i grunn bare å sette i gang innmesking og frokost/kaffe for de som er oppe. Hos meg bruker det å fungere bra å servere en ålreit frokost til madammen i huset rett før jeg blir litt opptatt med skylling.

Over to dager ville jeg definitivt gjort et oppkok av vørteren.
 
Jeg skal teste mesking over natta snart, bruker speidel 20. Må bare finne et fornuftig meskeskjema til IPA som funker over natten. Kan jo være litt deilig å starte bryggedagen med skylling og så rett på kok:)
 
En løsning som fungerer bra for meg, er å måle opp og knuse malt, finne frem alt utstyr og måle opp vann, kvelden i forveien. Så står jeg opp litt før seks morgen etter og programmer opp stc1000 og starter med å varme opp meskevannet. Så måler jeg opp alt av humle og andre tilsettinger og gjør klar for resten av bryggingen før mini og madammen står opp litt senere. Madammen kan også sove litt lenger, for med stc1000p-ovbsc på min Grainfather, fungerer det helt suverent å stelle mini, lage frokost, leke og starte å lage litt sen frokost til madammen.
Neste blir å teste ut strike water temp delay på stc1000'enen slik at jeg kan starte mesking allerede kl seks. Enda 40 min spart.
 
Har også testa 2-dagers konseptet noen ganger med stort hell.

Siste gangen opplevde jeg at vørteren lukta litt surt neste dag når jeg skulle koke. Den sto under lokk, og var relativt lunken når jeg starta å koke omtrent 12 timer etter skylling.

Alt virka fint etter kok, så vi får nå se hva det blir. Tenker å varme det opp slik noen foreslår er smart.

kevin
 
Har også testa 2-dagers konseptet noen ganger med stort hell.

Siste gangen opplevde jeg at vørteren lukta litt surt neste dag når jeg skulle koke. Den sto under lokk, og var relativt lunken når jeg starta å koke omtrent 12 timer etter skylling.

Alt virka fint etter kok, så vi får nå se hva det blir. Tenker å varme det opp slik noen foreslår er smart.

kevin

Hadde akkurat samme saken for noen mnd siden. Tok ikke sjansen på å fortsette prosessen så dette havnet i dass. Gi meg en tilbakemelding på hvordan det går da CorgiStyle! :)
 
Tilbake
Topp