Jeg pleier å ligge på ca 75% i utbytte, men har vært borti 85% ved et par anledninger. Jeg pleier å male malten relativt fint, på ca 1,3mm, og dette pleier å gå greit mtp sirkulasjon under mesk. Jeg rører sporadisk under mesk, men ikke under skylling. I tillegg bruker jeg lang tid på å skylle, og legger også aluminiumsfolie med masse små hull i oppå malten ved skylling, slik at det ikke dannes kanaler der skyllevannet renner gjennom malten. Jeg spar også av det øverste laget med malt når ca 2/3 av skyllingen er gjort, da jeg antar at det øverste laget har fått sin dose skyllevann til da, og at malten lenger ned blir bedre vasket. Jeg lar meskeinnsatsen renne av seg i gjæringskar (Europris-bøtte) når kjelen begynner å nærme seg full. Den siste delen av vaskingen blir deretter gjort, og jeg kan smake på de siste dråpene som skvises ut av malten for å kjenne om det er tanniner der. Disse siste 2-5 literne slås i kjelen til den er fylt nesten til randen (kan gjerne kokes opp i en liten kjele, og tilsettes når avdamping gir ledig plass i kjelen). Det koker sjelden over med en brewster, så kjelen kan fylles helt. Oppvarming til kok starter så snart meskeinnsatsen er hevet, slik at vørteren nærmer seg 100 grader når skyllingen går mot slutten. Isolasjon av kjele og rør etter pumpe er et must. For å hindre tett filter har jeg tidvis benyttet en "hop spider" (google dette for å få en grei byggeintruks på slikt), og det hjelper på avrenningen når man tapper over i gjæringskar