Bygge en elektrisk kjele?

Oddvar Demmo skrev:
4,2X30 literX 90 grader/1,8 kW = 6300 sek = 105 min = 1.25 timer i oppvarmingstid + litt tap til omgivelsene
Skarp regning, men 105 min = 1,25 time?
Trodde det ble 1 time og 45 minutt..... Flisespikking :)

Ugelvik skrev:
Har dette elementet: http://www.ebay.com/itm/HE19-BURCO-...pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item20b14f3f24. 19cm i diameter, mot kjelens 30cm.
Edit: Har forøvrig bestillt SSR, PID og en temp. probe for å styre det.
Jeg har samme element i kjelen min. Du må kople vekk termostaten på det, hvis ikke slår den av elementet ved ca 97 °C, noe som kan være en smule irriterende :) Termostaten er den lille svarte plastknotten som sitter imellom den den ene kabelskoen og elementtilkoblingen

magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
4,2X30 literX 90 grader/1,8 kW = 6300 sek = 105 min = 1.25 timer i oppvarmingstid + litt tap til omgivelsene
Skarp regning, men 105 min = 1,25 time?
Trodde det ble 1 time og 45 minutt..... Flisespikking :)

Neida, veldi betydelig feil i dette tilfellet, sorry for den raske feilregninga.

hole skrev:
Modifiseringen av kjelen tok under en time og kostet meg kun 80 kr i tilleg til det kjelen kostet oprinnelig. jeg tester den nå men det ser ut til at jeg må bruke både koke plate og ellement iallefal til å kokeopp 30+ liter med kaldt vann uten lokk. etter 30 min med bare ellementet gav jeg opp å bare bruke det da var vannet lunka.

Et tett, gjerne isolert, lokk kan være den viktigste oppgradering av utstyret for å korte ned ventetiden!
Harald 

Så klart det logiske er å bruke lokk under oppkok og det er det jeg gjør tilvanlig. dette var kunn en test for å se effekten av ellementet. Jeg skal også isolere lokket som fulgte med kjelen og bruker det selvfølgelig under oppkok av både varm vørter og skylle vann til mesken. når jeg engang instalerer et eller to ellementer til i kjelen kommer jeg også til å sørgefor isolasjon under kjelen.

Neste gang jeg brygger kommer jeg til å starte tappingen av mesken til ellementet dekkes så slår jeg det på og setter på lokk. da skulle jeg tro vørteren nermest er i kok når jeg flytter kjelen opp til koke plata. neste avrenning tappes til secundær kjelen (26L på en 1000w plate) før den endten kokes separat til parti gyle brygging eller helles opp i den elektriske kjelen. Jeg kommer trolig til å instalere ellementer i denne kjelen også ettervært, jeg må bare se vor fornøyd jeg er med den første kjelen.

nordtvedt skrev:
Ugelvik skrev:
Har dette elementet: http://www.ebay.com/itm/HE19-BURCO-...pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item20b14f3f24. 19cm i diameter, mot kjelens 30cm.
Edit: Har forøvrig bestillt SSR, PID og en temp. probe for å styre det.
Jeg har samme element i kjelen min. Du må kople vekk termostaten på det, hvis ikke slår den av elementet ved ca 97 °C, noe som kan være en smule irriterende :) Termostaten er den lille svarte plastknotten som sitter imellom den den ene kabelskoen og elementtilkoblingen

Ah, Takk for tipset. Trodde kanskje det var der for tørr-koking, ikke at det skulle stoppe på så lav temperatur. Du sier det er svart, eneste jeg har er en hvit knott av noe slag. Regner med du tenker direktekobling på de to punktene som stikker lengst opp, og bypasse den biten som går "ned i" selve sokkelen.

Edit: Koker du forresten vann med kun det elementet? isåfall, hvor mye?

Jeg bruker elementet til brew in bag. fungerer greit med 20l vørter til oppkok. tar ca 20 min fra 65°C til kok. koble til på pinnene til selve elementet så ungår du termostaten

Tilbake
Topp