Brygging ute - temperatur

Det lukter litt ekstra de første par dagene, men med normal lufting (litt åpning på ventilene på veggene/vinduene) så merkes det neppe. Jeg har gjæret rett ved siden av kjøkkenbordet, og har ikke fått klager fra regjeringen i huset.
Nå får du vel et problem med å holde det kaldt nok til å gjære innendørs uten kjøling på karet, men kanskje hvis du prøver en ale med høyere gjæring innendørs? Så kan sjefene ta en beslutning om det lukter for mye? Jeg tror dere blir positivt overrasket.
 
@Espen A.

Men denne her

Link: Refill for Sterilock 4stk - BryggSelv

Tror du denne vil fungere bedre?
Det der er bare refill ampuller, du må kjøpe selve gjærlåsen, som det ikke ser ut til å føres her i landet lengre. Men ja den fungerer vel som et kullfilter. Men om du får lov å åpne ei øl inne ser jeg ikke helt problemet, den lukta som kommer når du brygger eller når du vasker gjærkaret vil jo være rimelig strammere enn 2 plopp fra gjærlåsen.
 
Okey! Takk for gode svar og info. Jeg har nå snakket med dem hjemme og det viser seg til at jeg faktisk kan brygge øl hjemme. Heldige meg Men så dukker det alltid et spørsmål til her og der. Mitt nye spørsmål er jeg skal ha det på et eget rom men problemet her et at gulvet er kaldt og rommet i seg selv ligger på 20 - 24 grader som er innafor det jeg skal brygge. Men hva gjør man med et slikt problem? Nå har ikke jeg målt gulvet men når jeg går / tråkker på gulvet så merker jeg det er kaldt. Dette vil vel bli et problem hvis man setter gjæringskaret på det kalde gulvet under gjæringsprosessen? Har dere noen gode tips her? Legge gjæringskaret på et avis papirer eller lignende?

Skal nemlig hente det kittet jeg har kjøpt på bryggselv på tirsdag. Trenger et svar før det, håper jeg på
 
Okey! Takk for gode svar og info. Jeg har nå snakket med dem hjemme og det viser seg til at jeg faktisk kan brygge øl hjemme. Heldige meg Men så dukker det alltid et spørsmål til her og der. Mitt nye spørsmål er jeg skal ha det på et eget rom men problemet her et at gulvet er kaldt og rommet i seg selv ligger på 20 - 24 grader som er innafor det jeg skal brygge. Men hva gjør man med et slikt problem? Nå har ikke jeg målt gulvet men når jeg går / tråkker på gulvet så merker jeg det er kaldt. Dette vil vel bli et problem hvis man setter gjæringskaret på det kalde gulvet under gjæringsprosessen? Har dere noen gode tips her? Legge gjæringskaret på et avis papirer eller lignende?

Skal nemlig hente det kittet jeg har kjøpt på bryggselv på tirsdag. Trenger et svar før det, håper jeg på
Går heilt fint, bere en fordel å ha litt «kjøling» i starten av gjæringa, prøv å hald jamn temp i rommet på 20 grader. Kan legge noko under karet etter stormgjæringa har roa seg. Kva skal du brygge? :)
 
Hei! @Kalvatn Men jeg aner ikke hvor kaldt gulvet er, Så det gjør ingenting hvor kaldt gulvet er? Kjøpte et sånt termometer for og sjekke hva tempen er inne på rommet. Så nå ligger temperaturen inne på rommet her 23,3 grader. Så det beste er og la rommet være på 20 grader konstant under gjæringa? Hva bør jeg evt legge under gjæringskaret etter stormgjæringa har roa seg? Hvor langt tid vil det ta før stormgjæringa kommer og når er stormgjæringa ferdig hehe. Jeg skal brygge med dette kittet her.

Link: Startpakke med ekstraktsett Kom i gang med ølbrygging i dag! - BryggSelv

Navn: Mangrove Jack's IPA ekstraktsett
 
Hei! @Kalvatn Men jeg aner ikke hvor kaldt gulvet er, Så det gjør ingenting hvor kaldt gulvet er? Kjøpte et sånt termometer for og sjekke hva tempen er inne på rommet. Så nå ligger temperaturen inne på rommet her 23,3 grader. Så det beste er og la rommet være på 20 grader konstant under gjæringa? Hva bør jeg evt legge under gjæringskaret etter stormgjæringa har roa seg? Hvor langt tid vil det ta før stormgjæringa kommer og når er stormgjæringa ferdig hehe. Jeg skal brygge med dette kittet her.

