Bunnfallet mitt flyter plutselig opp??

Jeg har hatt stående to batcher med lagerøl i kjelleren på flasker i hhv. 6 og 8 uker. Har tatt jevnlige stikkprøver / smaksprøver for å kontrollere at utviklingen er som ønsket. Smaken er fortsatt OK, men nå har plutselig gjæren begynt å bli "urolig". Det holder seg ikke på bunn, men ligger og flyter litt rundt 1/2 - 1 cm over bunnen bare man kommer så vidt borti flasken. Det har ikke vært slik tidligere så vidt jeg har registrert.

Nå står disse kassene i en uisolert kjeller, noe som betyr at temperaturen inne varierer med temperaturen ute. Kan det ha noe å bety at det har blitt høyere temperatur? Vi snakker ikke om mer enn fra ca. 2-3 grader til 6-7. Er det noe annet som kan forårsake slikt?

Jeg har opplevd at gjær som har lagt seg "bobler" opp når temperaturen i dunken  øker ja.. tror det som skjer er at gjæra gir fra seg CO₂ som løfter den opp.

Kommer det til å legge seg igjen? Er meningen at dette skal serveres til gjester som nok er litt mer skeptisk til grums i ølet enn meg selv  :)

Om du skal servere snart, så ville jeg satt flaskene så kaldt som mulig til gjæren legger seg.

Videre så kan du dekantere øllet fra flaskene og over i en stor mugge /pitcher. På den måten så kan du unngå det meste av bunnfallet. Godt baklys når du heller er å anbefale.

Jeg skal ikke uttale meg om en infeksjon kan være grunnen til at gjæren beveger seg. Men tror ikke det. :attevar:

Men prøv å sette en flaske så kaldt som mulig.

Hvilken gjær brukte du? og fikk du med mer bunnfall fra dunk over i flaskene enn normalt?

Virker ikke som om det er infisert. Smaker helt greit. Det er i tillegg to forskjellige gjærtyper, Wyeast 2124 Bohemian Lager og White Labs WLP800 Pilsner Lager. Det var bl.a. derfor jeg syntes det var så rart at det skjedde med begge batchene.

Satser på at det roer seg etter hvert, det er over en måned til det skal på bordet. Så får jeg heller instruere folk litt skikkelig om helling etc. om det skulle være nødvendig  ;D.

Hei.
Skal tappe og lurer på om dere lar bunnfallet ligge , er dette "avfall"?
Eller tar man det med over på flaskene?
Eirik, Tvedestrand

Hei.
Skal tappe og lurer på om dere lar bunnfallet ligge , er dette "avfall"?
Eller tar man det med over på flaskene?
Eirik, Tvedestrand

Bunnfallet skal du få med minst mulig av. Med mindre ølet har stått veldig lenge, og/eller kaldt, før du tapper, er det mer enn nok gjær i suspensjon i ølet til å gjøre jobben med å lage kullsyre (og litt ekstra alkohol lager den selvfølgelig også:)).

Om det er "avfall" kommer an på om du tenker å ta vare på gjær for å bruke i et seinere brygg:).

Tilbake
Topp