Brygging på kaia i Kristiansand

Lørdag (20/6) var det Frihavnsdager i Kristiansand. Havne- og sjøliv i gamle dager og nåtid ble presentert. Som en del av arrangementet ble det servert et øl som var tenkt å skulle smake/lukte/se ut som ølet kanskje gjorde for 3-400 år siden. Ølet ble brygget på Nøgne Ø (25 liter) onsdag, og servert i små smaksprøver lørdag. Gjæringen var fremdeles i gang når det ble servert, smaken var god men spesiell, og kullsyre var særdeles fraværende. Det ble hentet opp av gjæringskaret med ei stor øse, og tømt i plastglass. Utrolig nok fikk vi (jeg stod på standen sammen med Kjetil) mange gode tilbakemeldinger, også en del som mente det burde lages i kommersiell skala. (Det er også levert en belgisk blond på flaske til samme arrangement, men det er jo en helt annen historie, og ikke minst et moderne øl) Noen få tømte ølet ut, og en god del kom for å få påfyll. Det ble bare servert ca 10 cl til hver person i utgangspunktet. Antatt alkoholprosent på 5-6 gjorde at noen (sjåfører) tømte ut noe, men det var en del som spurte om jeg ikke trodde det ville gå greit å drikke opp alt, og så kjøre bil to-tre timer senere. For min egen del så synes jeg det var et godt øl, men med dagens smakssans, så foretrekker jeg noe annet. I små mengder derimot... Ølet var forresten gjørmefarget, med en god dose gjær som la seg i bunnen av glasset, og noen var så heldige å få litt rester av humle, gran eller einer i tillegg.

Så til det som gjør at innlegget forsvarer en plass i dette delforumet. Det ble brygget en ny batch mens vi serverte ølet og snakket om øl og historie til de frammøtte. Røykmalt fra Stjørdalen, en malttype til (som jeg overhodet ikke klarer å huske hva var akkurat nå), vann fra Kristiansand, noen år gammel Columbus humle, friske granskudd og en god del einer, samt WLP 007 ble ingrediensene. Det ble mesket inn på ca 62-64 grader, kokt i 1,5 time med humle og granskudd, og så tappet i gjæringskar. Ingen skylling, ingen kjøling. Skikkelig primitivt. Egentlig var tanken å bare tømme det ut, bryggingen var helst gjort for publikum. Men så hadde jo Kjetil med en flaske med gjær, så jeg tenkte jeg kunne ta med det hele hjem. Jeg har aldri drevet med hjemmebrygging selv, ihvertfall ikke i min regi, så forholdene hos meg er heller ikke tilrettelagt for brygging/gjæring. Kjølingen bestod derfor i en natt ved kjellertemp, før gjæren ble tømt i tidlig søndag formiddag. Satte på en ovn i rommet, slik at tempen steg til ca 18 grader. I 20-tiden søndag kveld var det fremdeles ikke tegn til liv, men jeg tok en tur ned i kjelleren litt før 24. Da stod lokket på dunken ca 10 cm over kanten på gjærspannet, og det var litt mer fuktig enn ønskelig på gulvet. Fikk flyttet karet over i en stor murerbøtte, og trykket på plass lokket. Mandag morgen lå det ihvertfall to-tre liter i bunnen av murerbøtta. Godlukt i hele kjelleren:)

Som sagt, så har jeg ikke drevet med brygging hjemme hos meg, og siden utgangspunktet var som det var, så har jeg heller ikke tenkt å gjøre noe særlig for å sikre meg at resultatet blir bra. Rett og slett la det stå til. Noen tips om når jeg bør forsøke å flaske? NØ tilsatte en del sukker til det opprinnelige ølet, da gjæringen stoppet helt opp rimelig kjapt. Det har ikke jeg tenkt å gjøre.

Andre tanker, ideer eller spørsmål?
 
Du bør nok la det stå et par uker før du vurderer å tappe om (dvs. på flasker eller fat). Det er ellers fint å se at du omsider har endt opp blant bryggerenes rekker. :)
 
Hvis du ikke ønsker å tilsette sukker til karbonering på flaskene kan du jo gå helt bananas og tilsette litt honning før flasking  :attevar:
Alternativt kan du jo ta turen opp i "fjellbryggeriet" så vi kan tappe det på fat, tvinge i co2 og la det flyte i strie strømmer fra kranene i 2.etasjen mens vi smaker, kommenterer og planlegger neste brygg... (Crushing Stones IPA er snart klar btw).
 
Tellef D skrev:
Hvis du ikke ønsker å tilsette sukker til karbonering på flaskene kan du jo gå helt bananas og tilsette litt honning før flasking  :attevar:
Alternativt kan du jo ta turen opp i "fjellbryggeriet" så vi kan tappe det på fat, tvinge i CO2 og la det flyte i strie strømmer fra kranene i 2.etasjen mens vi smaker, kommenterer og planlegger neste brygg... (Crushing Stones IPA er snart klar btw).

Kanskje det var en god ide ja.
 
Det var da en artig måte å komme inn i hjemmebrygging :), med et fat med vørter fra selveste NØ!  :brygging:

Nå vet du ihvertfall hva stormgjæring er for noe.  ;D

Jeg ville ikke vært redd for å tilsette litt (oppkokt) sukkerlake til flasking på flasker, men trykksetting på fat går sikkert fint også.

Når det gjelder ølet som ble servert med øse, så måtte jeg tenke på et foredrag + smaking som Nøgne Ø foretok på Chateau Neuf (Studentersamfundet) i Oslo ved semesterstart høst 2008. Da serverte de noe likt. Jeg mener det var Kjell som hadde brygget og servert brygget der og da. Det smakte litt spesielt men jeg synes det var ganske godt egentlig.  :namnam:
 
Jeg endte til slutt opp med å tappe det på flaske uten å tilsette sukker. Følte ikke det var i bryggets ånd å gjøre noe slikt. Det er en ganske spesiell smak på ølet, godt, men neppe noe selv jeg drikker en flaske av alene.
 
Moro! :)

Til lettvin småskala flaskekarbonering synes jeg også at sukkertøyene til karbonering er veldig greie! (rett og slett drops av rent sukker, 1 stk per 0,33 liter og 2 stk per 0,5 liter)

Vin og bar har dem i hvert fall (Coopers Carbonation drops)

carbdrops2.jpg


Har pleid å plukke dem opp med en ren stekepinsett for å ikke røre dem med fingrene, men nå sist brukte jeg  bare fingrene og dyppet hele dropset ned i StarSan.

Har brukt metoden når jeg tapper på fat og det blir igjen en liten slump (1-3 liter som det ikke er plass til på fatet) som tappes på flasker.
 
Tilbake
Topp