Brytere på Ali og Ebay

Forvirret

Norbrygg-medlem
Er så lite inne på fagspråket ang el utstyr. Det handles på nettet og mengde lite egnet utstyr blir bare større og større.
Har kjøpt inn noen brytere tenkt brukt til pumper, men når jeg måler de så viser det seg at de er enpolt.
Var ikke det jeg hadde tenkt å bruke og ser nå etter noen andre. Men så var det dette med å poler da.
Slik jeg tenker bryter en enpolt kun en leder, en topolt to osv. Men å finne ut hva som er hva er ikke så greit.
Ser det selger brytere med to (evt tre?) tilkoblingspunkt som kalles 2 pole. Får ikke det til å stemme.
Andre betegnes f eks 1NC 1No, er dette enpolt? De som kalles 2NC 2NO topolt?
Så tror jeg det er noen som angir dette med fire bokstaver. Husker nå ikke hvilke men noe lignende DTDS.
Hvilke fire bokstaver er de riktige for to evt også trepolt?
Hvis en bryter er beregnet tilkoblet til tre faser vil vel ikke si det samme som at den bryter alle tre fasene i nullposisjon?
Hva kalles en bryter som kan brukes til å legge inn flere laster etter hverandre? Tenk tre element på trefase med null, første element, første og andre element , og alle tre elementene til slutt.
Har funnet en selger på Ali som har skjema som (jeg tror?) jeg forstår. Men han har bare cam og ikke f eks push button bryter.

Håper noen tar seg tid å svare . Tipper jeg ikke er helt alene som er litt forvirret.

NO og NC brukes i forbindelse med releer for å angi om kontakten er normalt lukket NC eller normalt åpen NO. En tre polet bryter kan brukes til en trefase last og da vil lasten være spenningsløs i null posisjon. Når det gjelder trinnbrytere med flere stillinger finnes det mange varianter både når det gjelder antall poler og koblingsbilder. Disse kalles også kambrytere.

Tilbake
Topp