Er ikke sikker på det første du sier der; f.eks. vet jeg ingenting om Mr. Nelson
. Det er noen humler som er mye brukt som jeg ikke har noen erfaring med, og den er én. Mosaic er en annen. Og de tyske citrus/tropisk-humlene. Jeg sitter på ganske mye amerikahumle, så jeg tror jeg skal bruke opp lageret først.
Mener å ha hørt (fra Monkeybrew på Overgjæret-podcasten) at NS varierer ganske mye - men en får jo bare prøve å finne ut når den har vært god og når ikke.
IPA, ja
. Vestkyst var en tidlig favoritt, og jeg har brygget noen batcher av den. Så en IPA med noe krystallmalt, og med engelsk gjær, synes jeg stadig kan være stas. De helt lyse, som lever nesten bare på humla, har jeg ikke så mye sans for. Der ligger jeg konsekvent unna. NEIPA har jeg rett og slett ikke smakt, men jeg ser for meg at jeg godt kan like det. Det
ser i alle fall tjukt og godt ut - men er jo ellers veldig langt unna de ølene jeg helst brygger.
Jeg er nok inne i en tysk periode nå. Har en køslch og en weissbier til gjæring, og skal brygge en kølsch til nå, og en nordtysk pils i løpet av uka - håper jeg.
@RealGone Sorry, dette ble kanskje ikke så relevant for deg. Men angående gjær: Virkelig gode engelske tørrgjær finnes ikke. Alternativ er safale-04 og Danstar Nottingham, og så har vel Mangrove Jacks noe, også. Jeg hadde gått for Nottingham. Den er slett ikke dårlig, den er bare ikke så god som de gode ferskgjærene. Og dem finnes det ganske mange av. Vestkyst, f.eks., er brygget med den som Kinn bruker som husgjær, Wyeast 1318 London Ale III. Jeg synes WLP013 er veldig god; den vender jeg stadig tilbake til etter å ha prøvd andre.