Selv om jeg kjøler ned ølet på forhånd?Oksygentilførsel er vel ikke noe problem hvis du tar en flaske om gangen, men du mister jo mye av karboneringa.
Det som er greia er at jeg brygga en 70- års presang der jeg skal bruke egne design korker og etiketter. p.g.a. tiden måtte jeg komme i gang med karbonringen. så jeg korket flaskene med vanlige korker. Nå en uke ut i karboneringen kom korkene som jeg ventet på. Så derfor spørsmåletHvorfor vil du bytte korker? Misfornøyd med fargevalget?
Ser den. Det er viktig å matche korker og etiketter. Designavdelinga vår hadde fått spader om det var feil korker til etikettene.Det som er greia er at jeg brygga en 70- års presang der jeg skal bruke egne design korker og etiketter. p.g.a. tiden måtte jeg komme i gang med karbonringen. så jeg korket flaskene med vanlige korker. Nå en uke ut i karboneringen kom korkene som jeg ventet på. Så derfor spørsmålet
det jeg tenker er at når jeg jekker av korken og det kommer et poff med litt damp ut er om det går greit?men jeg ville forsøkt med kun et par flasker først
for å se om de holder på kullsyra
Ja, ser jo faremomentet med å gjøre det.Jeg personlig hadde heller malt/klistermerket/dypt i voks/annet enn å ta av korker og sette på nye. Men det kan jo hende jeg er i overkant redd for å ødelegge øl med slike stunts.
Har vel egentlig kommet frem til samme konklusjon selvTror heller jeg hadde gått for "feil" kork og bra øl til en slik stor anledning enn å risikere underkarbonert øl kun for å få "rett" kork på plass
Det tror jeg er bra. Tenker det blir litt som å ta av korken på en brusflaske, for så å skru den på igjen. Brusen blir vel ikke det samme etter noen dager.Har vel egentlig kommet frem til samme konklusjon selv