Cacao nibs

Oddlo

 
Er det noen som har erfaring med cacao nibs fra Morebeer? Vi tenkte hive det i gjærdunken etter stormgjæringen, men er bekymret for infeksjoner. Bør vi koke d litt før vi har det i dunken? Er redd det forandrer smaken. Tips mottas med takk  :)
 
Det skall en del til for å infisere øl etter hoved gjæring, viss du alikevel er bekymret dynk caco nibsen i ren vodka eller annen sterk brennvin som kunne passet in i din oppskrift. Selv ville jeg bare hatt cacaon i dunken og latt de stå til :biersmile:
 
Har litt erfaring:
Tok av 5 liter oatmeal stout og tilsatte 6 gr pr liter etter stormgjæring.
Denne batchen har nå et godt sjokoladepreg i aroma, men er blitt infisert.
Om det skylles bønnene skal jeg ikke si for sikkert, men det er etter min mening den mest sannsynlige årsaken.
Det jeg vil gjøre neste gang er å dampe dem i 5 minutter, for så å tilsette både bånnene og væsken i.
Regner med at du vet det, men de bør knuses før de tilsettes.

Spennende å høre andre sine erfaringer, om der er noen.
 
Heisann. Har en kompis som brukte dette i et bryg. Hadde nibsa først litt i ovnen. Både for å røste dem litt samt få frem mer kakaosmak.
 
Takk for tilbakemeldinger  :) Da blir det til at vi enten varmer dem eller aller helst legge dem i litt bourbon da det uansett skal litt av det i  ;)
 
skjekk om de er ristet, viss ikke burde du gjøre som odland fåreslo i tilleg til bourbon. jeg har noen cacao nibs i skapet hjemme de er rå og smaker ikke cacao før de er ristet en stund.
 
Noen som har erfaring med cacao nibs? Spontankjøpte en pakke på etikken her i Trondheim, og ønsker å lage en sjokoladeporter. Det er 2 spørsmål jeg sitter med:

1. Hvor mange gram nibs per liter for å få "moderat" sjokoladesmak.
2. Koke i 5-10 minutter eller sterilisere i ovn/sprit og ha i sekundær.

Hmmmm
 
Vi brukte 100 gram nibs i sekundær på en ganske sterk, mørk og søt porter, 50 liter. Det ble veldig bra, men du kan sikkert bruke litt mindre enn dette. Vi fjernet nibsene når vi kjente tydelig sjokoladesmak, etter ca. en uke.
 
Vet noen om et kommersielt øl hvor det er brukt nibs? Brooklyn Black Chocolate Stout, Beer Geek Brunch?
 
Denne har:

http://www.samueladams.com/enjoy-our-beer/beer-detail.aspx?id=828641ba-9b65-4776-bb73-2167fe521b4b
 
Dette er interessant. Sitter og komponerer min første oppskrift på imp stout nå. Tenkte jeg skulle tilsette kakao nibs,men er ikke 100% sikker på hvordan dette gjøres. (Bedre å stille noen dumme spørsmål nå, i stedet for å ende opp med dårlig øl på flaske.)

1. Jeg har i utgangspunktet sjokolademalt i oppskriften, men regner med at dette blir overflødig ved bruk av nibs?
2. Ser at jeg må røste nibsene, og så legge dem på sprit. Jeg bruker akevitt (tenkte å lagre ølet frem til neste jul). Spørsmålet er om jeg hiver akevitten sammen med nibsene i brygget eller bare nibsene?
3. Ser at noen fisker opp nibsene fra gjæringskaret, bruker dere da en bh-pose e.l.?
 
Et spørsmål til: Vet at mange tilsetter kaldpresset/ ferdiglaget kaffi i gjæringskaret like før flasking, men er det mulig å dynke kaffibønner i sprit for å estrahere kaffismaken/ aromaen på samme måten som man gjør med kakao nibs? (Kjøpte noen djevelsk dyre og djevelsk gode mørkbrente kaffibønner på Kaffe og Te-huset i København for et par uker siden).)
 
Jeg la nibsene (IKKE røstet) i et glass, og dekket dem med vodka. Lot det ligge i 2-3 dager. Så slang jeg både nibs og sprit i gjæringskaret. Og der lå de i en uke. Brukte en (kokt) humlepose. Fungerte utmerket!

65 gram nibs i 12 liter øl ga porteren perfekt mengde sjokoladesmak.
 
Jeg har nettopp flasket min sjokoladestout. Jeg brukte lignende fremgangsmåte som over, men byttet ut vodka med whisky. Blir spennende å smake dette ølet etter noen mnd lagring!

Det beste er at kakaowhisky smaker helt fantastisk! Tok en smaksprøve før jeg helte godsakene i gjæringskaret, og det var helt nydelig.
 
Tenkte å brygge en mild med en OG på 1035 en av de førstkommende dagene og vurderer å tilsette cacao nibs. Noen som har noen anbefalinger i forhold til mengde mtp når det evt blir i meste laget? Vurderer 120-150g på 23L etter 7dager på gjæringsdunk..
 
Jeg hadde 50g nibs i på 1 min kok og 100 g i gjæringskaret etter stormgjæring. Dette var i en imperial stout. Hadde også tilsvarende med kaffebønner i hhv mesk og gjæringskaret. Dette var til 25 ltr.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Jeg la nibsene (IKKE røstet) i et glass, og dekket dem med vodka. Lot det ligge i 2-3 dager. Så slang jeg både nibs og sprit i gjæringskaret. Og der lå de i en uke. Brukte en (kokt) humlepose. Fungerte utmerket!

65 gram nibs i 12 liter øl ga porteren perfekt mengde sjokoladesmak.

Neste brygg blir en milk chocolate stout. Tenker bruke denne metoden, men lurer på følgende:

Tilsettes nibs/sprit rett i gjæringskar etter stormgjæringen eller bør jeg etter hvert tappe brygg over på ny dunk og tilsette nibs/sprit?
 
Tilbake
Topp