Carbonere med honning?

Heisan!

Prøver å oppnå en stout med florale toner og et hint av honning. Har tatt utgangspungt i en havrestout, men tenkte å tilsette noe honning ved flameout, men det ble med tanken. Tenkte i stedet carbonere med honning. Noen som har erfaring med det?

(Humlet med chinook og tørhumler med små mengder cascade for å oppnå det florale)

Noen som har troa, eller blir dette bare søl?

Bruker forresten corneliusfat, så det går ann å spe på med co2 hvis gjæra ikke orker å gjære honningen. Målet er som sakt bare å få et hint av honning i smaken.

Er ganske nybegynner-brygger, men vil tro at det lille man tilsetter av karboneringssukker ikke har mye å si for smaken. Jeg kan ta feil her, men har alltid brukt farin til karbonering selv. Og aldri tenkt  på at det utgjør noe på smaken. Har forøvrig laget en veldig vellykket mjød på bare honning, vann og gjær!

Tenker litt det samme som deg att det blir for små mengder til å sette smak, men tenker heller ikke at det skal smake honnong, bare en liten touch.

Morro å høre noen med positiv erfaring med mjød. Debuterte selv med mjød med å sette denne i november, er veldig spendt :)

Statistics
Volume: 16 liters
OG: 1119
FG: 1000
Alcohol: 15.6 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0

Fermentables
Honey 5000 grammes

Fermentation
Yeast: 4632 Dry Mead fra Wyeas

Comments:

Koker opp 6 l av vannet og kjøler det ned til 90 grader før jeg tillsetter 2000 g av honningen og holder det rundt 75 grader i 5 minutter (pasteuriserer) før det hele kjøles fort ned til rundt 20 grader før jeg har det hele i gjæringskaret og tilfører oksygen (setter på lokket og rister dunken som h...), og tilslutt tilsetter jeg gjæra. Ikke kok etter att honningen er tilsatt!!!

Gjær: Bruker en 1,5 l aktiv starter av 2 ts gjærnæring, 0,5 dl lys DME, 1 dl honning og 4632 Dry Mead fra Wyeast (hadde egentlig tenkt å bruke Champagne gjær) + ytligere 3-4 ts gjærnæring ved pitching. (Gjæra trenger en del hjelp med å fordøye honningen).

Etter ca en uke gjentar jeg koking av 4 l vann og pasteurisering og nedkjøling av de siste 3000 g honning. Da har det oppstått en god del ny gjær, i gjæringsdunken, som er klar for nye utfordringer.

Etter ytligere ca 30 dager, stikkes det om i nytt gjæringskar og tilsetter en skrelt sitron. La stå i 10-15 mnd. før det stikkes på Champagneflasker (ikke vin da de ikke tåler trykket) med sukker (6-7 g/l) + noe frisk gjær. Lagres noen uker til. 

Startet i november, er nok fin til våren om 1 1/5 år :)

Kommentar under veis: Etter 3 1/2 uke primærgjæring endte FG på 1000... knusktørt. Stakk det da om og tilsatte 4-5 spiseskjeer sukker bare for å få litt gjæring på lagringsdunken også. Tilsatte også en skrelt sitron, saften av en klementin og en skive ingefær, bare for morro, samt 2 liter kokt vann for å til få ned alkoholen et par prosent, smak er det nok av alikevel. Nå skal det få stå i allefall til neste jul før det hele flaskes...

Wow!  Ser nå at mjøden jeg lagde var amatørmessig. Den gikk omtrent som dette: Kok opp en del vann (husker ikke megnden nå) tilsett 3-4kg honning (opphørssalg på en ultra-butikk, min bror og jeg gikk helt gaga på gjærbare stofffer (honning,  sirup og andre spennende ting til under halv pris). Skal love deg at det har kommet mange udrikkelige brygg ut i fra de eksperimentene, men man lærer :)
Ok, falt ut litt her. Men Mjød. Ja - jeg kokte vann, la i honning og lagde 23 liter gjærbart. Hadde i en "smackepose" med sweet mead. Den tok vel 3-4 dager før den reagerte. Var bekymret i begynnelsen for gjæringen men den kom etterhvert. Lot den gjære i gode 3-4 uker.

Det som er viktigst for en mjød er modningen, og derfor lot jeg det gå 6 mndr før jeg gjorde første test. Selv da føltes den "ung". Den nærmer seg bursdag nå, og boden har mange flasker enda. Førstkommende lørdag skal min bror og jeg brygge første speidel-øl. Tror sannelig vi tester en proto-mjød da! det kan komme spennende info på http://braasjbrygg.wordpress.com/ snart!

Odland skrev:
Steve Wilks fra Basic Brewing bruker visst bare honning for å karbonere.

Brooklynbrewshop sine oppskrifter anbefaler vel også honning, poenget er vel at honning generelt sett er antibakteriell?

Det jeg kommer med er ikke så interessant. Men jeg har brygget 3 av fem 5 brygg fra Brooklyn nå. Alle er karbonert på honning. Ser lovende ut til nå. Men har ikke prøvd noen av dem enda, da de skal modnes i ca 2 mnd til.
Det kjekke er jo å bruke lokal honning "for den siste touchen".

Karbonerte en ipa med honning i går. Brukte 10% mer vekt enn med sukker, som jeg har lest på en annen tråd her på forumet. Kokte litt vann først, og kjølte det ned litt før jeg rørte i honningen.

Jeg har karbenert en del med honning. Det begynte med et ønske om honning smak, men de små dosene hver flaske fikk ga nesten ikke merkbar aroma. Kanskje de letteste fikk noe ut av det, men IPAene kjente jeg ingen forskjell i. En stout tror jeg ikke vil få noe preg heller.

Når det er sagt, så kommer det praktiske. Den flytende honningen man får på type spruteflaske er fantastisk å karbonere med. Jeg bruker Sukkerbiter i std 0,33 flaskene, men noen typer er litt trange for sukkerbiten, eks Grans sine flasker. Når det står 60 nytappede flasker på benken går det lynkjapt å levere 5cm stripe honning i hver av dem. Sukkerbiten må presses ned, så her vinner sprutehonning av rent praktiske grunner.

Infeksjon? Aldri!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp