Mitt første brygg, noen undringer/spørsmål

Heisann :)

Først: Takk for masse god info, jeg har smuglest på forumene i dagesvis før jeg i går turte å sette ett ferdig kit fra bryggselv, bavaria weissbier.

1) Dunken står i skap, og romtemperaturen der er på 19-20 grader ganske konstant. Temp i dunken er på 20 i dag morges. I går når jeg lagde kittet fikk jeg 24 grader i dunken (som er altfor varmt) så jeg måtte jobbe som et svin for å få vørteren ned i akseptabel start-temperatur, som jeg ble fortalt var rundt 17-20 grader. Ut på veranda med dunk, satt is under den, og tilslutt måtte jeg krype ned i kjeller og sette dunken i frysen for å få den ned i 20 grader; Har jeg gjort noe dumt her nå?

2) Drysset så gjæren (tørr) over skummet i vørteren og lot den "rehydrere" i 10 minutter før jeg rørte den godt inn og prøvde å få litt luft med bare "sleiva". Det jeg ikke gjorde, som jeg kanskje burde, var å riste hele dunken etter gjæren var der, for å skape litt oksygen som gjæren kan jobbe med, er dette krise? Har sett (blant annet craig tube) la være å gjøre dette, og noen bare "drysser" gjæren i på toppen, mens andre rører inn(eller begge deler).

3) Hvor stor er infeksjonsfaren? Var litt "klønete" på kjøkkenet følte jeg, men ikke på det nivået at jeg mista noe oppi vørteren, kun for eksempel at gjærlåsen gikk på gulvet, men spruta den med litt starsan etterpå og skyldte i kaldt vann. Btw: Er det normalt å være paranoid ift infeksjonsfaren? Spruta med starsan som en gal.

4) Når herligheten er ferdig gjæret så skal jeg måle med hydrometer har jeg skjønt; men må jeg "stikke om" eller kan jeg gå rett på flasking? Dunken har tappegrann som jeg tror vil tappe OVER bunnfallet og derfor blir det vel passelig klart? Må jeg stikke om så gjør jeg det, men da er jeg redd for oksidering?

5) Settet sier 20 L ferdig brygg, jeg endte opp bevisst med 19 liter. Hva er konsekvensen? Sterkere prosent? 4,5% er tiltenkt styrke men nå ender jeg opp på rundt 5?

6) Starsan: Er det meningen det skal skumme helt vilt? Jeg følte meg nødt til å spyle dunken etterpå fordi det var skum overalt. Mulig jeg har blandet feil konsentrasjon?

7) Apropo spyling: Vannet i springet, er det trygt? Noen her som har brukt det og fått infeksjon på grunn av det? Kanskje delte meninger her?

8) Karboneringen: Funker det med carboneringsdrops ala cooper? Jeg har sett en fyr på youtube "riste" inn dropsa, men da tenker jeg nå: Oksidering? Skal vel blandes skånsomt inn? Ellers: Ser det anbefales å koke opp sukkerlake, dette vil jo blandes veldig enkelt og er derfor en fordel. Kan man bruke en sprøyte og fordele laken på den måten i hver flaske?


9) Det har ikke begynt å boble i gjæringslåsen, etter 10 timer, normalt? Er det lov å åpne for å se om det er aktivitet eller skal man holde dunken lukket til enhver tid? Jeg brukte ikke "starter" og kan være det tar tid før den kommer i gang?

Sånn, puh.. Mange tanker, mye spørsmål. Sikkert mange dumme også, så bær over meg som ny hvis det var mye teit her.

Har du lyst til å svare på ett/noen av spørsmåla men ikke alle så er det lov, blir glad for all tilbakemelding jeg får!
 
Også nybegynner så ha det i minnet når du leser videre.

