Bygge gjæringsboks med kjøling+varme

Lurer på å bygga meg ein boks til temperatur-kontollert gjæring med kjøling og varme styrt av ein STC-1000.
Planen er å bygga ein isolert boks som akkurat er stor nok til ei 33 liters gjæringsbøtte slik at luft volumet rundt bøtta blir så lite som mulig. Eg har nokre idear til kjøling og varme men treng litt innspill på dette.

Når det gjeld kjøling har eg denne kjøleboksen: http://www.clasohlson.com/no/Mobicool-T25-12-230-V-kjøleboks/Pr341304000 og på denne boksen er kjølingen i lokket som er avtagbart. Planen er å montere lokket inn i eine veggen eller toppen på gjæringsboksen og håpe på at den klarar å kjøle nok. I følge beskrivelsen skal den klare å kjøle ned eit volum på 21 liter til 20 grader under omgivelsetemperaturen noko som skulle være meir enn nok til både ale og pils gjæring til og med på varme sommardagar. I og med at eg skal bygge boksen med så lite volum som mogelig bør vel dette kunne fungere??

Når det gjeld varming har eg etter litt søking funne ut at det er to alternativ som gjeld, varmeplate eller frostvakt. Forstår det slik at varmeplate er det beste alternativet??

Lurer og litt på kva som er den beste isolasjonen å bruke til ein slik boks, er det styrofoam som er tingen??
 
Du har ikke vurdert et lite kjøleskap i steden?
Finner nok et på finn til noen hundrelapper. En varmekilde inni det, og vips har du gjæringsskapet ditt.
Så kan du heller bruke CO kjøleboksen til kald øl om sommeren ;)

Edit: nå ble det bildet litt merkelig, men det skal være et lite kjøleskap med en 30 liters dunk inni.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    120 KB · Sett: 372
Jo, eg har vurdert det og det vil nok være ein enklare løsning men det er noko med å lage ting frå grunnen av som fristar. Kjøleboksen er allerede på veg til å bli kassert, har tidligare vore brukt til meske-kar men er no strippa for innmat og er derfor full av hull.... Kjøle-enheten i lokket derimot har aldri vore brukt så eg tenker litt gjenbruk her og.
 
har bygget en kasse av 5cm isopor, og holder varmen oppe med en skovarmer på hele 2x4w. men må ut og kontolere temp
lurt med kjølebox
 
Snu polariteten på kjøleboksen... Da blir den en varmeboks :)
Lokket er med to peltier-element, og reversert polaritet snur varme/kjølesiden...
Fungerer forøvrig bedre til varme enn kjøle...
 
magne1972 skrev:
Snu polariteten på kjøleboksen... Da blir den en varmeboks :)
Lokket er med to peltier-element, og reversert polaritet snur varme/kjølesiden...
Fungerer forøvrig bedre til varme enn kjøle...
Hvis det er mulig å snu polariteten så kan man lage en kontroller som varmer/kjøler etter behov.
 
Bygg heller kjøleboksen rundt kjøleenheten på kjøleskapet, at du f.eks. bare bruker baksiden av skapet, disse peltierelementene er kraftkrevende og bare øker brannfaren.
 
Tilbake
Topp