Bygger ny kokekjele

Tror jeg ender opp med det elementet på 3 kW.
Som kjele ser jeg for meg at den aller beste løsningen blir VVB, atter en gang.
Går da for de høye gamle, og lager til meg en kjele med kapasitet på 50 liter. Da kan jeg brygge et dobbelbrygg om jeg skulle ønske å fylle 2 cornyer.

Denne har plass til elementet i bunn. Her vil jeg også kunne sette kran i bunnen for å drenere mest mulig av vørteren.

Det hele skal ende opp på en hjemmelaget tralle. Et mobilt bryggeri.  :skitbra:

Da melder jeg min interesse for kinapumper i tråden for dette. :)

Skal idag hente en 200 liters OSO., gammel type.
Hva er diameteren på denne kjelen?

Har et rom i kjellern ejg ikke benytter. Her er 16A kurs.
Skal bygge meg ganske likt The Electric Brewery. Voltmeter er allerede bestilt!

Münsterjeger skrev:
Skal idag hente en 200 liters OSO., gammel type.
Hva er diameteren på denne kjelen?

Har et rom i kjellern ejg ikke benytter. Her er 16A kurs.
Skal bygge meg ganske likt The Electric Brewery. Voltmeter er allerede bestilt!
Jeg holder også på å bygge likt The Electric Brewery.
Jeg fikk tak iet par vvb på 200 liter som jeg har gjort om til 3 kjeler på 90 liter hver.

I kokekjelen har jeg montert 2 x 3 kw elementer, mens i HLT tanken har jeg monter 2 x 2 kw.

Stripper dere isolasjonen på vvb? Det må da være genialt å ha den på både i forbindelse med HLT, Meskekar og Kokekar. Den eneste gangen det ikke vil være en fordel er vel på kokekaret, om gass skal brukes som varmekilde ;D

Ja, isoleringen er genial.
JEg blir dog å kaste kappen og isolasjon.
Jeg skal isolere den på nytt med ny frisk Glava og bygge en trekappe rundt. Tror dette blir knall!
Har hentet den nå, og har tilgang på 2 til.

Skal ta noen bilder underveis og legge ut etterhvert som kjelen blir til. :)

Münsterjeger skrev:
Ja, isoleringen er genial.
JEg blir dog å kaste kappen og isolasjon.
Jeg skal isolere den på nytt med ny frisk Glava og bygge en trekappe rundt. Tror dette blir knall!
Har hentet den nå, og har tilgang på 2 til.

Hvorfor skal du ta den bort? Bortsett fra at den sikkert er skitten, blass i lakken, bulkete og stygg må den vel fungere ganske bra. Du kan nok gjøre bedre med isolering, spørsmålet er om det er verdt det :)
Skal ta noen bilder underveis og legge ut etterhvert som kjelen blir til. :)
:skitbra:

Er du Münsterjeger fra Dykkesiden? Du som skal på ferie og handle lykt ;D

Er nok meg, ja.  ;D
Avslørt. Du vil se det av bildene jeg legger ut etterpå (Diskusjon om VBH vs. jakkevest tar vi ikke her  :D)

I mellomtiden må jeg ha noe øl. ;)

Grunnen til at jeg stripper den helt og legger ny Glava er kun for det estetiske. Desuten lukter dem gamle gammelt piss.  :help:
På toppen av det hele vil ikke en bulkete blågrå OSO ta seg ut ved siden av kontrollpanelet jeg tenker å bygge.

Den OSOen synes jeg ble litt for brei. Benytter samme løsning idag, og har en avdamping på ca 10 liter i timen.
Blir litt mye innendørs. ;-)

Har da bestilt meg alukjele på 32 eller 36 liter, avhengig av hvem som er smalest / høyest.
Varmeelement er også bestilt. 3kW vannkokerelement. :)

HJELP!
Får virkelig ikke bestemt meg.
HAr nå et godt tilbud på kjele i rustfritt.
En på 50 liter og en på 36 liter.

Den på 50 liter er 40*40 cm, mens den på 36 liter er 35*36 cm.
Jeg trenger ikke mulighet til å brygge mer enn 20 liter.
Jeg tenker at kjelen på 50 liter blir vel overkill. Blir knapt nok fukt i bunn på slutten av koketid.

Hva ville dere bestilt? Sitter med bestillingen nå!

Da ville jeg gått for den på 36 liter. Jeg brygger 20 litersbatcher med en kjele på 30 liter. Det går helt fint, selv om det blir litt nervepirrende rett før oppkok (26 liter før koking). De ekstra 5-6 centimetrene en kjele på 36 liter gir bør være tilstrekkelig.

1550 kr for 36 literen.
Dog ser nå at det er uten moms, så da var det ikke så billig alikevell.
Har da en 36 liters alukjele på vei iposten for 425,-

Så da blir det prosjekt alikevell. :)

Jaja, jeg betalte vel 1800 ellernoe for kjele med lokk på Kulina, dog 24-25 liter, spurte etter 36 liter noe de sa de ikke hadde, men det viste seg etterpå at det kunne de ha skaffet, men da til ca 2500 ellernoe..

Jepp, var Culina dette også.
Dog, 50 liters kjelen var 250 kr billigere enn 36 litern.
JEg får vel 10% på varer herifra. Men fortsatt billigere fra Humle.se

Tenker på å lage sirkulasjon på mesketanken.
Hvordan pumpe kan brukes til dette? Hva bør flow være? Tenker 3 liter /min er bra..
Er det dette som heter RIMS?
Tenker ikke å ha noen temp-styring på dette, men å isolere godt. Loopen er ikke stor, men ser for meg et bedre utbytte totalt sett.

Tilbake
Topp