Brygging på brewster

Ja jeg har også vurdert isolering av gryte og resirk slange. Brewolution hadde vel en søknad inne hos EU om å få
lov til å øke temperaturen i fra 100 grader til 101, men det kommer evt. bare på nye enheter vil jeg tro så det hjelper
ikke oss stort.
 
Nei men er jo 5 års reklamasjonsrett og jeg ser for meg at produktet ikke fungerer som det skal,  mao en reklamasjon?  Men hvorfor isolere resirk slangen?  Bruker du den ved kok?

Sent fra lomma
 
Nei bruker absolutt ikke den ved kok. men som Hallgeir U skrev litt tidligere så tror jeg isolasjon er et must
under hele prosessen egentlig for å raskere få opp varmen og bedre holde varmen.
 
Da har kjelen fått seg etlag med armaflex,  er en type isolering som brukes på rør,  håper den tåker litt varme,  for det har jeg ikke sjekket :p men får ikke  testet før over helga muligens.
Hva har dere isolert med?

Sent fra lomma
 
Isolasjon funket ikke no særlig,  fikk ikke til no bedre kok =/ men alufolie over mesken med mange hull var meget snedig :)

Sent fra lomma
 
Gitchen skrev:
Isolasjon funket ikke no særlig,  fikk ikke til no bedre kok =/ men alufolie over mesken med mange hull var meget snedig :)

Sent fra lomma
Gitchen skrev:
Isolasjon funket ikke no særlig,  fikk ikke til no bedre kok =/ men alufolie over mesken med mange hull var meget snedig :)

Sent fra lomma

Mystisk, kanskje kjelen allerede er isolert godt nok, og det er elementet som ikke er så kraftig som du ønsker?

Hvor varm er kjelen når du tar på den når du koker? Jo varmere den er på utsiden, jo mer varme mister den.
 
Jeg har bare isolert med liggeunderlag fra europris som jeg har skåret til slik at det passer rundt kjelen. Liggeunderlaget er festet med reimer, slik at jeg kan ta av underlaget og vaske i maskin hvis jeg søler vørter. Jeg er litt usikker på hvor mye ekstra effekt jeg henter her, men legger merke til at underlaget ikke er varmt igjennom ved kok, mens kjelen under er varm. Det blir likevel ikke mer en svak kok uten lokk. Jeg har isolert etter pumpa for å hindre varmetap under sirkulering. En stor svakhet med Brewster-oppsettet er plasseringen av termometer, som jeg tror sitter i bunnen. Da meskingen foregår høyere opp, kan det fort være avgjørende avvik mellom oppgitt temperatur i displayet og faktisk temperatur i malten. Jeg har et termometer (a la steketermometer) stukket midt i malten under mesk, og tar utgangspunkt i dette. Temperaturen mellom topp og bunn pleier etter min erfaring å samsvare først ca 20 min ut i meskingen. Jeg mesker nesten aldri i flere trinn, men når jeg gjør det, hender det jeg fremskynder temperaturøkningen i trinnene med litt varmt vann (75-80 grader). Med såpass svakt varmeelement kan man risikere at all stivelsen er mesket før øverste temperaturtrinn, da det går en del tid mens man varmer opp mellom trinnene.
 
Jeg har brygget 5 batcher på Brewsteren nå. Selv om jeg skyller til vørter står ca 2 cm fra toppen, så blir ferdig mengde øl ca 18,5 - 20 liter. Litt avhengig av mengden humle som benyttes. Det blir sikkert liggende igjen et par liter på kjelen.

En annen ting: har noen lagt merke til at de på instruksjonsvideoen sier at når mesketemperaturen har nådd 55grC sa skal malten tilsettes. Altså ikke vente til vannet har nådd ønsket mestetemperatur på f.eks 66grC.
Noen som har synspunkter på dette?
Jeg har forsøkt å gjøre begge deler. Ser ut som om jeg lettere får høyere OG dersom jeg tilsetter ved 55grC.
 
Den nye meskeinnsatsen er av aluminium, og bunnen/filteret er løst. Altså det kan fjernes, det er en flapp på midten som foldes ut og stikker ned i kjelen som forhindrer at filteret buler ned kjelen. Avstanden fra toppen av bazookaen til filteret ser ut til og være ca 2.5 cm og fra filteret til bunnen av kjelen er det 5 cm

Sent fra lomma
Kjekt å vite. Trodde flappen var til for å løfte, men dette gir jo self. mening
 
Tilbake
Topp