Link: Startpakke med ekstraktsett Kom i gang med ølbrygging i dag! - BryggSelv

Navn: Mangrove Jack's IPA ekstraktsett
Det blir noen grader varmere i karet enn i rommet når det står på som verst, så hvis du vil gjære på 19 grader bør rommet antakelig holde 16-17. Så, når det roer seg kan du skru opp litt så ikke temperaturen i karet faller. Et kaldt gulv kan gjøre at du ikke trenger ha det fullt så kaldt i rommet.
 
Hei! @Kalvatn Men jeg aner ikke hvor kaldt gulvet er, Så det gjør ingenting hvor kaldt gulvet er? Kjøpte et sånt termometer for og sjekke hva tempen er inne på rommet. Så nå ligger temperaturen inne på rommet her 23,3 grader. Så det beste er og la rommet være på 20 grader konstant under gjæringa? Hva bør jeg evt legge under gjæringskaret etter stormgjæringa har roa seg? Hvor langt tid vil det ta før stormgjæringa kommer og når er stormgjæringa ferdig hehe. Jeg skal brygge med dette kittet her.

Link: Startpakke med ekstraktsett Kom i gang med ølbrygging i dag! - BryggSelv

Navn: Mangrove Jack's IPA ekstraktsett
Det første eg ville gjort var å kjøpe ein pose med US-05 gjær og kasta den som følger med i settet. Den tåler mykje juling i form av ukontrollerte gjæringstemperaturar. Har du rundt 18-20c i rommet blir du nok fornøgd med Ipaen din :)
 
Sett ei bøtte med vann på gulvet, og etter en dag eller to, rør rundt og les av temperaturen.
Da ser du hvor mye kulde fra gulvet gjør.

Gjæren sørger for temperaturstigning og omrøring i bøtta de første dagene.
Etter stormgjæringa kan du ha f eks et par plankebiter under bøtta så den blir isolert fra gulvet.
Evt løfte den høyere fra gulvet.
Tror ikke du får problem med at det er for kaldt.
 
Sett ei bøtte med vann på gulvet, og etter en dag eller to, rør rundt og les av temperaturen.
Da ser du hvor mye kulde fra gulvet gjør.

Gjæren sørger for temperaturstigning og omrøring i bøtta de første dagene.
Etter stormgjæringa kan du ha f eks et par plankebiter under bøtta så den blir isolert fra gulvet.
Evt løfte den høyere fra gulvet.
Tror ikke du får problem med at det er for kaldt.

Takk for svar. Men hva er det som evt skjer hvis det er for kaldt? Da stopper gjæringsprosessen, det slutter og boble/ploppe i gjæringslåsen?
 
Ja, det vil gradvis gå tregere frem til det slutt stopper. For øvrig er ikke stopp i plopp i gjærlåsen en sikker indikasjon på at gjæring har stoppet.
 
Med kaldt gulv og 22 ℃ i rommet, har du en fin mulighet til å styre temp i gjæringskaret, som tross alt er den temperaturen du ønsker å styre etter.
På bryggebutikk selger de termometer du taper på gjæringskaret. Det er ikke 100% nøyaktig, men vil gi deg en god indikasjon om du må flytte bøtta bort fra gulvet, og høyere i rommet. Sjekk hver dag :)
 
Med kaldt gulv og 22 ℃ i rommet, har du en fin mulighet til å styre temp i gjæringskaret, som tross alt er den temperaturen du ønsker å styre etter.
På bryggebutikk selger de termometer du taper på gjæringskaret. Det er ikke 100% nøyaktig, men vil gi deg en god indikasjon om du må flytte bøtta bort fra gulvet, og høyere i rommet. Sjekk hver dag :)

Hei! Tusen takk for godt svar! Skal innom brygge butikken på tirsdagen og hente Brygge utstyret mitt som er kjøpt på nett. Så da kommer jeg sikkert til å spørre dem huden full. Hehe. Får håpe at ølbrygget mitt blir bra og drikkbart.
 
Hei! Tusen takk for godt svar! Skal innom brygge butikken på tirsdagen og hente Brygge utstyret mitt som er kjøpt på nett. Så da kommer jeg sikkert til å spørre dem huden full. Hehe. Får håpe at ølbrygget mitt blir bra og drikkbart.
De fleste jeg har vært borti på bryggebutikkene er veldig glad i å prate om brygging så du skal bare spørre til svetten siler, la de jobbe for lønna si :)
 
Tilbake
Topp