Christmas Ale-settet til Bryggselv.

runeni

Norbrygg-medlem
Satt følgende brygg på søndag for snart 2uker siden: http://www.bryggselv.no/products/christmas-ale-allgrain-olsett-25l.
Det står at det tar ca 8 uker. Betyr det 2 uker i gjæringsdunken og 6 på flaske tro? Tappet en prøve for måle foreløpig FG etter en uke. Den var ganske grumsete. Har ikke lyst til å stikke om pga infeksjonsfrykt. Men er det et poeng å sette gjæringskaret litt kaldt før flasketappingen?

Dette er mitt første allgrain-brygg, og det er tusen ting jeg lurer på. :)

Rune
 
Det betyr nok to uker i dunken og seks på flaske ja, men jeg sitter i skrivende stund med et glass av nevnte sort i hånden, og den har bare vært tre uker på flaske. Den smaker digg :)

Du trenger vel ikke sette gjæringskaret kaldt før flasketappingen, men flaskene mine har ihvertfall godt av en dag eller to i kjøleskap for at gjæren skal legge seg i ro og ølet klarner helt opp.
 
Drista meg å smake på samme brygget på lørdag, hadde stått en uke på flaske.
Blir dette virkelig bedre etter ytterligere 5 uker til tro?
Smakte svært så bra allerede ;D
 
Hvordan karbonerte dere? Har hørt snakk om sukkerlake, men det kan vel bli vanskelig å dosere over i flasker.
 
Eller, hvis du stikker om ølet før flasking så heller du bare sukkerlaken i dunken før du stikker om ølet.

Så slipper du å sprøyte ned i hver eneste flaske...
 
Sukkerlake er jo det enkleste, hvis du skal tappe 20-25 liter blir det mange doseringer på flasker.
Jeg brukte 6g pr liter, fylte over på ny bøtte og tappa i flasker.
 
Det er da gjort i en fei å stikke en sprøyte i 50 flasker. Hvis man vet nøyaktig hvor mye øl man ender opp med til slutt kan man jo ha sukkerlaken i karet man tapper fra, men med sprøyte er man ihvertfall sikker på at det blir riktig mengde i hver flaske.
 
Sikkert fort gjort, men jeg er lat foretrekker derfor å dumpe laken i ei bøtte og åpne en kran.
Rekker akkurat en god øl mens det renner over til neste kar  :biersmile:
 
Gahr skrev:
Alt øl bør stå kjølig etter det har fått kullsyre.

Betyr dette at man venter noen dager etter tapping med å sette flaskene kaldere til det har utviklet seg kullsyre? Eller vil karboneringen oppstå selv under "kalde" forhold? Det jeg lurer på er om jeg bør sette flaskene kaldt umiddelbart etter tapping av "the Christmas Ale"?
 
runeni skrev:
Gahr skrev:
Alt øl bør stå kjølig etter det har fått kullsyre.

Betyr dette at man venter noen dager etter tapping med å sette flaskene kaldere til det har utviklet seg kullsyre? Eller vil karboneringen oppstå selv under "kalde" forhold? Det jeg lurer på er om jeg bør sette flaskene kaldt umiddelbart etter tapping av "the Christmas Ale"?

De bør stå i romtemperatur i 2 uker før du setter dem kaldt. Ellers risikerer du veldig flatt øl til jul.
 
Petter F skrev:
Eneste ulempen er at jeg kommer til å føle meg som en junkie på apoteket...

Hehe. Spør etter doseringssprøyter (slike man bruker til å måle opp medisiner til unger med, f.eks.). De kommer uten kanyler. :laugh:
 
Har tidligere hatt saltvanns akvarium, de brukte vi også doserings sprøyter til enkelte ting. Flere der følte seg også som junkier på apoteket når de handlet. Tror de som jobber der selger like mye sprøyter til folk som ikke er junkier....
 
Tilbake
Topp