1. Nei tror ikke det. Bare det ikke er kommet noe fanteri oppi som lager infeksjon.
2. Følg produsentens anvisning. Rehydre med kokt nedkjølt vann ved spesifisert temperatur er det vanlige.
Går trolig greit det du har gjort, det gjør som oftest det.
3. Helt normalt å være paranoid mht infeksjon. Slapper litt av etter hvert selv om jeg ikke burde gjøre det.
Skyller først med vann, desinfiserer etterpå.
4. Omstikking anbefales pga infeksjonfare normalt ikke.
5. OG, SG / utgjæring sier noe om dette. For tidlig å vite det nå.
6. Ristet også mye i starten. Har helt sluttet med det uten å vite om det er feil eller ikke.
Sørger for at alt blir vått og spyler aldri med vanlig vann etter desinfisering.
7. Brukes ikke slik jeg tror du mener.
8. Gjør som du skriver. Sukkerlake i "flasketappingsbøtte" m kran + flaskefyller. Rør forsiktig laken inn i ølet.
Sprøyte kan brukes men er mer jobb.
9. Normalt. Bobler det ikke etter et par dager kan du mistenke at lokket ikke er tett. Åpner når det er nødvendig,
ellers ikke.

Det blir som oftes bra og smaker mye bedre enn man trodde var mulig å få til selv.:)
 
Også nybegynner så ha det i minnet når du leser videre.

1. Nei tror ikke det. Bare det ikke er kommet noe fanteri oppi som lager infeksjon.
2. Følg produsentens anvisning. Rehydre med kokt nedkjølt vann ved spesifisert temperatur er det vanlige.
Går trolig greit det du har gjort, det gjør som oftest det.
-Får prøve det neste gang.
3. Helt normalt å være paranoid mht infeksjon. Slapper litt av etter hvert selv om jeg ikke burde gjøre det.
Skyller først med vann, desinfiserer etterpå.
4. Omstikking anbefales pga infeksjonfare normalt ikke.
- Omstikking betyr kun å få vørteren over i en annen beholder? Det er jo akkurat det jeg må gjøre for å blande inn sukkerlake?
5. OG, SG / utgjæring sier noe om dette. For tidlig å vite det nå.
6. Ristet også mye i starten. Har helt sluttet med det uten å vite om det er feil eller ikke.
Sørger for at alt blir vått og spyler aldri med vanlig vann etter desinfisering.
7. Brukes ikke slik jeg tror du mener.
8. Gjør som du skriver. Sukkerlake i "flasketappingsbøtte" m kran + flaskefyller. Rør forsiktig laken inn i ølet.
Sprøyte kan brukes men er mer jobb.
-Er det ikke like mye jobb å flytte over i en annen bøtte? og faren for å gjøre noe dumt i den prosessen :p
9. Normalt. Bobler det ikke etter et par dager kan du mistenke at lokket ikke er tett. Åpner når det er nødvendig,
ellers ikke.

Det blir som oftes bra og smaker mye bedre enn man trodde var mulig å få til selv.:)

Mange takk for tilbakemelding;)
 
6) Du skal ikke skylle etterpå, skum er bra. "Don't fear the foam"!
7) Det er vel ingen stor infeksjonsfare i springvann, men infeksjonsfaren er mindre med skum :)
 
6. Starsan er bra men er det bedre med luftbobler på våt overflate kontra våt overflate uten luftbobler?
 
Sper på med noen kommentarer :)

1) Neste gang kan du la kjøleren stå i til du har nådd ideell start-temp (18-20), men ikke noen krise om det er 23-24 i det du har i gjæren
2) Du bør rehydrere, dvs før gjær går i vørteren bør du ha latt gjæren stå i sterilisert lunkent vann en stund først. Sjekk
3) Ja bedre å være litt paranoid her. Kjedelig å la 20L godt øl gå i vasken pga dette.
4) Ang omstikking, så er dette meget vanlig før flasking. Anbefales! Da kan du la sukkerlake (kokt 5 min med rett sukkermengde) gå i det karet, og ølet vil blande seg fint med sukkeret. Omstikkingskaret bør ha kran som du kan sette flasketapperen på. I alle fall den løsningen fremfor å blande sukkerlake i gjæringskaret (usikker på hva som ble ment i tidligere poster her).
6) Tøm ut/rist av det en klarer av Starsan-blandingen før en fyller øl i flaske/kar. Det holder.
7) Vann fra springen er ikke desinfisert, så derav ikke "trygt", men helt fint så lenge du har bladet med Starsan. Så alt kan du vaske med springvann, men alt som skal i kontakt med ølet må være dynket med springvann+Starsan :)
8) Sukkerlake anbefales. Se punkt 4
 
Går det ann å sette gjæringsdunken kaldt før flasking i stedet for å stikke den om? Tenker da på bunnfall og så videre.
 
