Bygge en elektrisk kjele?

hole

Den nyeste kjelen min har gitt meg en litt mere travel bryggedag enn jeg liker. det gikk greit å koke brygg oppimot 20 liter med min gamle på 26 literes kjele Dog med litt ull klær til isolasjon. Men denne nye 36 liters kjelen er plent umulig å holde i god gjevn rullendekok i 60 min på kjøkkenovnen jeg bruker. Nå har jeg jo sett alle trådene her om plastik kokere og andre muligheter så jeg ser muligheten til å midifisere denne kjelen med et 1800w's ellement tatt fra en oppvaskmaskin.

men jeg lurer jo litt særlig på hvor sikkert en slik løsning kan gjøres.
-Ellementet ser ut som en M og planen blir å drille to hull i kelen akurat store nok til ellement pinnene + tilpasset pakning som elementet opprinelig var montert med (eventuelt sikkre dethele med høytemp silikon).
-jeg bruker strøm ledningene som elementet var montert med, men sikrer koblingene med krympe plast (og muligens høytemp silikon), monterer selvfølgelig jord på ellementet sik det var koblet i oppvaskmaskinen. kjelen kobles så til i jordet kontakt som ellers brukes av vaskemaskin.
- jeg planlegger å isolere kjelen godt og ettervært se på mulighetene til å montere en kran.

hvor trykt er et slikt prosjekt? bør jeg også bruke jordfeils sikrings kontakt? tåler denne 16 amp kursen både ellementet og koke plata samtidig?

Det er så sikkert som du gjør det, enkelt å greit. Det er ihvertfall ingen grunn til å fraråde det, bare pass på å jorde skikkelig, dvs. ikke bare tvinne den fast men koble skikkelig, du skal tross alt av og til flytte på kjelen.

Eg har et vannkokerelement på 2kw montert på siden av min kjele. Bruker det for raskt oppkok, tils eg går over på kun kokeplate. Elementet jordet eg, og har aldri hatt problemer med å håndtere kjelen med element på. Eg er dog ingen ekspert på området. No vet eg ikke hvordan ditt element ser ut. Men fra egen erfaring ville eg brukt et stort element som dekker mye av bunnen. Med kun mitt vannkokerelement fosskoker det på ene siden, mens resten står mer eller mindre i ro. Derfor sverger eg fortsatt til min kervel 2000w kokeplate, skulle dog gjerne ha hatt 2,5 til 3kw tilgjengelig for å kunne få skikkelig kok uten lokket halvveis på. Det som eg kan se som eg problem for et skjørt stort varmeelement, som er tilnærmet heldekkende, er at en spiralkjøler kan være tung oppå. Med å ha mitt vannkokerelement på siden, får eg fint plass til å ha min kjølespiral liggende på bunnen av kjelen.

Hvilket matriale er ellementet laget av? Ellers når du skal borre i kjelen, må du tenke på at den er oval, og det blir hullet også....
Det beste er å bruke en hullsag.
Ser ellers bare fordeler med det. Jeg skal selv bygge inn 2-3 små ellementer i min, slik at jeg bruker gass kunn for å oppnå kok, deretter kun elektrisk.

jeg er ikke sikker på hva elementet er laget av men det ser omtrent slik ut bare uten støtte delen i midten, jeg kommer til å bore to små hull ikke sage et rundt hull slik en ville gjort til et varmtvannstank element. tror ikke jeg får problemer med ovale hull, vis så var ville jeg bare boret litt mindre for så å fintilpasse hullet. jeg er klar over at det er viktig at hullet blir presist, men jeg tror pakningen skall tette bra nok. men jeg skall fylle kjelen og se etter lekasjer før testing og gjøre et test kok under nøye oppservasjon før det blir brygging med kjelen. jeg skal dokumentere byggingen med bilder når jeg kommer igang, må bare samle litt materialer først.

Elementet er ikke så stort, så det er ikke opptimalt. men det burde utgjøre en stor forskjel når det gjelder oppkok. Jeg vurderer å bruke en dimmer som tåler tøkket til å justere effekten under kokingen viss det blir for volsomt å kjøre elementet på full fres, vi får se det er en stor kjele og et lite element........

Vedlegg

• 082601.jpg
    082601.jpg
    30,9 KB · Sett: 747
Da har kjelen blitt elektrisk,  det ser ikke ut til å være noen lekasjer eller andre problemer. Modifiseringen av kjelen tok under en time og kostet meg kun 80 kr i tilleg til det kjelen kostet oprinnelig. jeg tester den nå men det ser ut til at jeg må bruke både koke plate og ellement iallefal til å kokeopp 30+ liter med kaldt vann uten lokk. etter 30 min med bare ellementet gav jeg opp å bare bruke det da var vannet lunka. nå er kokeplata på også så får jeg se om jeg har oppnåd det jeg satte meg fåre, nemelig å få en skikelig rullende kok samt raskere oppkok.

