Chaga istedenfor humle.

Eg tar opp igjen denne tråden.
Chaga har vore mykje omtala den siste tida og eg tenkte å prøve det i det neste brygget.
No vert øl enda sunnare!
Te av Chaga smakar litt bittert så tenkte å bruke den som bitterhumle med 100 g på 60 minutt kok.
Nokon som har erfaring med Chaga i øl?
 
Hei.
Er det noen som har testet Chaga i øl? Tenkte å prøve å tilsette litt avkok de 3-4 siste dagene av gjæringen på en stout.
 
Jeg tilsatte chaga ekstrakt under tapping på en tredjedel av batchen. Det ble en ganske klar forskjell på den uten chaga og den med: bunnfallet i den med chaga løsner mye raskere slik at det blir ganske mye grums i chagaølen når jeg slår den opp i glass. Smaksforskjellen synes jeg er knapt merkbar. Så foreløpig er min konklusjon at chagatilsetning er kun for eget hjemmebruk, ikke noe jeg serverer til andre.
 
Har selv tenkt å forsøke meg på en ølstil med chaga. men ser at dte er forkjellige måter kunne ut nytte chaga på. første er det som er nevnt tidligere i denne tråen. andre koke det som en ekstrakt og tilsette dette etter kokoingen eller under gjæringen. tredje er å koke en del til ekstrakt og en del som ekstrakt kaget på 60 % sprit og blande disse to sammen og tilføre dette i løpet av brygge prosesen. første steget er å smake denne som ren drikk/te uten noe form for tilsetting av noe slag for å finne ut av smaker i posetiv og negativ retting. så jeg må vel forske litt mer på chaga før bruk. har også tenkt i banner med andre tilsettings urter fra norsk natur
 
Hvis dere skal til Finnmark, stikk innom Juga Mikrobryggeri og smak på deres chaga øl, og mange andre øl med spennende ingredienser, og få dere en god matbit med det samme. :)
 
Tilbake
Topp