Det er lurt å sette gjæringsdunken kaldt før flasking, men om du skal blande den med sukkerlake, bør du stikke om til en ny dunk og tappe fra den.

Hva hvis jeg gjør følgende:

Etter endt gjæring settes dunk i garasje som holder rundt 5-8 grader i 2 dager ?
Tapper fra tappekranen rett over i flaskene som alt har karboneringsdrops i seg/eventuelt er fylt med sukkerlake via sprøyte ?

Har ikke lyst til å kjøpe nytt gjæringskar i første omgang, dette skal være en rimelig hobby iallefall i førsteomgang til jeg finner ut om dette er noe jeg behersker/liker ;)

Det eneste som "bekymrer" er om flyttingen ned i garasjen fører til mye bevgelse i brygget og derfor fører til oksidering?
 
Bare som en liten kommentar til infeksjonsfrykt osv... en kompis av meg ønsker at bryggingen skal være så enkel og effektiv som mulig. Han brygger typisk en IPA kun på flytende maltekstrakt og en humletype. Han koker og humler som vanlig (ca 10 liter). Resten av vannmengden tappes kaldt direkte fra springen og oppi gjæringskaret, så får han gjort mye av nedkjølingsjobben i samme slengen. Det har enda ikke gått galt for han, og det har blitt en del brygg. Det blir selvsagt ikke verdens beste øl på denne måten, men noe som tyder på infeksjon har han ennå ikke hatt. Som nevt av en lengre oppe, det går som regel bra (nesten) uansett hva man gjør, men ølet blir betydelig bedre om man får kontroll på selve bryggeprosessen. Kanskje viktigstepunkt utover tilstrekkelig hygiene er å piche nok gjær og ha kontroll på gjæringstempen.
 
Hva hvis jeg gjør følgende:

Etter endt gjæring settes dunk i garasje som holder rundt 5-8 grader i 2 dager ?
Tapper fra tappekranen rett over i flaskene som alt har karboneringsdrops i seg/eventuelt er fylt med sukkerlake via sprøyte ?

Har ikke lyst til å kjøpe nytt gjæringskar i første omgang, dette skal være en rimelig hobby iallefall i førsteomgang til jeg finner ut om dette er noe jeg behersker/liker ;)

Det eneste som "bekymrer" er om flyttingen ned i garasjen fører til mye bevgelse i brygget og derfor fører til oksidering?
Hvis du klarer å flytte dunken uten for mye styr, og dunken er tett, skulle det stort sett være CO2, og heller lite oksygen i dunken, så oksidasjon er vel ikke en stor fare.
 
Ok, litt skummelt :p
Hvis brygget skal bli sånn passe klart så må jeg enten stikke om før flasking eller kjøle ned dunk før flaskingen?
 
Har du flere bøtter tilsvarende den som er på gang så kan du ha vann i denne og i tilsvarende gjærlås.
Flytt så bøtta og se hva som skjer.
Kanskje det blir litt mindre skummelt etterpå.
Prøv hvis du ikke er fornøyd å sette (vann)bøtta på en stiv plate, f eks finer, stekebrett fra stekeovnen eller annet som kona ikke savner.
Tror du kan flytte brettet med bøtta oppå uten at det blir bevegelse gjærlåsen.
Har flyttet på de uten å gjøre det på den måten og det har gått greit. Er nok lettskremt jeg også:)

Ølet du lager skal vel egentlig ikke være helt klart. Setter du det kaldt kan det bli klarere.
 
Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på brygget mitt, det første.

Sitter nå og nyter en halv-liter (det blir ikke den siste i kveld) med Bavarian weizen fra bryggselv.