Vedlegg

• diverse 083.jpg
    548,7 KB · Sett: 764
  • diverse 067.jpg
    23,4 KB · Sett: 731
  • diverse 077.jpg
    26,8 KB · Sett: 730
  • diverse 080.jpg
    24,7 KB · Sett: 732
  • diverse 084.jpg
    632,7 KB · Sett: 747
4,2X30 literX 90 grader/1,8 Kw = 6300 sek = 105 min = 1.25 timer i oppvarmingstid + litt tap til omgivelsene

Foreløbig instalerer jeg nok ikke flere ellementer, dette ellementet gir meg nå 2-3 ganger raskere oppkok en før. samt ganske mye kraftigre rullende kok og således mere avdampning, jeg trenger egentlig ikke mere kraft.  når jeg skal kaste den gamle kjøkken ovnen må nok flere elementer instaleres, så kan jeg sette kjelen hvor jeg vill. intil da tror jeg at jeg er fornøyd.

Jeg tror jeg heller skal invistere i en kran til kjelen og kansje en rist som holdes litt høyere opp en ellementet så kan jeg bruke denne kjelen til biab brygg.

jeg tar en ting av gangen og det kan jo tenkes at innen jeg trenger mere power til kjelen så er jeg i gang med en større kjele. jeg har lyst til å bygge om et par varmtvanns tanker eller no. vi får se det er så mye en har lyst til å gjøre med bryggeriet sitt. dette er en hobby jeg kan modifisere i det uendlige utstyr ti mesking, koking, servering og malting. jeg kommer ikke til å gå tomm for prosjekter med det første ;D

Ugelvik skrev:
Jeg har nå planlagt 2,5kW element i min 36 liters kjele, er dette for lite?

Det går til nød, hvis du har god tid. Brygger du batcher på under 25 liter går det nok fint. En tommelfinger-regel er å bruke 100W pr Liter. Til sammenligning er varme-elementet på Speidels 20-liter på 2000w. 

Erlendso skrev:
Ugelvik skrev:

Det går til nød, hvis du har god tid. Brygger du batcher på under 25 liter går det nok fint. En tommelfinger-regel er å bruke 100W pr Liter. Til sammenligning er varme-elementet på Speidels 20-liter på 2000w. 

Planlegger i praksis 20-25 liters batcher, men antar man må koke noe mer enn 25 liter grunnet avdamping. Men takk info :)

Ugelvik skrev:
Erlendso skrev:
Ugelvik skrev:

Planlegger i praksis 20-25 liters batcher, men antar man må koke noe mer enn 25 liter grunnet avdamping. Men takk info :)

Du mister også et par liter til humlerester, hot-break, og cold-break. Skal du ha 25 liter øl på gjæringskaret må du koke ca. 32 liter.

Er egentlig ikke meningen å kapre tråden, men det er jo litt relatert... Vil 32 liter koke opp, bare ta veldig lang tid? Eller vil jeg slite med å få en "rolling boil"? Ønsker helst ikke ha flere elementer i kjelen, men må man så må man... Er veldig fornøyd om jeg får 24 liter i gjæringskaret... Tid er jo ikke nødvendigvis et problem, brygger stort sett i helgene, og er jo bare koslig å holde på :)

2,5 kW går nok til et isolert kokekar og 32 liter. Du kan jo kjøpe en varmestav på 1 eller 2 kW som du bruker når du koker opp. Som Erlend sier er 100W/l en god pekepinne, og hvis jeg skulle ha bygget meg et bryggeri i dag hadde jeg nok puttet på litt mer power, så sant sikringen tåler det.

Ønsket egentlig å ha en "self contained" løsning, uten varmestav eller ekstra element... Får se om jeg bestiller 3kW element fra ebay senere, som passer samme hullet jeg allerede har laget i kjelen. Da nærmer man seg hvertfall... Men takk for tipset, får se om det blir en varmestav eller lignende midlertidig.

Det kan være bedre med to eller tre med lavere effekt en et på 3kw. Da kan du lettere regulere effekten uten å kjøpe en dyr kontroll boks. Men jeg skulle tro at ellementer med relativ stor overflate kan være å fåretrekke, er det et slikt stort ellement du har?

Erlendso skrev:
Ugelvik skrev:

Ser at varmeelementet i Speidels 50-liter er på 3200W, burde ikke det da vært på over 5000W?
(nysgjerrig da vi akkurat har kjøpt Speidels 3200W dyppvarmer)

hole skrev:
Det kan være bedre med to eller tre med lavere effekt en et på 3kw. Da kan du lettere regulere effekten uten å kjøpe en dyr kontroll boks. Men jeg skulle tro at ellementer med relativ stor overflate kan være å fåretrekke, er det et slikt stort ellement du har?

Har dette elementet: http://www.ebay.com/itm/HE19-BURCO-...pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item20b14f3f24. 19cm i diameter, mot kjelens 30cm.

Edit: Har forøvrig bestillt SSR, PID og en temp. probe for å styre det.

Tilbake
Topp