Er jeg fornøyd? Definitivt. Til å være første forsøk må jeg egentlig si dette ble strålende.

Det er en viss grad av fruktighet, og kanskje et lite hint av banan, men er omtrent ikke tilstede. Føler bitterheten er ganske mild, men det er likevel endel motstand i ølet, mange smaker som jeg ikke klarer å skille ut i det jeg oppfatter som litt motstand. Det kan minne om gjærsmaken som gir denne motstanden, men det skal det også være i weiz? :)

Samtidig føles denne gjærsmaken som et tveegget sverd, er redd ølet hadde blitt dårligere om jeg hadde fjernet det. Kunne kanskje tenke meg å prøve en ny weiss med cold crashing + for eksempel gelatin for å få den klar, og se hva det hadde gjort med smaksprofilen :)

Litt syrlig bitterhet, og det tror jeg kommer fra gjæren? Ellers top notch. Dersom jeg kunne redusert den syrlige bitterheten 10-20% så hadde jeg hatt et øl som hadde gjort meg til alkis, så gi gjerne tips (eller kanskje jeg ikke vil ha sånne tips.. :p hm)

Anyway, knallfornøyd og veldig gøy! SKÅÅL:)
 
hærlig. glad du liker den.
weis skal jo ha med gjærgrums, og seriøst, grumset gir mye smak så hva er poenget med å prøve å fjerne det neste gang? Uansett så blir det gjærprodukt i flasken når du sukkerkarbonerer på flaske, og det er jo fint. Ingenting i veien for å coldcrashe før flasking.
kanskje kikke på en wit neste gang? artig med koriander og greier, og samme hvetesmak.
 
hærlig. glad du liker den.
weis skal jo ha med gjærgrums, og seriøst, grumset gir mye smak så hva er poenget med å prøve å fjerne det neste gang? Uansett så blir det gjærprodukt i flasken når du sukkerkarbonerer på flaske, og det er jo fint. Ingenting i veien for å coldcrashe før flasking.
kanskje kikke på en wit neste gang? artig med koriander og greier, og samme hvetesmak.

Det er en bitterhet i gjæren føler jeg, som jeg gjerne kunne vært foruten, er litt overfølsom ift bitterhet i øl så derfor jeg leker med tanken på å prøve klarning.. For eksempel så synes jeg ikke industri-weiz er det helt store, for det mangler noe, men min hadde litt for mye, hvis du skjønner?;) Det er i bunn og grunn for å gjøre det enda mer lett-drikkelig. Sånn som det er nå så er det en øl som må smakes, ikke drikkes:). Ja wit kan være spennende, eventuelt belgium golden ale?:) Så god ut den og;)
 
Eventuelt så leker jeg med tanken på å brygge en weiss med en gjær som flokkulerer(riktig stavet) bedre og som har mindre preg av gjær i smaken, men da mister man kanskje også noe av det en weissbier skal ha, men det kunne vært interessant å smake :) Nå har jeg en nut brown ale som gjærer med en weiss gjær, og med honning, så jeg vil få et inntrykk av hvor mye gjæren spiller inn på smaken når den er klar :D
 
Surheten tror jeg ikke er gjærsmak, men et symptom på dårlige gjærforhold og kanskje dårlig temperaturforløp. Mine første batcher smakte surt og jeg var dårlig på oksygenering (risting), temperaturkontroll på gjæring og rehydrering/gjærstarter. Tror det har en sammenheng, men hvem vet. når de tinga ble i orden smakte det konge, og ikke surt. Jobb videre med bryggeteknikk og god gjæring, Mange gode råd her i tråden :)
 
Temp begynte på 20 grader rom temp og avsluttet på 18-19 grader har det noe å si på dette? Kan sikkert kalle det sitrus og det er meningen? Er jo umulig å smake seg frem som amateur ;)
 
sikkert greit det, men uten temp kontroll på bøtta kan det ha vært større variasjon. gjærende øl lager også varme de første dagene. 17-18c er mer bankers, dersom du ikke har tempkontroll.
 
Tilbake
Topp